Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
IXUS v2 skarphed - Hvad sker der for CANON~
Fra : Thomas Rybak

Dato : 04-07-02 10:16

Jeg har lige købt et IXUS v2 til fordel for mit originale Digital IXUS. Jeg
havde godt nok læst noget om at nogle var utilfredse med skarpheden i
billederne men troede ikke rigtigt på det.

Nu har jeg imidlertid fået selvsyn for sagen og må sige at mit gamle IXUS
tager sgu bedre billeder

Se selv mine sammenligninger: http://www.pbase.com/rybber

Mvh Thomas

Fra : Jacob Olsen

Dato : 04-07-02 11:41

Ej det må du ikke sige..

Har bestilt mit V2, og kommer imorgen.!! Jeg bliver meget ked af det hvis
det er noget skod.!!

/Jacob

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 04-07-02 11:59

"Thomas Rybak" <rybak@adslhome.dk> wrote in

> [...]
> i billederne men troede ikke rigtigt på det.
>
> Nu har jeg imidlertid fået selvsyn for sagen og må sige at mit gamle

Hvordan er "Sharpening" indstillingen på det nye og det gamle kamera?

BTW Så er farverne heller ikke helt de samme, men det kan jo skyldes mange
ting, fx at du har brugt automatisk indstilling eller at de to kameraer
ikke kører med samme color space.

--
Kind regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP

Fra : Thomas Rybak

Dato : 04-07-02 14:08

> Hvordan er "Sharpening" indstillingen på det nye og det gamle kamera?

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener, men v2'eren har jo en "Low
Sharpening" feature som jeg selvfølgelig ikke har sat på, den gør det kun
værre!

> BTW Så er farverne heller ikke helt de samme, men det kan jo skyldes mange
> ting, fx at du har brugt automatisk indstilling eller at de to kameraer
> ikke kører med samme color space.

Jeg har brugt samme indstillinger på begge kameraer (ikke automatic), men
generelt har IXUS v2 en bedre farvegenkendelse en forgængerne, men det
skyldes jo kameraets firmware.

Mvh Thomas

Fra : o&u

Dato : 04-07-02 12:37

On Thu, 4 Jul 2002 11:16:11 +0200, "Thomas Rybak" <rybak@adslhome.dk>
wrote:

> [...]
>billederne men troede ikke rigtigt på det.
>
>Nu har jeg imidlertid fået selvsyn for sagen og må sige at mit gamle IXUS

Ja, det kan man godt se !

http://www.canon.co.jp/Imaging/IXUSv/IXUSv_Firmware-e.html

men firmware er fra 19. april i år. Der står intet om v2 og intet om
bedre fokusering.

Desuden har siden:
http://www.canon.co.jp/Imaging/BeBit-e.html

intet adjustment program for ixus.

Så, hvad gør man ved det ?

mvh

John

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 04-07-02 14:05

> [...]
> billederne men troede ikke rigtigt på det.
>
> Nu har jeg imidlertid fået selvsyn for sagen og må sige at mit gamle IXUS

Jeg have samme oplevelse da jeg gik fra A20 og til A40. Desvære havde jeg
solgt mit A20 inden jeg købte mit A40, så jeg kunne ikke lave direkte
sammenligninger, men da jeg første gang så billederne fra mit nye A40, synes
jeg slet ikke, at de var lige så gode som dem fra mit A20, det gælder både
skarphed og farver. Jeg har efterhånden fulgt mange diskutioner om emnet, og
den generelle mening er, at det er et design valg fra canons side i (alle?)
deres nye kamera. Ideen er vist nok noget med, at man ved at bruge noget tid
i photoshop kan få et endnu bedere billede. Jeg synes bare at de glemmer os
fjolser, som ikke gider at sidde 10 timer i photoshop, men som bare vil tage
billeder. I A40 er der en fuktion der hedder "low sharpening", og man ville
jo ønske, at der også var en der hed "high sharpening", så billederne kom
skarpe ud af kameraet. Well, jeg vil overveje det meget nøje inden jeg køber
Canon næste gang

mvh Frank

Fra : Thomas Rybak

Dato : 04-07-02 14:13

> [...]
> jo ønske, at der også var en der hed "high sharpening", så billederne kom
> skarpe ud af kameraet. Well, jeg vil overveje det meget nøje inden jeg

Helt enig, de skulle have skiftet Low sharpening ud med High Hvem faen
køber et point-and-shoot kamera for derefter at skulle redigere alt i
Photoshop!?

Desuden syntes jeg at mit gamle IXUS er mere robust end v2'eren. Canon har
nok sparet lidt på metallet for at få plads i den nye og en lavere pris.

