Fængsel i hvor lang tid?
Fra : Lyrik

Dato : 04-07-02 23:33

En dansker begiver sig ud i landet uden identitetspapirer, og kører
derefter i toget uden billet.
Han bliver kontrolleret, men nægter at opgive navn.
Han arresteres.
Han nægter vedholdende at opgive navn.
Kan man få livsvarigt fængsel i Danmark for at nægte at opgive navn?
Hvor længe skal danskeren sidde før han bliver sat fri?
Vil han blive forfulgt fordi han nægter at opgive navn?
Vil han blive truet på sin eksistens?

Hilsen
Jens

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 05-07-02 07:07

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> En dansker begiver sig ud i landet uden identitetspapirer, og kører
> derefter i toget uden billet.
Dumt

> Han bliver kontrolleret, men nægter at opgive navn.
Og hvad er grunden til at han ikke vil oplyse sit navn?

> [...]

> Hvor længe skal danskeren sidde før han bliver sat fri?
> Vil han blive forfulgt fordi han nægter at opgive navn?

For mig lyder det som et særdeles "dumt" spørgsmål, hvor hvorfor skulle han
ikke kunne oplyse sit navn.
Ligeledes må jeg formode, at en myndighed må tilbageholde en persone, så
længde at persones identitet ikke er kendt.. Jeg vil dog gerne understrege,
at dette svar ikke er juridisk.

Allan Bach

Fra : henrik hansen

Dato : 05-07-02 08:21

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> wrote in message news:<ag2ifq$9cf$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
> Hvor længe skal danskeren sidde før han bliver sat fri?
> Vil han blive forfulgt fordi han nægter at opgive navn?

Efter min opfattelse og juridiske kendskab er det en pligt at oplyse
navn og adresse. Såfremt du ikke gør det er myndighederne berettiget
til at fængsle dig.
Tidsrammen og konsekvenserne omkring fængsling såfremt man ikke ønsker
at oplyse sin identitet kender jeg ikke.
Jeg kunne formode at politiet vil have begrundet mistanke hvis en
person nægter at oplyse sin identitet. Hvorvidt du er truet på din
eksistens, betvivler jeg. såfretm han skulle trues på sin eksistens
ville der være tale om likvidering, en straffemåde der ikke finder
anvendelse i DK.

Polititet skulle nok finde ud af hans identitet, om ikke andet så via
anvendelse af medier.

Jeg hører gerne hvis du modtager nogle svar med henvisning til
paragraffer.

MVH
Henrik

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 05-07-02 21:04

> [...]
> Han arresteres.
> Han nægter vedholdende at opgive navn.
> Kan man få livsvarigt fængsel i Danmark for at nægte at opgive navn?

Nej, se rpl - citat
§ 750. Politiet kan foretage afhøringer, men kan ikke pålægge nogen at
afgive forklaring, og ingen tvang må anvendes for at få nogen til at udtale
sig. Enhver er dog pligtig på forlangende at opgive navn, adresse og
fødselsdato til politiet. Undladelse heraf straffes med bøde.

> Hvor længe skal danskeren sidde før han bliver sat fri?

max 24 timer jfr. ovenstående
> Vil han blive forfulgt fordi han nægter at opgive navn?

Ja med en bøde jfr. ovenstående

> Vil han blive truet på sin eksistens?

Ja, hvis bøden får det hele til at vælte for ham

I ovenstående er der kun taget hensyn til, at han ikke vil opgive sit navn.
Hvis han samtidig har foretaget noget strafbart, er det en helt anden sag,
idet det så vil være afhængigt at overtrædelsen om han evt. kan
tilbageholdes/varetægtsfængsles.

