Spørgsmål vdr. AntiPiratGruppen
Fra : Peter

Dato : 04-07-02 13:53

Over i news:alt.dk.warez er der lige dumpet følgende ind:

____________________Start post_____________

Jeg modtog d.d. flg. email fra APG, hvorefter jeg har bekræftet at forlade
denne gruppe, så det vil jeg selvfølgelig gøre. En hyggelig tid, med mange -
til tider OT - hyggelige diskussioner, som desværre må stoppe nu. Jeg tror
ikke mange er interesserede i at komme op at toppes med APG, så jeg forlader
A.D.K.W.

Hvis det er en eller anden person med plat humor, der ikke har relation til
APG, der har skrevet mailen - fed joke, hva'?

Mange hilsener,
..: [d33p blu3] :.

---------

På vegne af AntiPiratGruppen tillader vi os herved at rette henvendelse til
dig i forbindelse med, at vi har konstateret, at du efterspørger ulovlige
kopier af spil via Internettet.

Indledningsvis skal vi til orientering oplyse, at AntiPiratGruppen er en
organisation, som har til formål at bekæmpe ulovlig kopiering og/eller
distribution af ulovlige kopier af musiknumre, computer- og konsolspil samt
film. IFPI Danmark, Nordisk Copyright Bureau (NCB), KODA, Dansk Musiker
Forbund, Dansk Artist Forbund, Multi Medie Foreningen (MUF) og Foreningen af
Danske Videogramdistributører (FDV) er alle medlemmer af AntiPiratGruppen,
som således repræsenterer ophavsrettighederne til størstedelen af de i
Danmark mest almindeligt forekommende musiknumre, computer- og konsolspil
samt film.

Når vi retter henvendelse til dig nu, skyldes det, at vi har konstateret, at
du via alt.dk.warez har efterspurgt en ulovlig kopi af et computerspil til
download. Dette fremgår af din "request" af 3. juli 2002.

Kopiering og/eller distribution af musiknumre, computer- og konsolspil
og/eller film eller medvirken hertil uden rettighedshaverens samtykke er i
strid med ophavsretsloven, og er i medfør af nævnte lov forbundet med straf-
og erstatningsansvar for krænkeren.

Enhver form for downloading af musiknumre, computerspil og/eller film uden
rettighedshaverens samtykke indebærer en ulovlig kopiering og distribution
af det pågældende musiknummer, computer- eller konsolspil og/eller film er i
strid med ophavsretsloven.

Som følge heraf må vi således kræve, at du inden 10 dage skriftligt
bekræfter, at du fremover vil afstå fra at efterspørge, kopiere og/eller
distribuere ulovlige kopier af musiknumre, computer- og konsolspil og/eller
film i strid med AntiPiratGruppens medlemmers rettigheder i henhold til
ophavsretsloven.

Endvidere må vi kræve, at du skriftligt bekræfter at have slettet alle
ulovlige kopier af musiknumre, computer- og konsolspil og/eller film, som du
på tidspunktet for modtagelsen af nærværende e-mail måtte være i besiddelse
af.

Såfremt du måtte have spørgsmål til nærværende skrivelse, er du naturligvis
velkommen til at kontakte os.

Med venlig hilsen

Morten Wind Lindegaard
AntiPiratGruppen

________________Slut post________________

Selvfølgelig kender jeg intet til den konkrete sag men er det ikke lige
lovligt ulovligt at kræve om en underskrift på at man forlader en
nyhedsgruppe ? - det lyder da ikke helt lovligt i mine øre

Hilsen fra Peter

Fra : Allan Olesen

Dato : 04-07-02 14:26

"Peter" <wont@tell.you> wrote:

>Selvfølgelig kender jeg intet til den konkrete sag men er det ikke lige
>lovligt ulovligt at kræve om en underskrift på at man forlader en
>nyhedsgruppe ?

Har de gjort det? Det kan jeg ikke se:

>Som følge heraf må vi således kræve, at du inden 10 dage skriftligt
>bekræfter, at du fremover vil afstå fra at efterspørge, kopiere og/eller
>distribuere ulovlige kopier

Men i øvrigt kunne jeg da godt tænke mig at vide, hvad de har
tænkt sig, hvis man ikke sender bekræftelsen. At man har
efterspurgt et spil giver næppe grundlag for ransagning eller
sagsanlæg, uanset om man bekræfter eller ej.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Claus

Dato : 04-07-02 14:26

> Selvfølgelig kender jeg intet til den konkrete sag men er det ikke lige
> lovligt ulovligt at kræve om en underskrift på at man forlader en
> nyhedsgruppe ? - det lyder da ikke helt lovligt i mine øre

de beder ham ikke forlade gruppen, men undlade at efterspørge ulovlige ting,
samt slette hvad han evt. måtte have af ulovligt software m.m.

dvs. næste gang man bliver taget for at køre for stærkt skal man skrive
under på at man aldrig vil gøre det igen ?