Mvh Thomas

Fra : N/A

Dato : 04-07-02 14:39

Fra : Thomas Rybak

Dato : 04-07-02 14:39

Okay, meget interessant, jeg hár faktisk allerede skrevet til Canon, de kom
med følgende svar:
-----------
Tak for Deres henvendelse !

Vi videresender din mail til vor produktansvarlige på supportsiden, som vil
kunne redegøre for evt. information omkring det nævnte, og du vil høre
derfra snarest.

Yderligere henvendelse ring venligst på 44882400 såfremt produktet stadig er
omfattet af reklamationsret / garanti eller e-mail
-------------

Mvh Thomas

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3d244e07$0$677$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 04-07-02 15:47

> Okay, meget interessant, jeg hár faktisk allerede skrevet til Canon, de
kom
> med følgende svar:

Husk lige at poste deres svar

mvh Frank

Fra : Thomas Rybak

Dato : 04-07-02 14:37

Hej

Jeg prøvede lige dét du sagde, godtnok i Paint Shop Pro, se resultatet her:
http://www.pbase.com/rybber

Men jeg tror jeg bytter det alligevel hvis jeg ikke hører noget positivt fra
Canon- jeg har skrevet til dem og de vil lade høre fra sig snarest.

Mvh Thomas

Fra : Jacob Olsen

Dato : 04-07-02 14:48

Jeg synes sgu da ellers at de billeder ser ganske godt skarpe ud....
Bygningerne og bilerne er da helt okay, måske pigens fingerspidser er
utydelige.!! Skyldes det, at de er i bevægelse .?? flotte farver, synes
jeg.!!

Fra : Thomas Rybak

Dato : 04-07-02 15:06

Jeg syntes ikke det er noget at prale med i forhold til dem fra den
originale IXUS, men ja, farverne ER bedre. Kig lige på siden igen og se hvad
der sker hvis man kører et billede igennem Paint Shop Pro's "sharpen more"
effekt. Sådan skulle alle billederne behandles - men i KAMERAET!

Mvh Thomas

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 04-07-02 16:27

> [...]
> hvad der sker hvis man kører et billede igennem Paint Shop Pro's
> "sharpen more" effekt. Sådan skulle alle billederne behandles - men i

Jamen så er det jo et spørgsmål om forskel i "Sharpening" niveau som jeg
troede. Prøv med Unsharp Mask i stedet for Sharpen More som du også er
blevet anbefalet af Drew på dpreview.com - det giver bedre resultat!

Drew har også hevet exposure data ud af billederne (det har jeg ikke
software installeret til at gøre) og du har jo taget billederne på auto,
hvilket har resulteret i to forskellige lukkerhastigheder, 1/50 og 1/40. Så
du kan ikke sammenligne de to billeder reelt.

Hvor jeg gerne vil bruge tiden på at editere hvert skud i photoshop eller
lign. kan jeg godt forstå at man ikke gider dette, hvis man bruger kameraet
til snapshots (og mange af dem..) Kan softwaren du bruger ikke sættes til
at tilføje skarphed når du overfører billederne? Måske den nyeste version
af softwaren til Ixus v2 kan?

Jeg har lige været inde på www.powershot.com for at se på deres Sample
images for A200, og de viser sjovt nok samme manglende skarphed.

<15 minutter senere>
Jeg har downloadet og læst PDF manualen til S200 / v2 og på side 70 hvor
overskriften er "Changing the Photo Effect" står "Low sharpening" omtalt.
Sådan som jeg læser det, skal denne "Low sharpening" effekt være slået fra,
såfremt man ønsker et billede med normal sharpening, hvilket du også selv
har bemærket - Low Sharpening giver et endnu værre billede.

Hmm men det ser ikke ud til at der kan ændres sharpening niveau i menuen på
kameraet.

Fra : Thomas Rybak

Dato : 04-07-02 17:20

Hej

Jeg har prøvet at bruge unsharpening mask men det gavcirka samme resultat.

Jeg har taget billederne på manual og ikke automatic, men uanset hvad kan
man ikke justere lukkertiden (i hvertfald ikke de korte) selv på IXUS
serien.

Mht til Low sharpening så er den i mine øjne ubrugelig når det lader til at
kanons definition på normal ER low sharpening og low = terrible

Ideen er ellers god nok hvis bare den ellers tog skarpe billeder normalt.

Mvh Thomas

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 04-07-02 15:51

> Jeg prøvede lige dét du sagde, godtnok i Paint Shop Pro, se resultatet
her:
> http://www.pbase.com/rybber

Ja, for os amatører ser det jo bedere ud

Brugte du unsharp mask, og hvilke værdier brugte du?

