Lave en component!
Fra : Monie Jacobsen

Dato : 05-07-02 13:56

Hej Du som læser dette!

Har du en forklaring på hvad der er galt med denne Unit QMinedit,
som jeg forsøger, at compile til en component.
Jeg prøver blot, at lære, at lave en component!
Bruger Delphi ver. 6.

unit QMinedit;

interface

uses
Windows, Messages, SysUtils, Classes, QControls, QStdCtrls;

type
TMinedit = class(TEdit)
private
{ Private declarations }
protected
{ Protected declarations }
public
{ Public declarations }
constructor Create(AOwner: TComponent); override;
published
{ Published declarations }
end;

procedure Register;

implementation

procedure Register;
begin
RegisterComponents('Samples', [TMinedit]);
end;

constructor TMinEdit.Create(AOwner: TComponent);
begin
Edit1.Height:= 25;
Edit1.Width:= 100;
Edit1.Color:=clBlue;
Font.Color:=clWhite;
Font.Name:='Times New Roman';
Font.Size:=12;
Font.Style:=[fsBold];
end;

end. {End}

Følgende fejl fremkommer:

[Error]QMinedit.pas[33];Undeclared identifier: 'Edit'
[Error]QMinedit.pas[34];Missing operation or semicolon
[Error]QMinedit.pas[35];Missing operation or semicolon
[Error]QMinedit.pas[36];Undeclared identifier:'fsWhite'
[Error]QMinedit.pas[39];Undeclared identifier:'fsBold'
[Fatal Error]dclusr.dpk[33]: Could not compile used unit
'EgneComp\QMinedit.pas'

På forhånden mange tak!
Med venlig hilsen.
Monie Jacobsen
E-mail: monie@tdcadsl.dk

Fra : Juno

Dato : 05-07-02 14:14

"Monie Jacobsen" <monie@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som jeg forsøger, at compile til en component.
> Jeg prøver blot, at lære, at lave en component!

<snip>
> constructor TMinEdit.Create(AOwner: TComponent);
> begin
> Edit1.Height:= 25;
> Edit1.Width:= 100;
> Edit1.Color:=clBlue;
> Font.Color:=clWhite;
> Font.Name:='Times New Roman';
> Font.Size:=12;
> Font.Style:=[fsBold];
> end;
Du skal altid som det første i en Create kalde
inherited Create(AOwner: TComponent);
(Du kan vist nok bare nøjes med ordet inherited;)

Laver du på et tidspunkt noget der kræver en Destroy, skal du kalde
inherited Destroy( blah blah)
som det sidste.

Edit1 refererer til noget Delphi ikke kan finde i din Unit.
Da det er den komponent du er i gang med (TMinEdit) der skal have
værdierne, kan du bruge "self". Du behøver ikke, (du kan helt undlade at
skrive noget), men det gør det mere klart, når man senere læser koden.
Self.Height := 25;
Self.Font.Name:='Times New Roman'; osv.

Self.Color tror jeg ikke du får noget ud af, da farven bliver hentet via
reg-databasen, og den værdi brugeren har sat som "farve på vindue",
bliver brugt.

Hvis du stadig får fejl, så skriv bare igen

--
*/*
jUno

Fra : Monie Jacobsen

Dato : 06-07-02 14:35

Hej Juno

Jeg kan stadig ikke få denne component til at virke! Kan du?

<START>

<Slut>

MHV

Monie Jacobsen

Fra : Monie Jacobsen

Dato : 06-07-02 14:40

Onskyld Juno!
Her følger så hele filen til componenten.

inherited;
Self.Height:= 25;
Self.Width:= 100;
Self.Font.Name:='Times New Roman';
Self.Font.Size:=12;
end;

end.
<Slut>

MVH

Monie Jacobsen

Fra : Asger Grunnet

Dato : 06-07-02 16:44

Monie Jacobsen skrev:

> uses
> Windows, Messages, SysUtils, Classes, QControls, QStdCtrls;

Er det med vilje at du bruger CLX filerne (til Linux Kylix) istedet
for VCL filerne (til Windows Delphi) ?

Hvis du erstatter QControls og QStdCtrls med Controls og StdCtrls,
virker din komponent i Delphi.

Asger.

Fra : Monie Jacobsen

Dato : 07-07-02 09:00