Jeg kan huske, at der har været en sag, men desværre ikke detaljerne, hvor
en person havde lavet noget, som kunne give en bøde. Pgl. ville ikke oplyse
sit navn og gjorde det heller ikke efterfølgende. Han blev dømt til x mdrs
fængsel for sin overtrædelse (normal taksten for den overtrædelse) samt en
bødefor ikke at oplyse navn, hvorefter han blev løsladt efter afsoningen, og
man fandt aldrig frem til, hvem han var.
Har han begået et drab, er det sigtelsen og strafferammen for denne, som er
afgørende for, om han fængsles/andet og der vil navnet blive en
sidebemærkning.

For vidner gælder retsplejelovens bestemmelser, og der kan man tilbageholdes
i et halvt år jfr.
§ 178. Udebliver et vidne uden lovligt forfald eller uden i tide at have
meldt sit forfald, eller forlader vidnet i strid med § 177 det sted, hvor
retsmødet holdes, eller vægrer vidnet sig uden lovlig grund ved at svare,
kan retten:

1) pålægge vidnet en bøde,

2) lade vidnet afhente ved politiet,

3) tilpligte vidnet at erstatte de udgifter, som vidnet har forårsaget,

4) pålægge vidnet en løbende bøde, i samme sag dog ikke for længere tidsrum
end 6 måneder, uafbrudt eller sammenlagt,

5) lade vidnet tage i forvaring ved politiets foranstaltning eller lade
vidnet undergive en af de i § 765 nævnte foranstaltninger, indtil
fremstilling for retten til afgivelse af vidneforklaring kan finde sted
eller vidnet indvilliger i at svare, dog ikke ud over 6 måneder i samme sag,
uafbrudt eller sammenlagt.

Stk. 2. Afgørelse om anvendelse af tvangsmidler imod vidnet træffes af
den ret, for hvilken vidnet er indkaldt til at møde. Afgørelsen, der træffes
ved kendelse, kan omgøres af retten. Kendelse, hvorved bøde eller erstatning
er pålagt et fraværende vidne, skal forkyndes for den pågældende. Begæring
om omgørelse af en sådan afgørelse skal fremsættes i det første retsmøde, i
hvilket vidnet møder, eller, hvis vidnet ikke senere møder, inden 14 dage
efter, at afgørelsen er forkyndt for vidnet eller kommet til hans kundskab.

Kurt

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-07-02 22:28

Scripsit "Kurt B. Andersen" <kurta@portalen.no>

> max 24 timer jfr. ovenstående

Hvis det er tilstrækkelig vigtigt at hitte ud af hvem vedkommende er,
vil han vel ved grundlovsforhøret blive spurgt om det under
vidneansvar. Nægter han stadig at svare, gælder vel de regler du
citerer længere nede:

--
Henning Makholm "De er da bare dumme. Det skal du bare sige til dem."

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 05-07-02 23:20

> [...]
> vil han vel ved grundlovsforhøret blive spurgt om det under
> vidneansvar. Nægter han stadig at svare, gælder vel de regler du

Jeg udtrykte mig måske ikke klart, men jeg opridsede netop forskellige
situationer for at prøve at skille tingene ad.
Så jeg prøver lige igen:
Hvis politiet bare har spurgt om pgl. navn og fødedato, uden at have noget
at sigte pgl. for eller han er vidne til et eller andet vigtigt, så er han
kun hjemfalden til en bøde og hvis han betaler den, kan han gå sin vej.
Derfor vil han heller ikke blive fremstillet i grundlovsforhør.

Hvis han kan sigtes for andet end at nægte at oplyse navn eller som anført
kan komme ind under vidnereglerne, er det de andre regler som vil bestemme,
hvad man kan gøre ved pgl.

Kurt

Fra : Reino Andersen

Dato : 06-07-02 15:42

"Kurt B. Andersen" skrev:

> [...]
> kun hjemfalden til en bøde og hvis han betaler den, kan han gå sin vej.
> Derfor vil han heller ikke blive fremstillet i grundlovsforhør.

