Vaskemaskine i lejlighed
Fra : Lauridsen

Dato : 03-07-02 21:40

Hej
Vi bor til leje i en privatudlejet lejlighed. I vores lejekontrakt står der,
at der hører vaskemaskine og tørretumbler med til lejligheden. Nu er
vaskemaskinen desværre gået i stykker, og vil ikke længere vaske. Vores
udlejer snakkede om, at det hørte med til den indvendige vedligeholdelse, at
reparere disse ting, men jeg sagde, at eftersom det var hans vaskemaskine,
og at vi betalte for at bruge den via huslejen, måtte det være ham der
skulle sørge for en funktionel vaskemaskine, når det stod i kontrakten.
Hvad dækker begrebet "indvendig vedligeholdelse" over i den forbindelse ?

Da vi flyttede ind for et år siden, gik vi en runde og vi påpegede nogle
ting vi gerne ville have bragt i orden. Der var to ting. En defekt
dørtelefon, og vinduet i badeværelset som ikke kan lukkes. Dette godkendte
han, men der er ikke sket noget endnu. Vi har sendt et brev til ham i
foråret og i dag gjorde jeg ham igen opmærksom på problemet.
Kan vi overhovedet gøre noget ?

På forhånd tak.

Lars

Fra : Camilla Scharff

Dato : 03-07-02 21:54

"Lauridsen" <dsl30271@vip.cybercity.dk> skrev...
> [...]
> skulle sørge for en funktionel vaskemaskine, når det stod i kontrakten.
> Hvad dækker begrebet "indvendig vedligeholdelse" over i den forbindelse ?

Hvis det står i lejekontrakten, at vaskemaskinen hører til lejemålet, så er
det udlejers pligt at vedligeholde.
Indvendig vedligeholdelse er - og kan kun være - maling, hvidtning,
tapetsering og lakering af gulve, jf. lejelovens § 20 (lakering dog jf.
praksis).

> [...]
> han, men der er ikke sket noget endnu. Vi har sendt et brev til ham i
> foråret og i dag gjorde jeg ham igen opmærksom på problemet.

Skriv igen - giv en frist, hvor I forventer tingene er ordnet - hvis de ikke
er, kan I henvende jer til huslejenævnet. Det samme gør sig gældende med
vaskemaskinen, for der kan blive tale om et nedslag i lejen i den periode,
hvor det ikke fungerer som det skal. Husk at tage kopi af brevet inden
afsendelse.
En liste over landets huslejenævn findes på
http://www.ejendomsf.dk/profejendom/index.htm - under menupunktet
Huslejenævn og normtal.

Mvh. Camilla

Fra : Camilla Scharff

Dato : 03-07-02 22:50

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev...
> Indvendig vedligeholdelse er - og kan kun være - maling, hvidtning,
> tapetsering og lakering af gulve, jf. lejelovens § 20 (lakering dog jf.
> praksis).

Ups - § 23, ikke 20

/Camilla