Remington til salg.
Fra : Kristian H H Peterse~

Dato : 03-07-02 20:51

Remington Mohowk 600 Carabin. cal 308 med BC Miroku 4 X 32 kikkert i
EAW sving montage.
Riflen er oprindelig fuldskæftet, men ændret til halv skæftet, og blevet
olie behandlet, den er beddet og har fået tunet aftræk.
Alt arbejde er udført af faguddannet bøssemager.

Ny priser:

Riffel 6.200 kr
EAW montage 2.650 kr
Kikkert 1.480 kr
Bedding 900 kr
Aftræks tuning 500 kr
Olie behandling af skæfte 1.800 kr

I alt 13.530 kr

Salgspris 6500 kr.

Tlf 38102403

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 09-07-02 23:03

"Kristian H H Petersen" <kristianhh@wanadoo.dk> wrote in message

> Remington Mohowk 600 Carabin. cal 308 med BC Miroku 4 X 32 kikkert i
> EAW sving montage.
> Riflen er oprindelig fuldskæftet, men ændret til halv skæftet,

Undskyld mig, men hvordan hulen kan nogen finde på dét?

mvh
Kim Frederiksen

Fra : Jan Nielsen

Dato : 10-07-02 08:57

On Wed, 10 Jul 2002 00:02:59 +0200, "Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk>
wrote:

>Undskyld mig, men hvordan hulen kan nogen finde på dét?

Fuldskæftede rifler har en kedelig vane med at ændre træfpunkt.

--
- JN -

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 10-07-02 09:31

"Jan Nielsen" <morgan@post8.tele.dk> wrote in message >

> Fuldskæftede rifler har en kedelig vane med at ændre træfpunkt.

Generelt nej. Det er i hvert fald min erfaring (som er baseret på en Sako
Vixen, .222, en Sverre Stephensen 6,5X55, en Steyr .22 og endelig en Krico
..22. I hvert fald mener jeg vil problemet kunne vil opstå, på visse rifler,
i forbindelse med varmskydning, og det har vel næppe den store indflydelse
under praktisk jagt (i modsat fald vil jeg gerne leje en konsortieplads i
den pågældende jagt!). De ovennævnte rifler har i øvrigt fritliggende pibe
hele vejen ud. Jeg tillader mig at kalde historien med ændring af træfpunkt
for lidt af en skrøne.

mvh
Kim Frederiksen

Fra : J Nielsen

Dato : 10-07-02 19:24

On Wed, 10 Jul 2002 10:30:30 +0200, "Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk>
wrote:

> [...]
>hele vejen ud. Jeg tillader mig at kalde historien med ændring af træfpunkt

Det er snart længe siden jeg har plaget gruppen med en forelæsning,
så her kommer en:

Jeg tror at det var Amerikaneren Col. Charles Askin der engang udtalte at
upræcise rifler er uinteressante. Sådan har jeg det i hvert tilfælde selv,
og går gerne til yderligheder når det gælder om at eliminere ting som kan
påvirke præcisionen i mine rifler. Det drejer sig ikke at opnå den hul-i-hul
præcision som sportsskytter stræber efter, men det er en betingelse at
riflen skal skyde så præcist at dens træfpunktsafvigelse og egenspredning
er så lille at de ikke har nogen nævneværdig indflydelse under jagtlige
forhold.

Det er naturligvis individuelt hvor store krav den enkelte stiller til sin
riffel. Hvis man kun jager råvildt og ikke kunne drømme om at skyde på mere
end 100 m afstand, ja så har en egenspredning på 6 cm ikke det store at sige.
- heller ikke selv om træfpunkt sidde 5-6 cm ved siden af. Hvis man derimod
vil kunne skyde f.eks. ræv på en afstand af 200 m, kræves der betydeligt mere.
Jeg plejer at sige at riffel og skytte er i orden når man kan ramme en
øldåse 3 ud af 4 gange på 200 m, liggende med anlæg.

Tilbage til de fuldskæftede rifler:
Det er selvfølgelig ikke en naturlov at en fuldskæftet riffel ændrer
træfpunkt eller smider med kuglerne. Langt de fleste kvalitets rifler opfører
sig eksemplarisk. Man skal blot være klar over at det IKKE er en selvfølge.

Jeg har set adskellige fuldskæftede rifler som gav deres ejere grå hår i
hovedet. Problemet er at skæftetræ er et "levende" materiale. Det påvirkes
af varme og luftfugtighed. Ikke alle skæfter har fået lov at lagre i det
nødvendige antal år, i stedet for er de blevet kunstig tørret for at spare tid
- hvilket nogle gange viser sig ved at riffelpiben begynder at ligge an mod
træet - hvor efter man har balladen.

Igen; for nogle vil det ikke betyde noget, andre vil måske ikke engang
bemærke det, men hvis man, som jeg, er paranoid med hensyn til sin riffels
præcision, er det noget man skal være opmærksom på.

--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Erik Prestmo

Dato : 10-07-02 22:50

Kim Frederiksen <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i news:aggrb9$acl$1@sunsite.dk

> [...]
> den pågældende jagt!). De ovennævnte rifler har i øvrigt fritliggende pibe
> hele vejen ud. Jeg tillader mig at kalde historien med ændring af

Skrøne?

LOL!

Med hilsen fra Trøndelag, midt i Norge :

Her har vi høstvær med MYE regn under elgjakten.

Da har en del års erfaring sagt oss at fullskjeftede rifler er bare å kaste
på dynga, eller rett og slett kappe kolben av.

Tre trekker til seg vann, og det finnes ikke noen form for behandling av
treeværk som motstår en skikkelig regnværshøst i Trøndelag.

Når jeg tenker meg om, er det få fotballag i europa som motstår en skikkelig
trøndersk regnværshøst også, det er derfor Rosenborg, som under
mellomeuropeiske forhold, i høyden er et middelmådig fotballag, har hatt en
tendens til å stille spanske og italienske (stor)lag i skyggen i kalde og
våte fotballkamper mot slutten av oktober.

Samme sak med jakt og geværkolber, de tåler dårlig fuktige forhold......

Før du uttaler deg skråsikkert om slike ting, bør du ta deg en tur og
undersøke litt.

ep