Politiet må ikke "bare" spørge folk om deres identitet uden at der er en
årsag. Der skal være en grund til at politiet anmoder om navneoplysninger,
f.eks. som led i en strafferetslig efterforskning, i forbindelse med kontrol
af køretøjer eller der er begrundet mistanke om, at vedkommende har begået
ulovlige handlinger.

Hvis vedkommende ikke vil oplyse sit navn bliver han anholdt, og hvis han
fortsat nægter at oplyse sit navn, bliver han stillet for en dommer og
bliver fængslet - i princippet indtil han oplyser sit navn.

Og det er ikke rigtig, at hvis han bare betaler bøden, så kan han gå sin
vej. For det første kan han ikke betale bøden på stedet, og for det andet
slipper han ikke for at oplyse sit navn.

--
Reino

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 06-07-02 22:57

"Reino Andersen" <reino@gettwonet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vej. For det første kan han ikke betale bøden på stedet, og for det andet
> slipper han ikke for at oplyse sit navn.

Er der noget strafferetsligt i at spørge en person om navn i forbindelse med
kontrol af køretøjer? Retsplejeloven siger intet om hvorfor man har pligt
til at oplyse sit navn til politiet.
Derfor er min påstand stadig, at politiet kan spørge om navn af
strafferetlige grunde, at vidnegrunde samt af andre grunde.
Jfr. hvilket lovgrundlag vil du fremstille og fængsle en person, som har
overtrådt en § hvor der max er bøde i strafferammen?

Kurt

Fra : Reino Andersen

Dato : 07-07-02 10:31

"Kurt B. Andersen" skrev:

> Er der noget strafferetsligt i at spørge en person om navn i forbindelse
med
> kontrol af køretøjer?

Næh, det har jeg heller ikke skrevet. Du mener måske ikke, man har pligt til
at oplyse sit navn, hvis man bliver stoppet i sin bil?

> Retsplejeloven siger intet om hvorfor man har pligt
> til at oplyse sit navn til politiet.

Det har jeg heller ikke skrevet. Jeg beskrev nogle af de tilfælde, hvor
politiet kan bede om navn, adresse og fødselsdato. Og det er der en
politidirektørmeddelelse, der omhandler. Borgerne har altid pligt til at
oplyse generalia - de ved jo ikke, hvad der ligger bag politiets
forespørgsel.

> [...]

> Jfr. hvilket lovgrundlag vil du fremstille og fængsle en person, som har
> overtrådt en § hvor der max er bøde i strafferammen?

Det ved jeg ikke. Men det siger vel sig selv, at man ikke kan unddrage sig
strafforfølgning og undgå at blive registreret i systemet bare ved at nægte
at oplyse sit navn.

--
Reino

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 07-07-02 23:07

Næh, det mener jeg ikke, men du skrev:
[...]
citat slut
Så spørger jeg: Hvis politiet spørger en bilist om pgls. navn, er der så
noget strafferetligt i det, eller er der, som jeg påstår blot tale om, at
man ved en rutinekontrol af en eller anden art også spørger folk om, hvem de
er, jfr. retsplejelovens bestemmelser?

> [...]
> politidirektørmeddelelse, der omhandler. Borgerne har altid pligt til at
> oplyse generalia - de ved jo ikke, hvad der ligger bag politiets

Nu begynder vi at nærme os. Især det sidste af ovenstående er jeg enig i, og
det er det min argumentation har gået på: Citat "Borger har altid pligt til
at oplyse generalia" citat slut.
Så tager vi lige teksten fra retsplejeloven:
[...]

Her står intet om hvilket grundlag der skal være, før politiet kan spørge
nogen om deres navn.
Vi er vel også enige om, at politidirektørmeddelelser ikke er lovgivning men
vejledning om bl.a. lovgivning.

> Af andre grunde?

Af andre grunde kunne være:
Bilisten der stoppes rutinemæssigt. Intet strafferetligt.
På et værtshus sker der grov vold. Politiet beder alle om navn og adresse,
selv om de på daværende tidspunkt ikke har noget strafferetligt grundlag mod
enkeltpersoner, herunder ved de heller ikke, om de i det hele taget er
vidner eller kender noget som helst til det passerede.

