Forslag til bundplanter ønskes
Fra : Merethe Nielsen

Dato : 05-07-02 15:58

Jeg har en gammel parykbusk (Cotinus Coggygria "Royal Purple")
som står lidt for sig selv. Den begynder først at få blade omkring
1. juni, så der er meget bart omkring den det meste af året.

I de sidste 3-4 år har jeg prøvet med forskellige planter under
den, men alt synes at kollidere med de røde blade.
Jeg håber at nogen, med bedre farvesans end jeg, har nogle gode
ideer til hvad jeg kan plante under den.
Busken har en halv meter høj stamme, og står i meget stiv lerjord.
Den er placeret op ad et hegn, hvor den får sol fra sydvest og vest.

Jeg ville gerne have noget, der syner af lidt både forår og sommer,
men det må helst ikke kravle ind til naboen, eller så sig selv på
den anden side af hegnet.

Jeg tager med tak imod ethvert forslag.

Merethe

Fra : J Hansen

Dato : 05-07-02 21:11

Hej
Hvad med en bunddække der hedder hasselurt, den har nogle meget blanke lidt
runde mørke grønne blade, der ville så være grønt hele året og den gror ikke
så hurtigt at den kravler ind til naboen, og så kunne du jo have forårsløg
imellem.
Jytte

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-07-02 22:12

On Fri, 5 Jul 2002 16:57:33 +0200, "Merethe Nielsen" <aqh@tiscali.dk>
wrote:

> [...]
>
>Jeg ville gerne have noget, der syner af lidt både forår og sommer,
>men det må helst ikke kravle ind til naboen, eller så sig selv på

Måske den rødbladede alunrod, Heuchera americana 'Palace Purple'. Farven
er næsten at sammenligne med parykbuskens, så det falder næppe igennem,
men det kan da godt være det hele bliver lidt for rødt så.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Merethe Nielsen

Dato : 06-07-02 02:33

Mads Lie Jensen skrev:

> Måske den rødbladede alunrod, Heuchera americana 'Palace Purple'. Farven
> er næsten at sammenligne med parykbuskens, så det falder næppe igennem,
> men det kan da godt være det hele bliver lidt for rødt så.

Mange tak til jer begge to for forslagene.
De to planter havde jeg ikke tænkt på.

Hasselurt troede jeg ikke kunne tåle så meget lys, men nu har jeg
læst lidt mere om den, og den er absolut en god kandidat.
Jeg har en Alunrod med grønne blade, som jeg er meget glad for,
fordi den er køn hele året, og helt fantastisk når den blomstrer.
Men jeg vidste ikke at der var en rødbladet art.

Kombinationen af rødt og rødt var slet ikke faldet mig ind.
Det kan man da kaldende manglende farvesans.

Begge planter lader til at være så langsomme at jeg godt kan sætte
dem sammen. Mon ikke?

Mvh.
Merethe

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-07-02 06:30

On Sat, 6 Jul 2002 03:32:33 +0200, "Merethe Nielsen" <aqh@tiscali.dk>
wrote:

>Kombinationen af rødt og rødt var slet ikke faldet mig ind.
>Det kan man da kaldende manglende farvesans.
>
>Begge planter lader til at være så langsomme at jeg godt kan sætte
>dem sammen. Mon ikke?

Ingen af dem breder sig så meget at de vil kvæle den anden, så det kan
sagtens lade sig gøre.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Marlene

Dato : 06-07-02 17:24

Merethe Nielsen <aqh@tiscali.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:HNrV8.4637$I52.162994@news010.worldonline.dk...
> Hasselurt troede jeg ikke kunne tåle så meget lys,

Næh, det er nu også mest en skyggeplante.

> Kombinationen af rødt og rødt var slet ikke faldet mig ind.
> Det kan man da kaldende manglende farvesans.

Ja, jeg vil nu også sige, at kontrasten er det smukkeste, men det er
selvfølgelig en smagssag.

> Begge planter lader til at være så langsomme at jeg godt kan sætte
> dem sammen. Mon ikke?

Vær blot opmærksom på, at alunroden bliver en del højere end hasselurten.
Jeg bruger selv krybende læbeløs under min parykbusk, og det ser godt ud,
synes jeg, men den breder sig meget kraftigt, så den skal du holde øje
med........

Mvh. Marlene.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 07-07-02 19:10

Hej Merete

Jeg har set den røde alunrod plantet under en japansk løn i en planteskole.
Det så RIGTIG godt ud - men ak: alunroden havde vist fået væksthæmmer, for
hjemme hos mig blev de nyindkøbte planter lynhurtigt 40 - 50 cm høje plus
blomsterne...
Nu har jeg dels lilla krokus og lidt vintergækker, et par lyng (blomstrede
fra november til maj), nogle lave stenbedsplanter, der blomstrer lyserødt,
når krokusserne er slut, og lige nu blomstrer nogle gule, lave (vistnok)
stenbræk. Det hele er ganske lavt og "kæmper" ikke med det lille træ om
højden.
Det ser ret godt ud det meste af året, og desuden breder det sig ikke særlig
meget.
Der står stadig en enkelt alunrod, men den er faktisk lige voldsom nok synes
jeg.

Venlig hilsen
Inger

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 05-07-02 23:51

"
> [...]
>
> Jeg ville gerne have noget, der syner af lidt både forår og sommer,
> men det må helst ikke kravle ind til naboen, eller så sig selv på

Der findes en vinca med støvet violette blomster, den er i den farveskala du
eftersøger, den er stedsegrøn så der er noget at se på hele året . Det
eneste minus er, at du må være efter den, så den holder sig inde hos dig,
men det er nu heller ikke så stort et arbejde

Vibeke