*G*G* for en fremgansmetode!

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 04-07-02 14:26

Peter skrev: (messageID:

[SNIP]

> [...]
> ulovlige kopier af musiknumre, computer- og konsolspil og/eller film,
> som du på tidspunktet for modtagelsen af nærværende e-mail måtte være

[SNIP]

> Selvfølgelig kender jeg intet til den konkrete sag men er det ikke
> lige lovligt ulovligt at kræve om en underskrift på at man forlader en
> nyhedsgruppe ? - det lyder da ikke helt lovligt i mine øre

Det er vel heller ikke de APG beder om. De henstiller til at personen
fremover undlader at "efterspørge, kopiere og/eller distribuere ulovlige
kopier af musiknumre, computer- og konsolspil og/eller film i strid med
AntiPiratGruppens medlemmers rettigheder i henhold til ophavsretsloven."

De kræver ikke at han forlader den pågældende nyhedsgruppe.

--
Kasper Damkjær

http://www.damkjaer.net/

Fra : Peter

Dato : 04-07-02 14:44

"Kasper Damkjær" <usenet@damkjaer.net> wrote in message
> [...]
> kopier af musiknumre, computer- og konsolspil og/eller film i strid med
> AntiPiratGruppens medlemmers rettigheder i henhold til ophavsretsloven."

Er det ulovligt at efterspørge kopier af software/mp3/osv.?
Det er det sikkert :) Men kan nogen henvise til en §?

Har egenligt et tillægsspørgsmål:

Det er i visse kredse blevet populært at tilbyde diskplads centralt.
Det kan f.eks. være en FTP server, Hotline server og andre slags
servere.

Man kan så på disse servere købe adgang/diskplads, så man kan
f.eks. kan have en backup af sine spil og programmer liggende
der. Men nu er det sådan at brugerne har adgang til *alle* filer
og kan derfor download en andens "backup". Begår server ejeren
noget ulovligt?

--
PM

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-07-02 14:57

"Peter" <blabl@blablablablabla.dk> skrev i en meddelelse

> "Kasper Damkjær" <usenet@damkjaer.net> wrote in message
>
> Er det ulovligt at efterspørge kopier af software/mp3/osv.?
> Det er det sikkert :) Men kan nogen henvise til en §?

Er det ulovligt have lyst til at køre for stærkt etc. ?

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-07-02 15:55

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> wrote in

> Er det ulovligt have lyst til at køre for stærkt etc. ?

Det håber jeg ikke, i så fald ville der falde rigtig rigtig mange
bøder ;)

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-07-02 16:48

Scripsit "Peter" <blabl@blablablablabla.dk>

> Er det ulovligt at efterspørge kopier af software/mp3/osv.?

Det kommer an på hvad man mener med "ulovligt". Det er ihvertfald ikke
*strafbart*, så vidt jeg lige kan overskue.

Det *ville* være strafbart som forsøg på overtrædelse af
ophavsretslovens §2, men forsøg kan ikke straffes, fordi straframmen i
ophavsretsloven er under den grænse på 4 måneders fængsel, der kræves
for at straffe forsøg (jf straffelovnens §21).

Det kommer an på om der er forsæt.

--
Henning Makholm "The great secret, known to internists and
learned early in marriage by internists' wives, but

Fra : Peter G.

Dato : 04-07-02 19:03

In article <yah3cuzcx5l.fsf@pc-043.diku.dk>, Henning Makholm
<henning@makholm.net> wrote...

> [...]
> ophavsretsloven er under den grænse på 4 måneders fængsel, der kræves
> for at straffe forsøg (jf straffelovnens §21).

Hvad med straffelovens § 23 (opfordring til lovovertrædelse)

--
M.v.h. / Kind regards, Peter.
Klip venligst overflødige citater væk og svar nedenunder

Fra : Sven

Dato : 04-07-02 20:20

> [...]
>
> --
> M.v.h. / Kind regards, Peter.
> Klip venligst overflødige citater væk og svar nedenunder

Mon dog. At efterspørge noget er jo ikke at opfordre andre til at
efterspørge det samme. Og i forb. med ham/hende der evt har det efterspurgte
liggende på f.eks en FTP, ja så ligger det der jo i forvejen, så hvor skulle
opfordringen være?