> Det ved jeg ikke. Men det siger vel sig selv, at man ikke kan unddrage sig
> strafforfølgning og undgå at blive registreret i systemet bare ved at
nægte
> at oplyse sit navn.

Øv, du plejer at bruge bedre argumenter end at det bare er en
fornuftsbetonet betragtning. Der er da vist ikke ret mange, som vil påstå,
at alle regler er udsprunget af fornuft eller logik
Nu er jeg sikker på, at du udemærket kender reglerne for, hvornår man kan
varetægtsfængsle folk, så dem vil jeg undlade at vedhæfte, men jeg vil
tillade mig igen at spørge:
En mand kontrolleres rutinemæssigt i sin bil. Han vil ikke oplyse sit navn
m.m. jfr. § 750.
Umiddelbart er der intet som helst andet strafbart han har begået.
Jfr. hvad bliver han varetægtsfængslet? Min påstand er, at man kan ikke
varetægtsfængsle når der kun er bøde i påstand, og man kan heller ikke gøre
det fordi, at ellers kan politiet ikke registrere pgl.
Jeg har absolut intet imod, at det evt. kunne lade sig gøre, men her er det
jo ikke ens private meninger der tæller.

Kurt

Fra : Reino Andersen

Dato : 08-07-02 00:26

"Kurt B. Andersen" skrev:

> [...]
> man ved en rutinekontrol af en eller anden art også spørger folk om, hvem

Der er ikke noget strafferetslig i det - det er blot i kontrolmæssigt øjemed
jf. RPL.

> [...]
> nogen om deres navn.
> Vi er vel også enige om, at politidirektørmeddelelser ikke er lovgivning

Det er vi enige i, men disse meddelelser bliver jo lavet på baggrund af
forarbejderne til loven og retspraksis.

Det er vi enige i.

> [...]
> enkeltpersoner, herunder ved de heller ikke, om de i det hele taget er
> vidner eller kender noget som helst til det passerede.

Enig.

> Øv, du plejer at bruge bedre argumenter end at det bare er en
> fornuftsbetonet betragtning. Der er da vist ikke ret mange, som vil påstå,
> at alle regler er udsprunget af fornuft eller logik

Jeg var heller ikke meget for at komme med rimelighedsbetragtninger. De
hører jo heller ikke hjemme i denne gruppe,

Jeg må desværre være dig svar skyldig.

--
Reino

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 08-07-02 19:31

> gøre
>
> Jeg må desværre være dig svar skyldig.

Jeg har forelagt ovenstående for en anklager/jurist ved det lokale politi i
dag.
Hun var enig i min påstand. Reglerne for varetægtsfængsling kan ikke bruges
i ovennævnte tilfælde, da den maximale straf er bøde.
At det kan virke uhensigtsmæssigt, at man ikke ved, hvem man gav bøden er et
af de små stød, som livet giver

Kurt

Fra : Peter G C

Dato : 06-07-02 09:51

Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev:

[klip]

> [...]
> vil han vel ved grundlovsforhøret blive spurgt om det under
> vidneansvar. Nægter han stadig at svare, gælder vel de regler du

Vidneansvarforudsætter, at den pågældende er vidne. Men her er han jo den
sigtede/tiltalte.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 05-07-02 22:41

"Kurt B. Andersen" <kurta@portalen.no> skrev:

> [...]
> ikke at oplyse navn, hvorefter han blev løsladt efter afsoningen,
> og man fandt aldrig frem til, hvem han var.

Det vil sige, hvis man har lavet noget skidt og ikke ønsker at få
plettet sin straffeattest, så skal man bare konsekvent nægte at oplyse
sit navn?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 05-07-02 23:23

> Det vil sige, hvis man har lavet noget skidt og ikke ønsker at få
> plettet sin straffeattest, så skal man bare konsekvent nægte at oplyse
> sit navn?

