Smoothwall firewall spørgsmål.
Fra : Robert Sørensen

Dato : 04-07-02 07:20

Hej

Jeg har tænkt mig at installere en Smoothwall (linux-firewall), men jeg har
ingen
erfaring med den. Derfor ville jeg høre om der er andre, der kendet til den.
F.eks om den har nogle "bugs".

Alle svar er velkomne.

Mvh.
Robert Sørensen

"Har spurgt i netværk stort"

Fra : Christian Andersen

Dato : 04-07-02 08:58

Robert Sørensen wrote:

> [...]
> ingen
> erfaring med den. Derfor ville jeg høre om der er andre, der kendet til den.

Jeg har kørt med den i nogen tid for et par måneder siden. Dengang kørte
den perfekt. Dog vil jeg anbefale dig at køre med den på noget andet end
en 286, da genereringen af sider til remote administration via
web-interface godt kan tage en del tid på en 286'er. Bugs kan du læse om
på deres hjemmeside.

Jeg stoppede ikke med at bruge den fordi jeg var utilfreds, men fordi jeg
flyttede.

--
..signature

Fra : Bo Simonsen

Dato : 04-07-02 11:39

On Thu, 04 Jul 2002 09:58:12 +0200, Christian Andersen wrote:

> [...]
> en 286, da genereringen af sider til remote administration via
> web-interface godt kan tage en del tid på en 286'er. Bugs kan du læse om

Lidt OT, men understøttede den medfølgende kernel 286?

Pr. Default understøtter linux kernelen 386 og op efter.

Bo Simonsen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 04-07-02 12:21

Bo Simonsen wrote:

> Lidt OT, men understøttede den medfølgende kernel 286?

Jeg tvivler på det. Det ville være meget vanskeligt at få Linux til at
køre på mindre end en 386. Linux er designet til paging, 286 har kun
segmentation.

> Pr. Default understøtter linux kernelen 386 og op efter.

Jep. Den kan dog konfigureres til at kræve endnu mere.

En 286 er ikke velegnet til portable operativsystemer. Og jeg kender
kun et OS designet specifikt til 286, nemlig OS/2.

For sending spam use mailto:razor-report@daimi.au.dk

Fra : Michael Knudsen

Dato : 07-07-02 17:36

> Jeg tvivler på det. Det ville være meget vanskeligt at få Linux til at
> køre på mindre end en 386. Linux er designet til paging, 286 har kun
> segmentation.

Jeg kan desværre ikke finde et link, men nogen har med succes porteret
linuxkernen til 80286. Jeg tvivler dog på, at projektet bliver udbredt.

> Jep. Den kan dog konfigureres til at kræve endnu mere.

Det må være en ny XP-mode, der er kommet til efter mit skifte til OpenBSD.

> En 286 er ikke velegnet til portable operativsystemer. Og jeg kender
> kun et OS designet specifikt til 286, nemlig OS/2.

Der er få anvendelser for 286ere i dag. Jeg har dog én med 6-8MB ram og
en 80MB scsi-hd, jeg benytter hver dag. Min skærm blev købt brugt, og
foden manglede, og her passede denne perfekt.

Michael.
--
Rumour is information distilled so finely that it can filter through
anything.

Fra : Christian Andersen

Dato : 04-07-02 13:25

Bo Simonsen wrote:

> Lidt OT, men understøttede den medfølgende kernel 286?
>
> Pr. Default understøtter linux kernelen 386 og op efter.

Ok, det kan sagtens være at jeg tager fejl. Forskellen mellem en 286 og
386 er lidt flydende for mig i disse dage. Det var den så ikke dengang
man stadig kunne købe dem

--
..signature

Fra : Bo Simonsen

Dato : 04-07-02 13:58

In article <ag1eq1$do8$2@sunsite.dk>, Christian Andersen wrote:
> Ok, det kan sagtens være at jeg tager fejl. Forskellen mellem en 286 og
> 386 er lidt flydende for mig i disse dage. Det var den så ikke dengang
> man stadig kunne købe dem

Det har du ret i.. Dog ikke så vigtig i denne sammenhæng, men
hvis man skal have hjælp til Linux på en 286'er, ville de fleste
nok give dig fingeren.

