Kærnemælksis og andre
Fra : Susanne

Dato : 04-07-02 22:30

Hej Gruppe

Jeg faldt for fristelsen og købte en Krups ismaskine i Brugsen. Nu kunne
jeg endelig prøve opskriften på kærnemælksis, som har været bragt her i
gruppen for et års tid siden (1 l. kærnemælk, 2 1/2 dl. flormelis og 1/2
tsk. vanilleessens). Resultatet var skuffende - grynet konsistens og
lidt for meget smag af flormelis). Jeg har derfor søgt på nettet efter
alternative opskrifter på mærnemælksis, men uden held. Er der mon nogen
her, der har en bedre opskrift?

Og så et andet spørgsmål: Når æggemassen i en opskrift til is skal
varmes op til "blandingen begynder at blive tyk - men lad det ikke
koge", kan man så bruge almindelige æg uden risiko for
salmonellaforgiftning. Eller skal man stadig sikre sig ved at bruge
pastoriserede æg? (opskriften, som er fra brugsanvisningen til
ismaskinen følger herunder, hvis nogen skulle have lyst til at prøve) den)

Er der i øvrigt nogle, som har gode (afprøvede) opskrifter på mælke-
eller yoghurt-is (vi bryder os nemlig ikke så meget om flødeis her i huset).

*
Grundopskrift
5 dl mælk
4 æg (jeg går ud fra, at der menes æggeblommer)
1 tsk majsmel
100 g sukker

Bring mælken i kog i en gryde. Pisk æggeblommer, sukker og majsmel
sammen i en skål indtil blandingen er næsten hvid. Hæld den varme mælk i
mens der røres konstant. Hæld det hele i gryden og varm det op til det
begynder at blive tykkere - men lad det ikke koge! Lad blandingen køle
af og stil den i køleskabet for yderligere afkøling (før den hældes i
ismaskinen).
Tilsæt evt.:
- 3 mosede bananer (350 g)
- 100 g ristede mandler
- 150 g hakkede hasselnødder
- 120 g chokoladeflager eller -stykker
*

- Susanne

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 05-07-02 07:09

"Susanne" <pomtee@hotmail.com> skrev i en meddelelse...

> [...]
> varmes op til "blandingen begynder at blive tyk - men lad det ikke
> koge", kan man så bruge almindelige æg uden risiko for

Ja, det kan man godt..
I varmebehandlede retter, hvor temperaturen når op på 75°, er der
ingen risiko for, at salmonellabakterierne har overlevet.

Salmonella formerer sig, når temperaturen er mellem +5° og +45°.

*Bemærk også, at salmonella kan overleve frysning.
-oo-

> 4 æg (jeg går ud fra, at der menes æggeblommer)

Ja, det er æggeblommer der menes.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Copenhagen Jazz Festival 2002 (5. juli - 14. juli)
http://festival.jazz.dk/start.asp?lang=1 - Djaaa!

Sådan én her må du bare ha' .. (hvis du er popcorn-entusiast)..
www.popcornfork.com/fundo/FundoBowl.html

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 07-07-02 18:40

[Susanne | Thu, 04 Jul 2002 23:30:01 +0200]

Jeg tror at dit problem med kærnemælksisen er at kærnemælk er for mager,
så der er ikke noget til at give den cremede konsistens - prøv istedet
at bruge ½ kærnemælk og ½ piskefløde, det tror jeg bliver godt!

Eller prøv at erstatte hele kærnemælken med syrnet fløde, hvis det er
den syrnede smag du vil ha' frem?

>Er der i øvrigt nogle, som har gode (afprøvede) opskrifter på mælke-
>eller yoghurt-is (vi bryder os nemlig ikke så meget om flødeis her i huset).

Udover en verden af frugtis (bla. sorbert) der afviger fra dette, ved
jeg ikke hvor "krakilsk" du er med fløde, men her er de opskrifter jeg
tidligere har postet.

Grund-gelatoen laves således (500 g. masse, 6 portioner)

3-4 æggeblommer piskes med ca. 80-100 g. sukker; 2 dl. sødmælk og 1 3/4
dl. piskefløde gives et opkog og tilsættes æggemassen i en tynd stråle
under grundig piskning; massen kommes tilbage i gryden under svag varme
(eller bedst under vandbad) og varmes/piskes til den tykner og skummet
forsvinder.

