Ansættelsesret
Fra : Lars Knudsen

Dato : 04-07-02 15:28

Hejsa,

Hvis en person har indgået aftalt om ansættelse med funktionærloven som
grundlag - og har aftalt tre måneders prøvetid i hvilken der gælder et
gensidigt opsigelsevarsel på 14 dage til hvilken som helst dag i måneden.

Kan man så sige op eksempelvis 14 dage før man skulle tiltræde sit job og
derefter ikke have nogen yderligere retslige forpligtelser i forbindelse med
ansættelsesforholdet?

** Lars

Fra : Henning

Dato : 04-07-02 15:59

>Kan man så sige op eksempelvis 14 dage før man skulle tiltræde sit job og
>derefter ikke have nogen yderligere retslige forpligtelser i forbindelse med
>ansættelsesforholdet?

Er det ikke den klassiske med aftalebrud? At du skal møde op første
dag og aflevere din opsigelse, ellers hænger du på et evt.
erstatningsansvar?

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Lars Knudsen

Dato : 04-07-02 16:10

Hej Henning,

Henning <newsmail@mailme.dk> wrote in

> Er det ikke den klassiske med aftalebrud? At du skal møde op første
> dag og aflevere din opsigelse, ellers hænger du på et evt.
> erstatningsansvar?

Det kan godt være. Hvad nu hvis man afleverer opsigelsen inden?

I praksis er det dog nok næppe et problem, jeg tror ikke der er nogen der
vil deres fulde fem vil betale for at have en and rendende i 14 dage uden at
han reelt kan lave noget.

** Lars

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-07-02 18:12

In article <Xns9241AEC2A329Clkngalileodk@193.88.15.201>,
lars@image.dk (Lars Knudsen) wrote:

> [...]
> vil deres fulde fem vil betale for at have en and rendende i 14 dage uden at

Hvis du bare udebliver, så koster det virksomhedens omkostninger.
Minimum 1 månedsløn. Det fik vi fra den papand der var for dum til at
turde sige han havde fundet andet job. Angiveligt betalte hans nye
arbejdsgiver, men jeg tvivler på at han selv betalte skat af dette
"fryns"

Fra : Lars Knudsen

Dato : 04-07-02 19:53

Hej Povl,

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in

> Hvis du bare udebliver, så koster det virksomhedens omkostninger.

Jo, men nu var der tale om at give besked (dvs. opsige aftalen) mere end 14
dage før aftalen løber fra. Ikke blot udeblive.

> [...]
> turde sige han havde fundet andet job. Angiveligt betalte hans nye
> arbejdsgiver, men jeg tvivler på at han selv betalte skat af dette

Asj - det er jo noget pis. Altså bare at blive væk, det koster sqda ikke
noget at give besked.

** Lars

Fra : \"Poul Erik Rise /SI~

Dato : 05-07-02 10:23

lars@image.dk writes:
>Hvis en person har indgået aftalt om ansættelse med funktionærloven som
>grundlag - og har aftalt tre måneders prøvetid i hvilken der gælder et
>gensidigt opsigelsevarsel på 14 dage til hvilken som helst dag i måneden.

Arbejdsgiverens opsigelsesvarsel i prøvetiden er 14 dage, mens
funktionæren intet opsigelsesvarsel har. Hvis funktionærense
opsigelsesvarsel skal forlænges, skal arbejdsgiverens forlænges
tilsvarende.

Ergo er ovenstående aftale ulovlig, og funktionæren må derfor kunne sige
op uden varsel

> [...]
>derefter ikke have nogen yderligere retslige forpligtelser i forbindelse

Jeg kan ikke finde noget i litteraturen om det, men som jeg ser det, så er
opsigelsesvarslet overholdt.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Lars Knudsen

Dato : 05-07-02 11:51

Hej Poul,

> [...]
> tilsvarende.
> Ergo er ovenstående aftale ulovlig, og funktionæren må derfor kunne

Det er da også rigtigt... FL §6, stk 6.

> Jeg kan ikke finde noget i litteraturen om det, men som jeg ser det, så
> er opsigelsesvarslet overholdt.

Det var også min opfattelse. Det eneste der står omkring hvornår man kan
sige op, som jeg lige kan finde er i FL §6 stk 7 - "Opsigelse må ske så
betids, at fratræden med det for en ansætttelseperiode givne varsel kan ske
inden periodens udløb.[...]".

** Lars