Ny liste om skabelse og evolution
Fra : Andreas

Dato : 03-07-02 21:26

Forum,

Mit navn er Andreas Peterson, og jeg har skrevet en smule i denne NG
før i tiden. Jeg har før været teistisk evolutionist, men nu er jeg
progressiv kreationist og medlem af bevægelsen for intelligent design,
og jeg har netop startet en email-liste, dedikeret til diskussionen af
skabelse og evolution og alt, hvad der falder ind under dette. Jeg har
et ret bredt syn på dette; f.eks. vil emner som "kristendom vs.
ateisme" og "bibelsk ufejlbarlighed" være on-topic.

Hér er beskrivelsen af listen fra dens hjemmeside:

Denne liste er beregnet til at diskutere skabelse og evolution på
dansk. Alle meninger omkring skabelse og evolution er velkomne.

Jeg har opdaget, at det er utroligt svært at finde steder, hvor man
som dansker kan diskutere skabelse og evolution, da meget af
materialet er og diskuteres på engelsk. Desuden er det ofte tilfældet,
at diskussionen (hvadenten den er på dansk eller engelsk) ofte er af
ringe kvalitet, og præges af meget "fnidder" og person-angreb ("ad
hominem").

Jeg har haft en vision om et forum, hvor der hersker en behagelig
omgangstone, i hvilket man frit kan diskutere de forskellige emner.
Jeg har derfor oprettet denne liste, så jeg selv kan skabe et sådant
forum. Reglerne for medlemmer er:

Person-angreb, banden, trusler og blasfemi vil ikke blive tolereret,
og kan føre til moderering og/eller udelukkelse på ubestemt tid.
Vi er her for at diskutere *holdninger*, så hvis du ikke ønsker at
dine meninger skal blive diskuteret, er dette ikke en liste for dig.
Men angreb på *personer* er ikke velkomne og vil blive slået hårdt ned
på.
Selvom der endnu ikke er nogen begrænsninger på, hvor mange mails man
må sende, opfordres medlemmer til at sætte indhold over mængde.
Lange diskussioner, der kun har interesse for nogle få medlemmer, er
man opfordret til at genoptage uden for listen (f.eks. gennem
almindelig e-mail).
Pseudonymer er tilladte, men rigtige navne foretrækkes. Det er forbudt
at lade som om, man er en anden, ligesom det heller ikke er tilladt at
være tilmeldt under flere navne.
Frem for alt opfordres medlemmer til at udvise respekt og forståelse
for hinanden, og i det hele taget gøre deres ypperste for, at denne
liste bliver så behagelig som muligt at diskutere i.

Andreas Peterson
ADMINISTRATOR

Reglerne om personangreb tilføjede jeg netop med tanke på denne NG.
Jeg oplevede ofte, at diskussionerne blev ødelagt af nogle få
personer, der i stedet for at diskutere emnerne, hurtigt ødelagde
diskussionen med personangreb, og således afskrækkede andre fra at
deltage.

Reglerne ovenover er ment som et forsvar mod sådan opførsel, og hvis
du hører til blandt dem, der ønsker at diskutere disse emner i en
behagelig atmosfære - *uden* personangreb - er Skabelse_Evolution lige
noget for dig.

Guds fred,
Andreas

"Biology is the study of complicated things that give the appearance
of having been designed for a purpose." (Dawkins R., 1996, "The Blind
Watchmaker: Why the Evidence of Evolution Reveals a Universe Without
Design", W. W. Norton: NY, p. 1)
Hjemmeside: http://www.geocities.com/evolutionsteori/

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 04-07-02 01:10

"Snip snap snude!"

Det er en god diskussion, Andreas.

Problemet herinde er bare at det er de skrevne skrifter og ikke Ånden bag
dem, der synes at dominere detteb forum.

Jeg er selv kristen og kan sk***godt lide at læse Arthur C. Clarke og Kurt
Vonnegut, fordi de i deres noveller og romaner stiller spørgsmål, som i dèn
grad berører teologien.

"Hvor kommer vi fra?" (Stewart Stardust si'r: "Islands Brygge!")

Relevante spørgsmål: Astronomi vs. Teologi?

Nogle kalder det "New Age"....

Men det er spændende...

Anders Peter Johnsen

Fra : Andreas

Dato : 06-07-02 07:59

Forum,

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post.tele.dk> wrote in message news:

[...]

AJ>Det er en god diskussion, Andreas.

Enig.

[...]

AJ>Relevante spørgsmål: Astronomi vs. Teologi?

Hvis det på en eller anden måde kan forbindes med skabelse og
evolution, vil jeg ikke have noget problem med, at dette bliver
diskuteret.

[...]

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 06-07-02 18:55

"Andreas" <duckling9@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis det på en eller anden måde kan forbindes med skabelse og
> evolution, vil jeg ikke have noget problem med, at dette bliver

Når Jens Martin Knudsen, der nu er pensioneret fra Niels Bohr-Instituttets
astronomiske professoerstab begynder at inddrage telogi i forhold til Liv på
Mars og hans "skøre" kollega Holger Bech-Nielsen inddrager gudsbegrebet i
sine forskningsmæssige meditationer, så er vi vel inde i et meningsfyldt,
videnskabeligt spændingsfelt?

Alt, hvad jeg har lært af sølle 8 måneders teologistudium er at forholde
teologi og filosofi/videnskab til hinanden....

Der er der mange kristne og mange filosoffer, der desværre har glemt, at det
drejer sig om.

F*** fagnørderiet! Hele "Universitetsideen" ligger også et sted hinsides
særskilte fakulteter...

Anders Peter Johnsen

Fra : Andreas

Dato : 07-07-02 11:20

Forum,

> [...]