Sendte du disse billeder med til Canon?

mvh Frank

Fra : Thomas Rybak

Dato : 04-07-02 17:21

Jeg brugte bare "sharpen more" under effects. Jeg har sendt linket til
Canon.

Har du iøvrigt prøvet det nye patch til A-serien, gav det ikke bedre
skarphed ?

meddelelse news:3d245faa$0$683$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 04-07-02 17:36

> Har du iøvrigt prøvet det nye patch til A-serien, gav det ikke bedre
> skarphed ?

Mit A40 er lige nu inde hos canon pga. hot pixel (rød plet på sort billede),
og de er lidt (læs MEGET) langsomme. Jeg har læst om flere som har prøvet
updaten, og den retter kun den fokusfejl der var er ved 2,5x zoom (13,4 mm).

mvh Frank

Fra : Thomas Rybak

Dato : 04-07-02 17:47

Hvis bare de som en eller anden foreslog ville lave en high sharpening
funktion, ville alle sorger være borte!

meddelelse news:3d24782c$0$694$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 04-07-02 20:07

> Hvis bare de som en eller anden foreslog ville lave en high sharpening
> funktion, ville alle sorger være borte!

Jep, tror jeg vil maile dem her en af de nærmeste dage og se, om jeg ikke
kan få nogle flere til det. Der er en del andre som deler vores mening

mvh Frank

Fra : Thomas Rybak

Dato : 04-07-02 20:30

Det må man sige! Har du set på dpreview.com's forum ?

Jeg syntes at det evt. kunne være en godt ide med en funktion der hed high
sharpening hvis de ikke er interesserede i at lave billederne skarpe som
standard ?

Måske man skulle prøve at samle folk og så skrive til Canon's internationale
afdeling!?

Men du er velkomen til at kontakte mig pr. email - jeg tager på ferie men er
hjemme om et par uger.

meddelelse news:3d249ba4$0$696$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

Fra : Jacob Olsen

Dato : 05-07-02 20:43

Det vil sige at det er sandt ????

Jeg har lige fået mit ixus, og synes billederner er uskrape som standard
man skal hvergang ind og selv sharpen det i et program...

Fra : Lyrik

Dato : 06-07-02 11:49

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> wrote in message

<klip>
> [...]
synes
> jeg slet ikke, at de var lige så gode som dem fra mit A20, det gælder både
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Ja!
Og en nøje sammenligning viser også at A10 tager bedre billeder end både A20
og A40!))
Det ses tydeligt ved en sammenligning af nettets ressourcer af
billedeksempler.

Da linserne på de 3 kameraer er identiske, bliver det åbenbart
billedsensoren som afgør resultatet.
Det stemmer helt overens med det jeg selv har undersøgt.
Jo flere megapixels med samme linse, jo dårligere skarphed!!!
Selv i samme kamera er der forskel på billederne!
Et HP C200 tager skarpere billeder i 640X480 end i 1024x768.
Jeg har spekuleret over det og kommet til det resultat, at det må være fordi
det af linsen optagede billede skal fokuseres ud over et større areal. Men
der må være mere i det.
Endvidere kunne man tænke sig at det er sværere at lave højfølsomme
kvalitetssensorer jo flere megapixels som kræves.
Andre forklaringer på disse uomstødelige facts)) er velkomne!

Hilsen
Jens

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 06-07-02 12:33

> [...]
A20
> og A40!))
> Det ses tydeligt ved en sammenligning af nettets ressourcer af

Har du nogle eksempler hvor det tydligt kan ses?

> Da linserne på de 3 kameraer er identiske, bliver det åbenbart
> billedsensoren som afgør resultatet.
> Det stemmer helt overens med det jeg selv har undersøgt.
> Jo flere megapixels med samme linse, jo dårligere skarphed!!!

Tror du ikke, at det er fordi, at billederne bare "ser" skarpere ud? Det er
jo svært at sammenligne skarphed på billeder af forskellig opløsning. Lad os
sige at uskarpheden kommer fra linsen, så vil en uskarp kant jo fylde 1,4x
flere pixels på billedet med dobbelt opløsning. Dette er helt naturligt.

> [...]
fordi
> det af linsen optagede billede skal fokuseres ud over et større areal. Men

Kameraet tager altid billedet i højeste opløsning, da det altid ville skulle
bruge hele CCD'en pga. optikken opbygning. Så hvis du du prøver at tage et
billede med 640x480 og et med 1024x768, som du så bagefter skalere ned til
640x480, vil de nok se ens ud.