I princippet ja, selv om det jo virker helt åndssvagt. Straffen slipper man
dog ikke for. Men det er jo nok ikke første og heller ikke sidste gang, at
man støder på mærkværdigheder i diverse regler.
Jeg mener i øvrigt at kunne huske, at hr x i ovennævnte sag blev forsøgt
identificeret via billede af ham i diverse medier.

Kurt

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 07-07-02 11:41

"Reino Andersen" <reino@gettwonet.dk> skrev:

> Næh, det har jeg heller ikke skrevet. Du mener måske ikke, man har
> pligt til at oplyse sit navn, hvis man bliver stoppet i sin bil?

Det har du vel ikke, men tilgengæld har du pligt til at vise dit
kørekort, hvor dit navn står på

> Borgerne har altid
> pligt til at oplyse generalia - de ved jo ikke, hvad der ligger
> bag politiets forespørgsel.

Så skal betjenten oplyse om, hvorfor der spørges.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Reino Andersen

Dato : 07-07-02 12:02

"Morten Bjergstrøm" skrev:

> Det har du vel ikke, men tilgengæld har du pligt til at vise dit
> kørekort, hvor dit navn står på

Man har også pligt til at oplyse navn, adresse og fødselsdato.

> Så skal betjenten oplyse om, hvorfor der spørges.

Aha.

--
Reino

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 07-07-02 12:06

> Man har også pligt til at oplyse navn, adresse og fødselsdato.

Du har pligt til at vise dit kørekort.

> Aha.

Aha? Tror du, at politiet kan rende rendt og udspørge folk uden gyldig
grund?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Reino Andersen

Dato : 07-07-02 12:22

"Morten Bjergstrøm" skrev:

> Du har pligt til at vise dit kørekort.

Og oplyse navn, adresse og fødselsdato.

> Aha? Tror du, at politiet kan rende rendt og udspørge folk uden gyldig
> grund?

Du læser åbenbart ikke det jeg skriver. Jeg har netop nævnt nogle af de
muligheder de har for at spørge om generalia. Borgerne har jo ingen mulighed
for at vurdere, hvorvidt oplysningerne er nødvendige for politiet og jeg
mener heller ikke borgerne har pligt til at få oplyst, hvorfor politiet skal
bruge navnet.

--
Reino

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 07-07-02 12:36

> [...]

> nødvendige for politiet
> og jeg mener heller ikke borgerne har
> pligt til at få oplyst, hvorfor politiet skal bruge navnet.

Hvis en borger spørger betjenten om, hvad han skal bruge oplysningen
til og betjenten nægter at svare har borgeren krav på et skriftligt
begrundet svar.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Reino Andersen

Dato : 07-07-02 12:46

"Morten Bjergstrøm" skrev:

> Du har pligt til at vise dit kørekort.

Jeg giver op.

> Hvis en borger spørger betjenten om, hvad han skal bruge oplysningen
> til og betjenten nægter at svare har borgeren krav på et skriftligt
> begrundet svar.

Nej - der er ikke tale om en afgørelse.

--
Reino

Fra : Sverre Stokke

Dato : 07-07-02 12:41

reino@gettwonet.dk writes:
>Borgerne har altid pligt til at
>oplyse generalia - de ved jo ikke, hvad der ligger bag politiets
>forespørgsel.
Er der - eller var der en gang - noget om at hvis man bliver anholdt, er
man ikke forpligtet til det ?
Jeg mener at kunne huske noget sådant, da jeg var aktiv i demonstrationer
i min pure ungdom.

Hilsen Sverre.

Fra : Reino Andersen

Dato : 07-07-02 12:58

"Sverre Stokke" skrev:

> Er der - eller var der en gang - noget om at hvis man bliver anholdt, er
> man ikke forpligtet til det ?

Jeg ved ikke hvordan det var i din ungdom, men nu *er* man forpligtet til
det.

--
Reino