>Holger Bech-Nielsen inddrager gudsbegrebet i >sine forskningsmæssige
>meditationer, så er vi vel inde i et meningsfyldt, videnskabeligt

Som sagt har jeg et meget bredt syn på emnet. Evolution og skabelse
omhandler både videnskab og teologi, og andre eksempler på
"spændingsfelt[er]" mellem disse (som de teologiske konekvenser af
videnskabelige teorier) vil som udgangspunkt også være on-topic.

Så hvis Anders er interesseret i at diskutere dette, skal han være
velkommen på Skabelse_Evolution (ligesom alle andre naturligvis også
er).

[...]

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 05-07-02 21:04

Andreas med emailen duckling9@hotmail.com skrev således:

> [...]
> før i tiden. Jeg har før været teistisk evolutionist, men nu er jeg
> progressiv kreationist og medlem af bevægelsen for intelligent

Altså fra opfattelsen om det igangsatte urværk som af sig selv vil
køre efter planen som Gud nu har forudset til ideen om den aktive Gud
som løbende småjusterer i skaberværket?

(om mailinglisten)

> Person-angreb, banden, trusler og blasfemi vil ikke blive tolereret,
> og kan føre til moderering og/eller udelukkelse på ubestemt tid.

Nu er den enes tro jo den andens blasfemi, så hvordan du vil håndhæve
det forbud er ikke let at se

Personangreb er forbudt de fleste steder, også i denne gruppe, men da
den er umodereret, er der ikke så megen justits i den regel. Jeg vil
ikke selv ønske at deltage i en modereret gruppe - efter min erfaring
går diskussionen alt for ofte død sådanne steder

> [...]
> du hører til blandt dem, der ønsker at diskutere disse emner i en
> behagelig atmosfære - *uden* personangreb - er Skabelse_Evolution

Jeg er desværre bange for at hvis nogen diskussion virkelig skal kunne
foregå i en rigtig behagelig atmosfære, så bør det i stedet foregå
ansigt til ansigt.

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
5 jul AD 2002
Skt. Antonius Maria Zacharia

Fra : Andreas

Dato : 06-07-02 08:37

Forum,

"Lars Erik Bryld" <lars-erik@dadlnet.dk> wrote in message news:

LE>Altså fra opfattelsen om det igangsatte urværk som af sig selv vil
>køre efter planen som Gud nu har forudset til ideen om den aktive Gud
>som løbende småjusterer i skaberværket?

Dette er et udemærket billede på progressiv kreationisme. Jeg har også
skrevet en FAQ, hvori jeg forsøger at beskrive PK og besvare
eventuelle spørgsmål om den:

http://www.geocities.com/evolutionsteori/medikrea.html

LE>(om mailinglisten)

LE>Nu er den enes tro jo den andens blasfemi, så hvordan du vil
>håndhæve det forbud er ikke let at se

Min opfattelse af "blasfemi" følger ordbogs-definitionen som værende
"gudsbespottelse":

   "blasfe'mi -en, -er; gudsbespottelse ... blas'femisk adj. ntr. d.s.:
   gudsbespottelig ..." ("blasfemi", i Becker-Christensen C. & Widell P.
   (eds.), 1990, "Politikens Nudansk ordbog", "A-K", Politikens Forlag:
   København, p. 183)

Alene det at have en anden tro vil jeg ikke anse for værende
"blasfemi".

LE>Personangreb er forbudt de fleste steder, også i denne gruppe, men
>da den er umodereret, er der ikke så megen justits i den regel.

Det er netop problemet. Der er ihvertfald én anden person, der ikke er
tilfreds med tonen her på forumet, kaldende den for "en af de
giftigste på .dk-hirakiet." Som han forklarer, "er der en række
skribenter der er ved at omdanne NGén til ... et forum, hvor folk der
staver dårligt bliver udhængt til offentlig latterliggørelse, hvor
folk der beder om hjælp til konkrete problemstillinger bliver gjort
nar osv osv." Det kan sikkert ikke komme som nogen overraskelse, at
denne person har `stemt med fødderne', og ikke længere læser dette
fora.

Da jeg selv skrev på dette forum, var de mange ad hominems og
generelle stemning også én af de ting, jeg lagde mærke til, og det er
én af grundene til, at jeg har formuleret listens regelsæt, som jeg
har. At en person skulle blive så stødt af et forums omgangstone, at
han vælger at forlade forumet, ser jeg som et stort problem, og jeg
vil gøre forsøge at forhindre det på Skabelse_Evolution.

LE>Jeg vil ikke selv ønske at deltage i en modereret gruppe - efter
>min erfaring går diskussionen alt for ofte død sådanne steder

Efter at have skrevet i både modererede og u-modererede fora, er det
klart min erfaring, at kvaliteten af diskussionen er højst i de
modererede fora. Hvis der ikke er nogen til at håndhæve reglerne, sker
der ofte det, at en eller få personer hurtigt overtager forumet og
driver alle pånær de mest `hardcore' debattører væk. Så "går
diskussionen ... død", enten fordi alle nu er enige, eller fordi det
nu er de samme mennesker, der diskuterer de samme snævre emner i en
uendelighed.

LE>Jeg er desværre bange for at hvis nogen diskussion virkelig skal
>kunne foregå i en rigtig behagelig atmosfære, så bør det i stedet
>foregå ansigt til ansigt.

Enig, at internettet ikke er det *optimale* medium at føre
diskussioner i. Men dette betyder ikke, at det ikke er muligt at gøre
det så godt, man kan, med det, man har, og gøre diskussionen så
behagelig *som muligt*.

[...]