Level 3 Cache
Fra : Lars Pedersen

Dato : 05-07-02 11:54

I hvilke tilfælde vil man kunne mærke fraværet af en level-3 cache og er den
pengene værd (jeg ser hos AppleStore er der er et ganske stort spring mellem
800Mhz er 933MHz (med level-3) - jeg ved at der er andre forskelle men
alligevel)

Lars Pedersen.

PS: vil gerne købe en brugt G4 (med level-3???)

Fra : Morten Strårup

Dato : 05-07-02 18:15

"Lars Pedersen" <geminia.nospam@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
mellem
> 800Mhz er 933MHz (med level-3) - jeg ved at der er andre forskelle men

Hmm, det ville jeg da egentlig også gerne vide eftersom jeg går og tænker på
at købe en Mac og prisforskellen er jo som nævnt ovenfor temmelig stor.
Planen er at den maskine jeg vil have skal anvendes til email, web osv. og
til Maya Personal Learning Edition. Så folkens, kan de 2 MB L3 cache
virkelig mærkes eller...?

MVH

Morten Strårup

Fra : Peter Gersmann

Dato : 05-07-02 23:24

In article <ag4k66$2j74$1@news.cybercity.dk>, "Morten Strårup"
<morten@lightworkings.dk> wrote:

> [...]
> Planen er at den maskine jeg vil have skal anvendes til email, web osv. og
> til Maya Personal Learning Edition. Så folkens, kan de 2 MB L3 cache

Svaret må være et ja.

Især fordi mac'ernes almindelige hukommelse har kan pumpe 1 GBps gennem
systemet mens pc'erne kører med 2,1 GBps (PC2100 RAM) og 2,7 GBps (gæt selv
benævnelsen).

Så sagen er at level 3 cachen kan hjælpe på det problem at den almindelige
hukommelse ikke er videre hurtig. Hvis man nu forestiller sig at en kommende
generation af PowerMac computere får samme type hukommelse som pc'erne og
Apple xServe så bliver level 3 cache ikke så afgørende.

Test af nuværende PowerMac computere:
<http://macspeedzone.com/html/reviews/machines/desktop/towers/feb-02/800_933_1
ghz_10.html>

<http://www.macworld.com/2002/05/reviews/g4.html>