profil hos en hjemmeside - regler?
Fra : Thomas Neumann [6000~

Dato : 04-07-02 19:05

Hejsa

Hvis jeg opretter en profil på en hjemmeside, altså hos et A/S eksempelvis,
hvordan er reglerne så for at kunne slette denne profil igen?

Er der noget lovstof?

Servicen som ydes er gratis, men jeg mener at have hørt at man skal kunne
slette sig igen rimelig hurtigt.

Thomas

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-07-02 21:40

Scripsit "Thomas Neumann [6000]" <nospam@neumann.dk>

> Hvis jeg opretter en profil på en hjemmeside, altså hos et A/S eksempelvis,
> hvordan er reglerne så for at kunne slette denne profil igen?

"Profil" er et vide begreb, men hvis det dækker over personhenførbare
oplysninger, gælder persondataloven. Så er websideejeren kun
berettiget til at behandle dem hvis den registrerede har givet
samtykke. Sådan et samtykke kan vel antages at være givet ved at man
taster oplysningerne ind på websiden, hvis der er informeret
tilstrækkeligt om hvad der sker med dem. Men samtykket kan til enhver
tid tilbagekaldes, jf lovens §38.

Så det er nok at gøre firmaet opmærksom på at man ikke længere vil
være registreret - så skal de slette dataene.

Persondataloven: http://www.retsinfo.dk/delfin/html/A2000/0042930.htm

--
Henning Makholm "Oh, hvilken kok detilig!"

Fra : hviid

Dato : 04-07-02 22:11

On 04 Jul 2002 22:39:48 +0200, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:

> [...]
>taster oplysningerne ind på websiden, hvis der er informeret
>tilstrækkeligt om hvad der sker med dem. Men samtykket kan til enhver

for et stykke tid siden søgte jeg nærmest ud af kedsomhed mit eget
navn på Google. resultatet blev et par link til hjemmesider, jeg har
lavet - det er selvfølgelig ok, jeg har formentlig skrevet mit navn i
headtagget - men hvad der undrede mig såre var, at et par link nede,
men stadig på side 1 kunne man se mit fulde navn (jeg hedder også
jensen, men bruger det aldrig og havde heller ikke skrevet det i
søgefeltet) samt min fødselsdato.

når jeg klikkede på linket stod mit navn øverst på siden, nedenunder
stod min eks-hustrus navn samt hendes barn, som jeg var oplyst som far
til

der stod intet om at ægteskabet forlængst er opløst, eller oplysninger
om mine andre børn.

siden var/er en underside i en større webside, hvor webmaster åbenbart
har lavet en slags stamtræ, men jeg er bestemt aldrig blevet spurgt om
jeg har lyst til at stå der - jeg kan slet ikke forstå, hvordan en
mand jeg ikke aner hvem er, kan få min så følsomme oplysninger om mit
privatliv

sådan en side kunne jeg godt forestille mig, kunne give anledning til
en masse ballade - det har heldigvis ikke været tilfældet, men jeg
kunne da godt tænke mig at få en vurdering af juraen i sådan noget

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-07-02 12:55

Scripsit hviid <hviid@mailme.dk>

> [...]

> jeg har lyst til at stå der - jeg kan slet ikke forstå, hvordan en
> mand jeg ikke aner hvem er, kan få min så følsomme oplysninger om mit

Det fulde navn kan man få ved at spørge om dig på folkeregisteret
(jf CPR-lovens §42). Civilstand og slægtskabsforhold kan man ikke få
på den måde, så mon ikke slægtsforskeren har været direkte i kontakt
med ekskonen eller børnene?

> sådan en side kunne jeg godt forestille mig, kunne give anledning til
> en masse ballade - det har heldigvis ikke været tilfældet, men jeg
> kunne da godt tænke mig at få en vurdering af juraen i sådan noget

Datatilsynet har en kort vejledning om retstilstanden vedrørende
offentliggørelse af slægtsforskningsoplysninger:

http://www.datatilsynet.dk/include/show.article.asp?art_id=537

Lynresume: Datatilsynet mener ikke det er ulovligt at offentliggøre
banale oplysninger om navn, fødselsår og slægskabsforhold, med mindre
den registrerede selv gør opmærksom på en konkret begrundet interesse
han har i at de ikke offentliggøres.

Men de lovens regler om berigtigelse af urigtige eller vildledende
oplysninger gælder naturligvis stadig, så du kan utvivlsomt forlange
at der også gives oplysning om at ægteskabet er opløst.

--
Henning Makholm "Det må være spændende at bo på
en kugle. Har I nogen sinde besøgt de

Fra : Thomas Neumann [6000~

Dato : 05-07-02 11:39

Tak for svar.