> Endvidere kunne man tænke sig at det er sværere at lave højfølsomme
> kvalitetssensorer jo flere megapixels som kræves.

Ja, men ikke umuligt. Det er vel derfor at de er dyre.

> Andre forklaringer på disse uomstødelige facts)) er velkomne!

Igen, jeg vil gerne se de facts.

mvh Frank

Fra : Lyrik

Dato : 06-07-02 21:40

> A20
>
> Har du nogle eksempler hvor det tydligt kan ses?
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Det er svært sådan at ryste det ud af ærmerne, men for eksempel:
http://www.megapixel.net/html/issueindex.html
rewievs=>
Canon Powershot S10, 2,1 MGPix udendørs billedkvalitet:8. Indendørs 8.
Samme kamera 3,3 MGPix udendørs billedkvalitet 7,
indendørs 7.

Og så eksemplet nævnt i tråden:
A20 Davebox opløsningstest:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/A20/FULLRES/A20RESWLF.HTM

A30 samme test:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/A30/FULLRES/A30RESWLF.HTM

Hvoraf det fremgår at A30 i felterne 9 og 10 har nogle katastrofale
farvefejl, samt at opløsningen er dårligere.

Hilsen
Jens

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 07-07-02 10:46

> [...]
> Canon Powershot S10, 2,1 MGPix udendørs billedkvalitet:8. Indendørs 8.
> Samme kamera 3,3 MGPix udendørs billedkvalitet 7,

Jeg ved ingen ting om den gamle S serie og gidder heller ikke sætte mig ind
i det, da jeg har købt kamera

> [...]
>
> Hvoraf det fremgår at A30 i felterne 9 og 10 har nogle katastrofale
> farvefejl, samt at opløsningen er dårligere.

For det første er disse links ikke til "Daveboxen" med til en sort/hvid
opløsnings- og geometritest, så hvordan kan der være farvefejl. Og mht.
opløsningen så skriver de da at A20 er bedere (som den selvfølgelig også
skal være).

Heldigvis kan jeg slet ikke se dine "uomstødelige facts".

mvh Frank

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 06-07-02 19:30

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> wrote in news:ag6hv7$2fbo$1@news.cybercity.dk:

> Da linserne på de 3 kameraer er identiske, bliver det åbenbart
> billedsensoren som afgør resultatet.

Det er vist en forenkling..kameraets interne software er da også
medvirkende til hvordan det endelige resultat kommer til at se ud...

Fra : Steen F.

Dato : 10-07-02 21:17

> [...]
> billederne men troede ikke rigtigt på det.
>
> Nu har jeg imidlertid fået selvsyn for sagen og må sige at mit gamle IXUS

Ja, det er tydeligt at se. Og der er heller ikke smart at skulle redigere i
et jpg-billed for derefter at gemme i jpg-format igen (dobbelt tab pga. 2 x
komprimering).

Har du brugt Fine eller Superfine?

MVH
Steen

Fra : Jacob Olsen

Dato : 11-07-02 07:36

Jeg har brugt superfine 1024*768.

Det gemmer jo kun i jpg, og hvis jeg skal finpusse billedet
bliver jeg jo nødt til at gemme det igen.og hvis jeg skal bruge
det til nettet, skal det jo være jpg igen, da det er mindst.!

/Jacob

Fra : Steen F.

Dato : 11-07-02 11:46

> Det gemmer jo kun i jpg
[snip]

Ja netop. Det er derfor dobbelt uheldigt at IXUS V2 tager uskarpe billeder.
Det billed man tager bliver komprimeret (=datatab), og når man redigerer et
komprimeret billed og gemmer i jpg igen, så bliver tabet endnu større

Har du nogle billeder online man kan se?

MVH
Steen

Fra : Thomas Rybak

Dato : 26-07-02 14:34

Er du sikker på at det bliver dårligere hvis man gemmer det igen ? Billedet
bliver vel dekomprimeret når man åbner det og så komprimeret igen. Desuden
kan man jo selv vælge komprimeringsgrad i de fleste programmer ?

Mvh Thomas

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 26-07-02 15:43

> [...]
> Billedet bliver vel dekomprimeret når man åbner det og så komprimeret
> igen. Desuden kan man jo selv vælge komprimeringsgrad i de fleste

Det er kun tilfældet hvis man havde valgt en tabsfri komprimeringsalgoritme
som PNG. JPEG er ikke tabsfri, så du kan ikke dekomprimere billedet til den
originale kvalitet, hvormed billedet bliver dårligere og dårligere jo flere
gange det er JPEG komprimeret.