Lavendel
Fra : Joachim Baltzer

Dato : 04-07-02 08:09

Hvornår og hvordan beskærer man lavendel?
Der er noget med at det er let at stiklingeformere, men hvordan gøres det
bedst?
Hej fra Christina

Fra : Aksel

Dato : 04-07-02 15:59

"Joachim Baltzer" <baltzerNOSPAM@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvornår og hvordan beskærer man lavendel?
> Der er noget med at det er let at stiklingeformere, men hvordan gøres det
> bedst?
> Hej fra Christina

Det er bedst at beskære i foråret, klip ned til 8-10 cm.

De afklippede stykker kan du stikke i kasse med fugtig jord og dække med
hvid plast så der ikke er så stor fordampning, de sætter rod i løbet af en
måned.
Riv bladene af det stykke der kommer i jorden, en hvid affaldspose er fin
som dækning, sæt kassen inf´d i den, der skal ikke lukkes tæt.

Hilsen Aksel

Fra : Kitty Leopold

Dato : 04-07-02 20:21

"Aksel" <akselj@newmail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil lige gøre opmærksom på, at der ikke skal være tale om afklippede
stykker af Lavendel. Det er bedst at afrive et stykke, således at der kommer
en slags hæl med, så går det lettere.

Hilsen Kitty> >

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-07-02 22:54

Mere lavendel:

Findes der flere slags? Jeg har nogle 'almindelige' og så nogen der har
korte, næsten kugleformede blomsteraks.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-07-02 07:35

On Thu, 4 Jul 2002 23:53:38 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Mere lavendel:
>
>Findes der flere slags? Jeg har nogle 'almindelige' og så nogen der har
>korte, næsten kugleformede blomsteraks.

Ja, der findes en del.
Den mest almindelige i handlen lige for tiden tror jeg er 'Hidcote
blue-strain'. Den er den mest blå (næst efter 'Hidcote Blue' som er
garanteret blå, fordi den er fra stiklinger, mens 'Hidcote blue-strain'
er frøformeret og dermed kan være lidt u-ens i farven/formen).

Hidcote har blomster som minder om det du beskriver.

Ellers er 'Munstead' og 'Munstead-strain' også ret almindelige, de er
mere hen i de lilla farver.

Og så findes der hvide, rosa og flere andre nuancer af lille/blå
sorter...

http://www.gartneriet.dk