Bo Simonsen

Join the GNU generation

Fra : Robert Sørensen

Dato : 04-07-02 14:03

Jeg har en gammel P200 med 64 mb ram, det burde være nok.
Jeg tænker også lidt på, om man kan lukke for alle porte, og derefter lukke
dem op men har brug for....er det noget der kan lade sig gøre?

/Robert

Fra : Christian Andersen

Dato : 04-07-02 14:11

Robert Sørensen wrote:

> Jeg har en gammel P200 med 64 mb ram, det burde være nok.
> Jeg tænker også lidt på, om man kan lukke for alle porte, og derefter lukke
> dem op men har brug for....er det noget der kan lade sig gøre?

Den kører NAT og man kan forwarde porte som man lyster.

Pr. default er alle lukkede. Web-interfacet er dog lidt tungt at arbejde
med i den henseende fordi det ikke er det bedste design jeg nogensinde
har set. Der kan dog være kommet en ny version i mellemtiden.

--
..signature

Fra : Christian Andersen

Dato : 04-07-02 14:09

Bo Simonsen wrote:

> Det har du ret i.. Dog ikke så vigtig i denne sammenhæng, men
> hvis man skal have hjælp til Linux på en 286'er, ville de fleste
> nok give dig fingeren.

Hvor henne?

FUT: dk.snak.seksualitet?

--
..signature

Fra : Bo Simonsen

Dato : 04-07-02 15:25

In article <ag1he8$mkv$1@sunsite.dk>, Christian Andersen wrote:

> Hvor henne?

Jeg mener at man ligeså godt kunne opgive det på forhånd,
at installere Linux på en 286.

Bo Simonsen

Join the GNU generation

Fra : Christian Andersen

Dato : 04-07-02 19:32

Bo Simonsen wrote:

> Jeg mener at man ligeså godt kunne opgive det på forhånd,
> at installere Linux på en 286.

Jeg ved det godt, lagde du mærke til min (dårlige) joke?

--
..signature

Fra : Kasper Dupont

Dato : 04-07-02 22:02

Christian Andersen wrote:

> Hvor henne?
>
> FUT: dk.snak.seksualitet?

LOVL

For sending spam use mailto:razor-report@daimi.au.dk

Fra : Rasmus Ladekjaer Ped~

Dato : 06-07-02 00:25

> [...]
> en 286, da genereringen af sider til remote administration via
> web-interface godt kan tage en del tid på en 286'er. Bugs kan du læse om

Linux er designet til 32 bit arkitekt turen på 80386'er og opefter....
Du kan derfor ikke køre Smoothwall på en 80286 !
(ja, okay, det kan måske godt lade sig gøre hvis man er rigtig meget skrap
til C)

Fra : Kasper Dupont

Dato : 06-07-02 08:18

Rasmus Ladekjaer Pedersen wrote:

> Linux er designet til 32 bit arkitekt turen på 80386'er og opefter....

Det vil jeg godt lige præcisere en smule.

Linux version 1.x.x er designet til 80386 og opefter.

Linux version 2.x.x er designet til at kunne porteres til de
fleste 32 og 64 bits arkitekturer med paged memory management.
Men det hjælper ikke 286 ejerne meget, da det er en 16 bits
arkitektur uden paged memory management.

> Du kan derfor ikke køre Smoothwall på en 80286 !
> (ja, okay, det kan måske godt lade sig gøre hvis man er rigtig meget skrap
> til C)

Jeg synes egentlig selv jeg er ret skrap til C, og jeg har jo
faktisk en 286 med 2MB RAM. Men..... Jeg tror nu ikke jeg har
tid til at kaste mig ud i sådan et projekt.