Jeg tror faktisk ikke, at det er ulovligt at spørge efter kopi'er, ligesom
det ikke er (efter min overbevisning) ulovligt at spørge en hæler om prisen
på et "varmt" TV. Men hvis man køber det, ja så har man passeret grænsen til
det ulovlige. Det samme må vel være gældende mht softwarekopi'er, altså
først når man downloader softwaren bryder man loven.

SVJH blev EkstraBaldets journalister dømt for at have købt narkotika og ikke
for at spørge til det dengang de kørte den artikelserie om estacy.

Eller er jeg forkert på den?

Sven

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-07-02 21:43

Scripsit "Sven" <burgurne@hotmail.com>

> Mon dog. At efterspørge noget er jo ikke at opfordre andre til at
> efterspørge det samme.

Næh, men det er vel nok en opfordring til at andre fremstiller et
uautoriseret eksemplar til én.

> Jeg tror faktisk ikke, at det er ulovligt at spørge efter kopi'er, ligesom
> det ikke er (efter min overbevisning) ulovligt at spørge en hæler om prisen
> på et "varmt" TV.

Med mindre man har en satans god alternativ forklaring, må det være
en handling der "sigter på at fremme eller bevirke" hæleri, altså et
forsøg. Og for hæleri er straframmen høj nok til at forsøg *er*
strafbart.

--
Henning Makholm "I ... I have to return some videos."

Fra : Allan Olesen

Dato : 04-07-02 22:28

>Næh, men det er vel nok en opfordring til at andre fremstiller et
>uautoriseret eksemplar til én.

Næppe. Det er nærmere en opfordring til, at andre henviser til et
sted, hvor det ligger til download.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-07-02 00:47

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote in

> Næppe. Det er nærmere en opfordring til, at andre henviser til et
> sted, hvor det ligger til download.

Altså en opfordring til opfordring til noget strafbart...

Fra : Peter

Dato : 05-07-02 03:57

"Henrik Stidsen" <spamtrap@spammer.dk> wrote in message
> Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote in

> Altså en opfordring til opfordring til noget strafbart...

Nu står jeg af :)

I er sikkert ikke meget for sammenligninger, men man kunne opfatte
denne server som et stort lagerrum, hvor man kan købe en personlig
nøgle til døren og rettighed til at opbevare sine møbler. Men det er
et "selfservice" lagerrum, der er ikke en flytteman som holder øje
med at man ikke "nupper" naboens lænestol.

--
PM

Fra : Allan Olesen

Dato : 05-07-02 06:39

Henrik Stidsen <spamtrap@spammer.dk> wrote:

>Altså en opfordring til opfordring til noget strafbart...

Forudsat, at det er strafbart at fortælle, hvor noget ligger til
download.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 05-07-02 10:49

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message

> Forudsat, at det er strafbart at fortælle, hvor noget ligger til
> download.

Sådan som jeg har forstået det, er det kun forbundt at deep-linke direkte
til det ulovlige(læs antipiragruppens hjemmeside)....., så en henvisning til
en side hvor der ligger links til ulovlig software er nok ikke strafbart(så
ville hovedparten af alle søgemaskiner jo foretage noget ulovligt)

mvh
Rasmus

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-07-02 12:58

Scripsit "Rasmus Nielsen" <elpollodiablo@ofir.dk>

> [...]
> en side hvor der ligger links til ulovlig software er nok ikke strafbart(så
> ville hovedparten af alle søgemaskiner jo foretage noget ulovligt)

Det er ikke teknologien, men hensigten med en handling, der er
strafbar. Man kan således ikke sammenligne hvad en søgemaskine gør
helt automatisk og uden at de der har programmeret den har haft
speciel hensigt til at lette ophavsretskrænkelser, med hvad en person
af kød og blod helt bevist henviser en anden til.

--
Henning Makholm "Der er ingen der sigter på slottet. D'herrer konger agter
at triumfere fra balkonen når de har slået hinanden ihjel."

Fra : Peter G.

Dato : 05-07-02 08:17

In article <3d24bdf1$0$16794$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Allan
Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote...

> Næppe. Det er nærmere en opfordring til, at andre henviser til et
> sted, hvor det ligger til download.

Hvilket nok også vil blive opfattet som en opfording til ulovligheder
hvis materialet er uautoriseret. En legitim begrundelse for henvisningen
vil nok være svær at komme med.

