Anbefalelsesværdige bøger om webprogrammer~
Fra : Ukendt

Dato : 03-07-02 20:47

Hey

Jeg har lavet lidt htmlprogrammering, men har fået lyst til mere. Jeg
mangler lidt værktøjer til at komme videre. Jeg kan jo se at der
findes mange rigtig fede sider på nettet, og dem vil jeg også kunne
lave.

Hvad gør man? Køber en bog? Bøger er ok for mig, men jeg ved jo ikke
lige hvilke jeg skal have fat i. Er HTML ved at uddø, og skal jeg lære
noget andet i stedet? (Det burde jeg nok ikke spørge om i en
html-gruppe )

Lidt hjælp på vejen vil være dejligt.

Mvh

Susan

Fra : Torben

Dato : 03-07-02 21:14

<Susan> wrote in message > Hvad gør man? Køber en bog? Bøger er ok for mig,
men jeg ved jo ikke
> lige hvilke jeg skal have fat i.

Hej!

Hvis du skal have en god bog om html
på dansk, så kan jeg anbefale "html bogen" fra IDG. Der er rigtig mange gode
forklaringer.
Et engelsk sproget alternativ er: "Html & Xhtml the definitive guide" fra
forlaget O'reilly. Det er en virkelig god opslagsbog.
Alternativt kan du også prøve at kigge på www.html.dk. de har rigtig mange
gode tutorials ang. html og diverse andre "smarte" ting.

Hvis du vil lave lidt mere dynamiske effekter, så kan du evt. gå på
biblioteket og låne "start på javascript" også fra IDG. (Eller købe den -
pris 69.-)

Javascript er forholdsvist nemt at gå til og er smart fordi de afvikles ude
hos brugeren. Mange af de andre "smarte" ting som PHP, ASP og JSP mm. kræver
at man har sin side liggende på et webhotel, som understøtter disse
teknologier. Det betaler man så et månedligt beløb for.

Håber det hjælper dig lidt videre.
M.v.h.
Torben Philippsen

Fra : Janus Høi

Dato : 04-07-02 09:04

"Torben" <torbenph@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Mange af de andre "smarte" ting som PHP, ASP og JSP mm. kræver
> at man har sin side liggende på et webhotel, som understøtter disse
> teknologier. Det betaler man så et månedligt beløb for.

Man kan også installere PHP (er ikke helt klar over om man kan med ASP)
lokalt på computeren for at se om det overhovedet er noget for een at gå i
gang med. Hvis det viser sig at man ikke gider alligevel, har man da ikke
brugt penge på webhotel. Det kan også være en fordel at have en apache og
PHP på den lokale computer, så man hurtigt kan teste sine sider uden først
at skulle uploade.

Installer først Apache:
http://www.webcafe.dk/artikler/apache/installer/

Derefter PHP:
http://www.webcafe.dk/artikler/php/installerphp4/

Og så måske databasen MySQL
http://www.webcafe.dk/artikler/databaser/installermysql/

Og til sidst en 'styreside' til din database:
http://www.webcafe.dk/artikler/databaser/phpmyadmin/

Det er lidt svært at installere hvis man intet aner om det, så læs
vejledningen grundigt og/eller spørg i

www.mycgiserver.com er en gratis host der tillader leg med PHP. Men hvis du
også vil have database og andre lækre funktioner, er det mest stabilt at
betale sig fra det.

Efter min mening er PHP det fedeste. Men det 'udelukker' ikke HTML, da man i
stort omfang stadig bruger det i sine sider.
--
Janus Høi
Hysterisk Cindy-fanside: