Gåde
Fra : Erik Oppenhejm

Dato : 05-07-02 11:12

Hej,
Er der nogen, der kan give mig en god løsning på følgende gåde?
Jeg har en G3 beige med 4 GB hd, hvoraf der er brugt 2 GB, og en ekstern
LaCie hd på 80 GB.
Når jeg trækker hd-ikonet til den eksterne hd's ikon med henblik på
back-up, viser det sig, at den oprindelige hd pludselig fylder 24 GB på
den eksterne hd.
Forstå det hvo som kan, jeg kan ikke.
God sommer.
----
Erik Oppenhejm - Rosavej 1A - DK-2930 Klampenborg
Tel. +45 39 63 69 75 - Fax +45 39 90 99 75

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-07-02 09:17

On Fri, 05 Jul 2002 10:11:32 +0000, Erik Oppenhejm <erop@email.dk> wrote:
> [...]
> Når jeg trækker hd-ikonet til den eksterne hd's ikon med henblik på
> back-up, viser det sig, at den oprindelige hd pludselig fylder 24 GB på

Lad mig gætte.

din interne disk's partition er i HFS format, og din exsterne
partition er formateret i HFS+ - tillige er der mange små filer
på den eksterne.

blokstørrelsen (dvs hvad en hver fil fylder som minimum) er mindre på
HFS+ end på HFS partitioner. Især på "store" HFS partitioner (+1GB) går der
meget plads til spille pga af blokstørrelsen.

vælg æble+i på dine partitioner og se om ikke kun den ene skulle være
i Mac OS Udvidet (HFS+) format.

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 05-07-02 10:18

> Lad mig gætte.
>
> din interne disk's partition er i HFS format, og din exsterne
> partition er formateret i HFS+ - tillige er der mange små filer
> på den eksterne.

Mon ikke det er omvendt - Han kopierer jo fra den interne til den
eksterne. Altså at den eksterne er HFS og den interne HFS+. Dog er jeg i
tvivl om det er muligt at formatere 80 GB med HFS?
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-07-02 15:37

Hej Morten

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Lad mig gætte.
>
> din interne disk's partition er i HFS format, og din exsterne
> partition er formateret i HFS+ - tillige er der mange små filer
> på den eksterne.

Du mener det vel omvendt, - at den interne HD er i HFS+ og den eksterne i HFS?
- ellers giver det da ikke mening.... Filerne på plus-formatterede diske
fylder da mindre end på en ikke-plus formatteret disk? - jvnf. din forklaring
nedenfor....

> [...]
> meget plads til spille pga af blokstørrelsen.
>
> vælg æble+i på dine partitioner og se om ikke kun den ene skulle være

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 05-07-02 10:04

> Når jeg trækker hd-ikonet til den eksterne hd's ikon med henblik på
> back-up, viser det sig, at den oprindelige hd pludselig fylder 24 GB på
> den eksterne hd.

Fylder fylder altid mere på en stor hd end på en lille hd. Har du nu husket
at formattere den store i HFS+ formatet?

Hvis du har rigtig mange "små" filer på den lille hd og har formateret den
store i almindelig HFS, så får man hurtigt problemer med pladsen.....

Fra : Erik Oppenhejm

Dato : 05-07-02 16:29

Hej,
Tak for svarene.
Jeg har nu formateret den externe, og alt ser fint ud
----
Always borrow money from a pessimist, he doesn't expect to be paid back.