Software kontra hardware MPEG videokomprim~
Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 05-07-02 04:24

Findes der mon en "tommelfingerregel", der kan sige noget om hvor hurtig en
mac skal være for at den softwaremæssigt kan konkurrere med f.eks. hardware
pci kort når det gælder videokomprimering. Jeg tænker på videokomprimering
til MPEG format, altså det format man kan bruge, hvis man vil brænde en
video-cd.

Jeg mener at nogle af de gode video-kort kan lave MPEG komprimering i
realtime, men hvor hurtigt kan man efterhånden lave sådan noget med de nye
mac'er? MPEG og video-cd kan jo være en billig løsning (i hvert fald m.h.t.
materialer), hvis man vil sende sine egne optagelser til nogen som har en
dvd afspiller, der også kan afspille video-cd formatet.

Det er jo ikke sikkert, at man synes at det er særlig sjovt, at den gamle
mac skal køre døgnet rundt i en uges tid bare fordi man lige har fået lyst
til at komprimere 60 minutters video.....

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 05-07-02 04:27

Hov, en lille rettelse:
Formatet til video-cd hedder vist nok MPEG-1, hvis det skal være helt
korrekt. Det var i hvert fald det jeg mente.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-07-02 09:43

In article <B94ADE0A.37DE%nospam@brakmark.dk>, Henrik G. Jacobsen wrote:
> [...]
> til MPEG format, altså det format man kan bruge, hvis man vil brænde en

Jeg har ikke lige prøvet det på mac, og ikke til videocd, aka mpeg1,
men jeg har prøvet fra dvd til divx. Det tager ca. en arbejds dag,
hvor maskinen bare står der hjemme og tygger på data. Den lægger det
endda hen over netværket på min fil server. Min maskine er en
Amd Duron 1GHz, med 256MB ram. Jeg vil formode at en g4 mac, hvis
der bruges altivec kan gøre det hurtigere, mens de gamle vel ikke er
væsentlig lægnere tid om det. Det er vist knapt så meget cache størrelsen
det kommer an på.

> [...]
> materialer), hvis man vil sende sine egne optagelser til nogen som har en
> dvd afspiller, der også kan afspille video-cd formatet.

Det er jo kun til fremvisning, skal du gemme det i et andet format...
well, så skal du nok have noget processor kraft.

> Det er jo ikke sikkert, at man synes at det er særlig sjovt, at den gamle
> mac skal køre døgnet rundt i en uges tid bare fordi man lige har fået lyst
> til at komprimere 60 minutters video.....

Gammel og gammel, hvor stor er den da ?? Jeg tror ikke det vil tage
meget mere end et døgn.

JonB

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html