Ophold over 180 dage
Fra : Jørgensen

Dato : 05-07-02 06:10

Hvad er straffen, hvis man som svensker opholder sig længer, end 180 dage i
DK som man må ?

Hilsen Henrik

Fra : Padre

Dato : 05-07-02 06:44

> Hvad er straffen, hvis man som svensker opholder sig længer, end 180 dage
> DK som man må ?

Der er ikke nogen grænse for, hvor længe en svensker må opholde sig i DK, jf
udlændingeloven.

Men du tænker måske på et skattemæssigt problem ? I så fald behøver vi vist
lidt flere oplysninger

Padre

Fra : Peder Porse

Dato : 05-07-02 14:53

Ja, det er OT, men er det ikke straf nok i sig selv at være svensk.
pp

Fra : Jørgensen

Dato : 07-07-02 21:58

Hvis man opgiver sin adresse i Sverige og er svensk borger, men bor/arbejder
i dk.
Og kun er hjemme i Sverige lørdag+søndage
Kan man så få en skattesag på halsen ?

MVH

Henrik

Fra : Padre

Dato : 08-07-02 15:53

> Hvis man opgiver sin adresse i Sverige og er svensk borger, men
bor/arbejder
> i dk.
> Og kun er hjemme i Sverige lørdag+søndage
> Kan man så få en skattesag på halsen ?

Jeg går ud fra, at du mener, "hvis man fortæller de svenske myndigheder, at
man er har bolig i sverige, mens man i realiteten både bo r og arbejder i
Danmark"

Jeps, så skylder man de danske myndigheder skat.

Uddrag af Kildeskattelovens § 1:

§ 1. Pligt til at svare indkomstskat til staten i overensstemmelse med
reglerne i denne lov påhviler

1. personer, der har bopæl her i landet,

2. personer, der uden at have bopæl her i landet opholder sig her i et
tidsrum af mindst 6 måneder, heri medregnet kortvarige ophold i udlandet på
grund af ferie eller lignende,

Så hvis man har bopæl i DK, skal der betales skat i DK (dette er en
hovedregel, der er sikkert 1000vis af smarte små smuthuller, som vi ikke
kommer ind på her og nu)

Padre

Fra : Jørgensen

Dato : 08-07-02 18:34

Nej jeg ejer hus i Sverige, hvis jeg vælger at flytte fast derover med post
osv.
Og beholder mit job i dk og betaler dansk skat, men tager ikke til Sverige
hver dag men kun fre-lør+søn.
Og bor til leje de andre dage i dk og køre i svensk reg bil i dk disse dage,
må man det, eller skal man betale afgift af bilen.
Jeg mener at man skal tilbringe de fleste nætter i det land man har bopæl
(Sverige)

MVH

Henrik

Fra : Padre

Dato : 09-07-02 07:20

> [...]
> må man det, eller skal man betale afgift af bilen.
> Jeg mener at man skal tilbringe de fleste nætter i det land man har bopæl

Du skal (iflg. dansk skatteret) betale skat der, hvor du har "centeret for
dine livsinteresser"som det vistnok hedder - skatteretten er lidt langt væk
efterhånden. Der er fx. en berømt skatteretlig dom om en mand, som boede i
udlandet, men som havde kone og børn, der var blevet i DK og som han besøgte
hver weekend. Da hans frimærke- eller møntsamling også (!!) befandt sig i
DK, fandt skattemyndighederne at han reelt boede i DK og derfor var
skattepligtig her.

Men hvis du sover i DK 4 nætter om ugen, er det da ihvertfald der, du er
mest ??

Vær i øvrigt opmærksom på, at DK og Sverige jo har indgået en aftale her
"efter broen", så det bedste er nok at tale med en skatterivisor eller at
bede skattemyndighederne om et bindende forhåndstilsagn, hvis det er noget,
du overvejer seriøst.

Uden iøvrigt at vide noget som helst om bilers indregistrering forekommer
det mig usandsynligt at du skulle kunne bo i DK og have en svensk
indregistreret bil.

Padre

--
spirito_santo@yahoo.com