Flødestuvede kartofler ?
Fra : Ove Kristensen

Dato : 03-07-02 20:33

Hej !

Er der en som har en god opskrift på flødestuvede kartofler som man får dem
på en restaurant?
Jeg har ikke prøvet at lave sådan nogen gavtyve før, og vil da gerne
overraske min yndlings hustru med det en af dagene.

Med venlig sommerhilsen
Ove.

Fra : Ukendt

Dato : 03-07-02 21:08

"Ove Kristensen" <ovek@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har ikke prøvet at lave sådan nogen gavtyve før, og vil da gerne
> overraske min yndlings hustru med det en af dagene.

Jeg ved ikke om man får denne her opskrift på restauranter, men den er god.

Halv jordskokker
Halv kartofler

Masser af revet parmesan, brødkrummer og frisk timian drysses over. Fløden
hældes over, og det hele blandes godt inden det kommer i ovnen.

Jeg har ikke mængder, da jeg bare laver det efter hovedet. Og afhængig af
hvor stor portionen skal være, hvor meget væde man godt kan li' osv.

Det smager rigtig godt

Carina

PS: Jeg mener iøvrigt at opskriften stammer fra den engelske tv-kok Jamie
Oliver

Hov, jeg ser lige at det var flødestuvede kartofler...og ikke bare
flødekartofler. Sorry, anyway..Opskriften kan stå alligevel, hvis nogen
ville prøve >

Fra : Ove Kristensen

Dato : 03-07-02 21:31

"-Carina" <Svar til gruppen> skrev i en meddelelse
[klip]
> Hov, jeg ser lige at det var flødestuvede kartofler...og ikke bare
> flødekartofler. Sorry, anyway..Opskriften kan stå alligevel, hvis nogen
> ville prøve >

Hej Carina !
Jeg siger nu alligevel tak for opskriften, den vil jeg da prøve en anden dag

Med venlig sommer hilsen
Ove.

Fra : Susanne

Dato : 04-07-02 21:53

> Halv jordskokker
> Halv kartofler
>
> Masser af revet parmesan, brødkrummer og frisk timian drysses over. Fløden
> hældes over, og det hele blandes godt inden det kommer i ovnen.

Dumt spørgsmål,måske,men hvad mener du med brødkrummer?

(med to små børn i huset er der krummer nok på borde og gulve efter et måltid hjemme hos mig, men det er ikke just noget, jeg vil putte i mine flødekartofler).

Det lyder lækkert med jordskokker, men de fås vel ikke på denne
årstid(?) Har du prøvet at tilberede retten med bare kartofler?

Jeg fik i øvrigt serveret nogle rigtige lækre kartofler forleden. Små
nye kartofler var blevet kogt. Derefter var de varme kartofler blevet
vendt i en blanding af 1/2 olie og 1/2 eddike sammen med rasp, ristede
pinjekerner og krydret med suppeurt. UMMM.

Susanne

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 04-07-02 06:08

> [...]

> Jeg har ikke prøvet at lave sådan nogen gavtyve før, og vil da gerne
> overraske min yndlings hustru med det en af dagene.

Stuvede kartofler:
4-5 pers.

1 kg små kartofler
50 g smør
2 spsk vand
4 dl mælk eller kaffefløde
1½ tsk salt
½ tsk det tredie krydderi
persille

Kartoflerne vaskes, koges, pilles, afkøles og skæres i skiver. Smør og
vand gives et opkog, hvorefter de øvrige ingredienser kommes i sammen
med kartoflerne og det hele varmes godt. Hakket persille drysses over
ved serveringen.
Opskriften stammer vist nok fra Morten.
--

Man kan også lave stuvning med mel og smør/margarine..

Stuvede kartofler:
(6 pers.)

1 kg mellemstore kartofler koges og pilles, skæres i skiver af ½ cms
tykkelse.
25 gr smør/margarine bages med 45 gr hvedemel og spæde op med
omtrent 7½ dl mælk (el. halv kaffefløde, halv mælk). Heri varmes
kartoffelskiverne med forsigtighed, uden at man tager dem itu. Lidt salt
og sukker tilsættes.
Man kan også lade kartoffelskiverne koge sig jævne i mælk uden anden
jævning og tilsætte smør til sidst.
Opskriften er fra Fru Constantin.

Go' weekend!

--
Mvh.
Peter W. Bosse
|/ (__|||__)

In rain or windy weather..
Don't forget/miss the Copenhagen Jazz Festival 2002
(5. juli - 14. juli) ... http://festival.jazz.dk/start.asp?lang=1
- djaaa!

Fra : Ove Kristensen

Dato : 04-07-02 07:32

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
[klip]
> [...]
> og sukker tilsættes.
> Man kan også lade kartoffelskiverne koge sig jævne i mælk uden anden

Jamen, det ser da godt ud, dem vil da jeg prøve her en af dagene, tusind tak
for det

Med venlig sommer hilsen
fra Ove i Ringsted.

Fra : Bess

Dato : 04-07-02 10:10

"Ove Kristensen" <ovek@adslhome.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg har ikke prøvet at lave sådan nogen gavtyve før, og vil da gerne
> overraske min yndlings hustru med det en af dagene.

Vi bruger altid denne fra "Mortens opskrifter":

Flødekartofler med hvidløg

Kartofler nok til at fylde et ovnfast fad
1 fed hvidløg
1/2 l. piskefløde
Salt
Hvid peber
Margarine

Smør dit ovnfaste fad med margarine. Skær dit fed hvidløg over og gnid
hvidløget ind i margarinen på det ovnfaste fad. Skræl kartoflerne og skær
dem i i ca 3 mm. skiver. Der skal ligge skivede kartofler indtil 1-1 1/2 cm
før kanten på fadet. Hæld piskefløde over indtil kartoflerne er dækket. Drys
salt og hvid peber over. Læg små klumper af margarine ovenpå kartoflerne med
ca. 10 cm. mellemrum.
Bages i en time ved 200 grader.

mvh
Bess

Fra : Ove Kristensen

Dato : 04-07-02 14:07

"Bess" <Bess@nomail.dk> skrev i en meddelelse
[klip]
> [...]
Drys
> salt og hvid peber over. Læg små klumper af margarine ovenpå kartoflerne

Hej Bess !
Jamen tusind tak skal du have, det ser meget spændende ud - det bli´r sjovt
at prøve - jeg glæder mig helt vildt.

Med venlig sommer hilsen
Ove.

Fra : Annika

Dato : 11-08-02 17:03

> [...]
> Jeg har ikke prøvet at lave sådan nogen gavtyve før, og vil da gerne
> overraske min yndlings hustru med det en af dagene.

Hejsa,
jeg ved godt, at det er ved at være længe isden indlægget blev postet,
men har først lige set det.

Da jeg var ansat hos en slagter, der også lavede selskabsmad, lærte jeg
denne opskrift på ægte flødestuvede kartofler.

Jeg har altid lavet den på slum, så præcise mål kan jeg ikke give, det
kommer jo også an på mængden man ønsker.

Kogte kartofler
mel
margarine
piskefløde
hvidløg
parprika

kartoflerne skæres i skiver og lægges i et ovnfast fad. I en gryde
smeltes en klat margarine (som når du laver opbagt brun sovs) mel
kommes i, og der piskes. Piskefløden piskes i, og hvidløget presses ned
i.
Det koger et par minutter.
Det hele hældes ud over kartoflerne, paprika drysses over og ind i ovnen
på ca. 200 grader i ca. 30-45 min. anpå mængden.
De smager virkelig godt, men pågrund af den opbagte sovs, alder de meget
tungt i maven

Annika