Gæstebog... SKAL man absolut anvende CGI?
Fra : Chris Brohus

Dato : 03-07-02 18:32

Håber jeg er i den rigtige nyhedsgruppe!!

Jeg vil gerne have en gæstebog på min hjemmeside. Jeg valgte selvflg. den
lette løsning og hentede en på nettet. Men alle de gæstebøger jeg kunne
finde, er lavet I CGI eller Perl, og det er ikke understøttet på CyberCity's
(som jeg abonerer hos) webserver!

Er der en god grund til at de alle er lavet i CGI?
Er der nogen der kender til nogle der er lavet i java(script)?
Kan det ikke lade sig gøre at lave en i "ren" html?

Og sidst men ikke mindst, har i nogle gode råd, links, tips eller andet der
kan hjælpe mig på vej hvis jeg må bide i deet sure æble og kode skidtet
selv?

Chris Brohus

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 03-07-02 18:48

"Chris Brohus" <brohus@emai|.dk> skrev den Wed, 3 Jul 2002 19:32:26
+0200 i dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>(som jeg abonerer hos) webserver!

>Er der en god grund til at de alle er lavet i CGI?

Eftersom fidusen med en gæstebog er, at der skal skrives til en fil på
din webserver (nemlig selve gæstebogen), så kommer du ikke uden om at
anvende en eller anden form for serverside-teknik, det være sig
CGI/Perl eller PHP, ASP etc. Du kan ikke bruge javascript til det og
ikke lave det i ren HTML.

Har du ikke mulighed for at bruge disse tekniker hos din udbyder, så
må du ud på Nettet og finde en gæstebog, som du kan linke til.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 03-07-02 18:51

"Chris Brohus" <brohus@emai|.dk> wrote in

> [...]
> CyberCity's (som jeg abonerer hos) webserver!
>
> Er der en god grund til at de alle er lavet i CGI?

Nu er CGI ikke lige et programmeringssprog, men en protokol (en
definition af hvordan data skal overføres mellem klient og server) - så
ja, der er en god grund :)

> Er der nogen der kender til nogle der er lavet i java(script)?
> Kan det ikke lade sig gøre at lave en i "ren" html?

Det kan ikke lade sig gøre. HTML er udelukkende beregnet til strukturere
data med - du kan _ikke_ lave noget som helst funktionalitet. Javascript
er kode der køres på den besøgendes egen computer og kan derfor ikke
bruges til at gemme data på serveren.

Derform er du nødt til at skrive noget "rigtig" kode (C, Perl, ASP, PHP,
....) - et CGI-script - der kan modtage gæstebogsindlæg fra en browser,
gemme det og senere præsentere det igen. Dette script skal køres på
serveren og man kommunikerer med det vha. CGI-protokollen.

> Og sidst men ikke mindst, har i nogle gode råd, links, tips eller
> andet der kan hjælpe mig på vej hvis jeg må bide i deet sure æble og
> kode skidtet selv?

Med mindre du kan finde et sted på nettet der hoster gæstebøger, eller du
kan finde noget færdigt gæstebogskode, så er du selv nødt til at have fat
i kodeblyanten... men det er til gengæld meget let at lave en gæstebog i
f.eks. PHP.

Mvh.
/Thomas

Fra : Chris Brohus