Hvor langt man kan komme med uClinux ved jeg ikke. UClinux er
SVJV en modificeret Linux, der kan fungere uden paging. Den
har af den årsag nok ikke samme sikkerhed som Linux. Og jeg
ved ikke om den kan fungere på en 16 bits arkitektur.

For sending spam use mailto:razor-report@daimi.au.dk

Fra : Christian Andersen

Dato : 06-07-02 11:15

Rasmus Ladekjaer Pedersen wrote:

> Linux er designet til 32 bit arkitekt turen på 80386'er og opefter....
> Du kan derfor ikke køre Smoothwall på en 80286 !

Velkommen til tråden!

Jeg har tidligere fået præciseret min opfattelse i den retning, men tak
for dit input.

--
..signature

Fra : Robert Sørensen

Dato : 04-07-02 14:47

Er her nogen der har prøvet at portscanne Smootwall´n. Det kunne være
interressant at vide om der kun er de porte åbne, som man ønsker.

/Robert

Fra : Rasmus Ladekjaer Ped~

Dato : 06-07-02 00:33

> [...]
har
> ingen
> erfaring med den. Derfor ville jeg høre om der er andre, der kendet til

Jeg kører pt med smoothwall i et lille netværk med i alt 3 computere.
Den er utrolig nem at istallere og sætte op (og det tager ikke ret lang
tid).
Jeg har den kørende på en 166 MHz Pentium med 32 MB-Ram og 3 GB
harddisk, og det er riigeligt.
mvh Rasmus

Fra : Michael

Dato : 06-07-02 14:40

hvordan brænder man en cd, der kan boote, efter downlaod af ISO-filen?

svar venligst wd@get2net.dk
på forhånd tak

Fra : Henning Petersen

Dato : 06-07-02 23:09

On Sat, 6 Jul 2002 15:39:58 +0200, "Michael" <abbweh@hotmail.com>
wrote:

> hvordan brænder man en cd, der kan boote, efter downlaod af ISO-filen?

Hvis du har et ordentligt brænderprogram til din brænder, brænder du
iso-filen på cd'en, derefter lægger du cd'en i cd-romdrevet på din
kommende server, og tænder for den.

Husk at _alt_ vil blive slettet fra diskene på maskinen, så sørg for
at der ikke er data som skal gemmes på dem

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Michael

Dato : 08-07-02 15:57

ordentligt program??
Jeg har IsoBuster - kan det bruges??

Michael
email abbweh@hotmail.com

Fra : Anders Lund

Dato : 08-07-02 16:12

Michael wrote:
> ordentligt program??
> Jeg har IsoBuster - kan det bruges??

Så vidt jeg husker kan man kun bruge IsoBuster til at "kigge" ind i en ISO
fil. Altså, man ikke kan brænde den.
Men ellers er der jo Nero (www.ahead.de), som du kan hente i en prøve
version. For at brænde en ISO fil med dette gå du op i Files -> Burn Image
.... finder dit image fil (du skal måske vælge at den skal vise alle filer)
og så siger du bare ok, så brænder den en CD til dig.

P.s. vil du ikke være venlig at svare UNDER det du citere, da det gør det
nemmere for os alle sammen at holde styr på hvad der bliver svaret på.
Desuden skal du klippe det væk du ikke svare på.
Se evt. http://www.usenet.dk/netikette/ ... du bliver sikkert også glad for
det selv.

Hvis du bruger Outlook Express kan du evt. også se lidt på det program jeg
har et link til nede i min signatur. Det sætter beskederne op i Outlook
Express, således at du ikke glemmer at skrive dit svar UNDER det du citere.

--
Anders Lund - news@anders.adsl.dk
Message enhanced by "OE-QuoteFix" - http://home.in.tum.de/~jain/