Fra : Allan Olesen

Dato : 05-07-02 19:03

Peter G. <PeterNOSPAMPedal2100@gmx.net> wrote:

>Hvilket nok også vil blive opfattet som en opfording til ulovligheder
>hvis materialet er uautoriseret.

Igen:
Forudsat, at det er strafbart at fortælle, hvor noget ligger til
download.

>En legitim begrundelse for henvisningen
>vil nok være svær at komme med.

Handlinger bliver ikke automatisk ulovlige, bare fordi man ikke
kan komme med legitime begrundelser for dem.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 05-07-02 21:10

> Handlinger bliver ikke automatisk ulovlige, bare fordi man ikke
> kan komme med legitime begrundelser for dem.

Nu VIL jeg altså lige være sjov - Hvad så med Windows 98's ulovlige
handlinger?

//Troels

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-07-02 22:51

Scripsit Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk>

> Handlinger bliver ikke automatisk ulovlige, bare fordi man ikke
> kan komme med legitime begrundelser for dem.

Nej, men der er visse handlinger hvor der vil være en formodning om at
de er foretagne med forsæt til at bevirke en lovovertrædelse, fordi
det normalt vil være den eneste grund til at foretage dem. Derfor kan
de straffes som forsøg, med mindre man kan afkræfte formodningen (=
overbevise retten om at man havde en ikke-kriminel grund, eller
"legitim begrundelse", til at handle således).

Et karrikeret eksempel (men der er blot en gradsforskel til
ovenstående):

A trækker en pistol, affyrer et skud op i luften og sigter dernæst
på B mens han råber "nu skal du dø, dit svin". Før A kan foretage
sig mere bliver han sparket ned bagfra af C.

A vil kunne straffes for drabsforsøg, med mindre han kan vise at han
ikke havde til hensigt at slå B ihjel. Det kan fx ske ved at gøre
opmærksom på at han, B og C var ved at opføre et teaterstykke, og
at det hele stod i manuskriptet.

--
Henning Makholm "Panic. Alarm. Incredulity.
*Thing* has not enough legs. Topple walk.

Fra : Allan Olesen

Dato : 05-07-02 23:33

> [...]

>de er foretagne med forsæt til at bevirke en lovovertrædelse, fordi
>det normalt vil være den eneste grund til at foretage dem.

Det er jeg fuldt ud med paa, men det har ikke noget at goere med
det, jeg skriver.

Jeg skriver ikke, at personen, der spoerger, ikke vil kunne
straffes for forsoeg, hvis han ikke har en god forklaring.

Jeg skriver, at personen, der spoerger, ikke vil kunne straffes
for opfordring til ulovligheder, medmindre det _er_ ulovligt at
besvare personens spoergsmaal.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-07-02 00:05

Scripsit Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk>

> Det er jeg fuldt ud med paa, men det har ikke noget at goere med
> det, jeg skriver.

Jo. Jeg forklarer dig hvorfor det var relevant at Peter G. talte om
muligheden for at komme med en legitim begrundelse for henvisningen.

--
Henning Makholm "... popping pussies into pies
Wouldn't do in my shop

Fra : Allan Olesen

Dato : 06-07-02 00:37

Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote:

>Jo. Jeg forklarer dig hvorfor det var relevant at Peter G. talte om
>muligheden for at komme med en legitim begrundelse for henvisningen.

Og jeg forklarede Peter G., hvorfor man _foerst_ kigger paa, om
forholdet kunne vaere strafbart, og _derefter_ kan begynde at
kigge paa legitime begrundelser.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-07-02 00:41

Scripsit Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk>

> Og jeg forklarede Peter G., hvorfor man _foerst_ kigger paa, om
> forholdet kunne vaere strafbart,

Jamen det *er* strafbart at hjælpe andre med at begå en
ophavsretskrænkelse, fx ved at fortælle dem hvor de finder en server
der vil lave en uautoriseret kopi til dem. (Mindstestraframmen gælder
kun for strafbarhed af forsøg, ikke medvirken).

> og _derefter_ kan begynde at kigge paa legitime begrundelser.

Og når vi ovenfor har fundet ud af at det er strafbart at videregive
links til illegitime kopier, hvis man har til forsæt at bistå med en
krænkelse, opstår der et bevisspørgsmål med hensyn til forsættet. Der
er de legitime begrundelser, eller fraværet af samme, relevante.

--
Henning Makholm "Slip den panserraket og læg
dig på jorden med ansigtet nedad!"