Den afkøles i køleskab før den anvendes.

Chokolade/Rom gelato:

90 g. mørk chokolade smeltes under vandbad, og 1/3 grundmasse emulgeres
forsigtigt deri, hvorefter 2 spsk. mørk rom tilsættes sammmen med 2 tsk.
god kakao - efter lidt tid tilsættes resten af grundmassen og isen køres
som normalt.

Chokolade/orange "flake" gelato:

Smelt 80 g. mørk chokolade. 2 spsk. Cointreau tilsættes en portion
grundmasse; når isen køres i maskinen tilsættes den lune chokolade i en
tynd stråle mens maskinen kører .

Vanille gelato:

Kornene af ½ stang (polynesisk) vanille piskes med æggeblommerne i
grundmassen; de tomme stænger tilsættes fløden under opkoget (fjernes
herefter) og isen køres som normalt.

Hasselnød gelato

100 g. hasselnødder ristes på bagepapire i en ovn (180 grader i 10-15
minutter), afkøles, skallen gnides af i et viskestykke og efter afkøling
hakkes nødderne ganske fint og tilsættes grundmassen.

Valnød/Ahorn gelato:

60 g. valnødder hakkes fint og koges med 50 g. ahornsirup til en tyk
grød, blandes med grundmassen og køres i ismaskinen når det er afkølet.

René
www.rene.hjorth.com

Fra : Carina

Dato : 08-07-02 19:00

> Hej Gruppe
>
> Jeg faldt for fristelsen og købte en Krups ismaskine i Brugsen.

>SNIP

Hejsa, Jeg har også lige købt sådan en Krups ismaskine i Brugsen, og jeg
havde glædet mig til at lave soft-ice på den. Meeeen... der er ikke lige
nogen opskrift i bogen på soft-ice... Er der mon nogen der ved hvordan det
fungerer?

Carina

Fra : bantam

Dato : 07-08-02 08:13

"Susanne" skrev d. 04-07-02 22:30 dette indlæg :
> [...]

> begynder at blive tykkere - men lad det ikke koge! Lad blandingen køle

> af og stil den i køleskabet for yderligere afkøling (før den hældes i

Her er en opskrift på is uden fløde, og et link til siden hvor den er
fra.
Håber du kan bruge det. ( Jeg ved ikke hvordan den skal laves i maskine,
men det finder du vel ud af )

Bær-is med appelsin - pærekompot
Antal personer:
Skift antal personer
Udskriv opskriften
Vis ingredienser i gram

Energi: 943 kJ pr. portion
% protein: 11
% fedt: 23
% kulhydrat: 66

Ingredienser: ( 4 personer )
6 dl A38, acidophilus tykmælk
250 g skovbær, frosne
2,3 dl flormelis
1 dl vand, drikke-
0,7 dl sukker, stødt melis
2 spsk citronsaft, friskpresset
1 stk vanille, hel, tørret
1 stk pære, rå
1 stk appelsin, rå

Beskrivelse:
Denne simple is med bær er inspireret af den softice-agtige youghurt-is
fra USA. Den danske youghurt er for syrlig, så derfor bruges A-38 her.
Alle bær kan bruges til denne is, sukkermængden skal dog varieres.
Tilberedningstid: 8 timer.

Bon appétit.

Fremgangsmåde:
Hæld A-38 til afdrypning i et kaffefilter. Stil det i køleskab 6 timer
eller natten over.
Kompot:
Kog en sukkerlage af vand, sukker, citronsaft og den flækkede
vanillestand. Skræl appelsin og pære og skær begge i både. Kog pæren op
i sukkerlagen, tilsæt appelsinbåde og fjern straks fra varmen. Tag
vanillestangen op. Lad kompotten køle helt af, før den serveres til
isen.
Is:
Kom de frosne bær og flormelis i en foodprocessor og kør det, til
bærrene er knust.
Tilsæt den afdryppede A-38 og kør kortest muligt, til isen er ensartet.
Stil den i fryseren, til den har en passende konsistens.

Tips: Isen skal spises forholdsvis hurtigt efter at den er fremstillet,
da den ellers bliver blød. Er derfor ikke egnet til at fryse ned til
senere brug.

http://www.kokkeleg.dk/default.asp?mode=opskrift&id=1028

Med venlig hilsen
Henning