Fra : Allan Olesen

Dato : 06-07-02 13:33

Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote:

>Jamen det *er* strafbart at hjælpe andre med at begå en
>ophavsretskrænkelse

Fint. Saa er det _det_, vi skal kigge paa. Det var jo den
forudsaetning, jeg startede med at stille op, ikke?

Du hentyder vel til straffelovens paragraf 23, som ogsaa omfatter
raad. Findes der eksempler paa, at nogen er straffet for
opfordring til ulovligheder (hvilken paragraf er det i oevrigt?)
i forbindelse med, at de har bedt om saadanne raad?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Herold³

Dato : 06-07-02 13:44

> [...]
> ikke havde til hensigt at slå B ihjel. Det kan fx ske ved at gøre
> opmærksom på at han, B og C var ved at opføre et teaterstykke, og

Ville det i dette tilfælde ikke være at fremvise en original af softwaren?

Fra : Peter G.

Dato : 06-07-02 11:15

In article <3d25df65$0$16786$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Allan
Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote...

> Igen:
> Forudsat, at det er strafbart at fortælle, hvor noget ligger til
> download.

Her skal vi have en dommer til at afgøre det.

> Handlinger bliver ikke automatisk ulovlige, bare fordi man ikke
> kan komme med legitime begrundelser for dem.

Hvis handlingen er ulovlig ved lov, jo.
Og hvis det ikke er klarlagt om handlingen er ulovlig, vil et manglende
legitimt grundlag nok kunne tolkes som bestyrkende for at handligen er
ulovlig. Igen, vi skal have en dommers afgørelse eller lignende domme for
at kunne uddrage noget af dette. En henvisning med "dybe" links vil nok
blive betragtet som ulovlig. Hvis man henviser til en side, der
specialiserer sig med tilbud om nedlastninger af uautoriseret musik, vil
dette nok også blive betragtet medvirken som en ulovlig handling.

Fra : Allan Olesen

Dato : 06-07-02 13:27

>Hvis handlingen er ulovlig ved lov, jo.

Var det en modsigelse af det, jeg skrev?

Din paastand ovenfor kan sammenfattes til:
Ulovlige handlinger bliver automatisk ulovlige, naar man ikke kan
komme med legitime begrundelser for dem.

Hvilket jo er ganske intetsigende.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Reino Andersen

Dato : 04-07-02 20:19

"Henning Makholm" skrev:

> Det kommer an på om der er forsæt.

Hvorfor mener du, der skal foreligge forsæt? Er det ikke nok med uagtsomhed?

--
Reino

Fra : Bakke

Dato : 04-07-02 21:45

> Hvorfor mener du, der skal foreligge forsæt? Er det ikke nok med
uagtsomhed?

Nej !

Dommeren dømte tyven fordi han havde et brækjern i sin besiddelse. Det var
for dommeren klart, at redskabet skulle anvendes til noget ulovligt.

Tyven anklagede derefter straks dommeren for voldtægt. Han havde jo også
redskabet på sig !

Mvh

Bo

Fra : Reino Andersen

Dato : 05-07-02 21:19

"Bakke" skrev:

> [...]
> for dommeren klart, at redskabet skulle anvendes til noget ulovligt.
>
> Tyven anklagede derefter straks dommeren for voldtægt. Han havde jo også

Dit eksempel kan ikke bruges til noget som helst. De overtrædelser du nævner
er omfattet af straffeloven, hvor der rigtig nok kræves forsæt. I særlovene
(herunder ophavsretsloven) kræves der kun uagtsomhed.

--
Reino

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-07-02 21:46

Scripsit "Reino Andersen" <reino@gettwonet.dk>

> Hvorfor mener du, der skal foreligge forsæt? Er det ikke nok med uagtsomhed?

For strafbarhed ifølge ophavsretsloven kræves grov uagtsomhed. Det
tror jeg er svært at statuere når der kun er tale om den form for
medvirken der blev beskrevet her. Jeg har svært ved at tro at der vil
være tale om grov uagtsomhed med mindre administrator er blevet gjort
udtrykkeligt opmærksom på at der foregår krænkelser, og så har
forholdt sig passivt.

--
Henning Makholm "... not one has been remembered from the time
when the author studied freshman physics. Quite the

Fra : F.Larsen

Dato : 07-07-02 11:17

"Peter" <wont@tell.you> wrote in message
> [...]
> lovligt ulovligt at kræve om en underskrift på at man forlader en
> nyhedsgruppe ? - det lyder da ikke helt lovligt i mine øre

Hmm ... er det ikke lidt svært at sende det skrifteligt når der ikke er
angivet nogen postadresse ?

--
Flemming