Ingen privatliv på arbejdspladsen!
Fra : Notredame

Dato : 03-07-02 17:19

Jeg har til min skræk prøvet programmet Spector. Det virker utroligt
godt, for godt. Jeg har ALTID regnet med at så længe jeg brugte en
online-email, ja så kunne chefen ikke se hvad jeg sendte og modtog fra
min arbejdsplads. Meeen der blev jeg klogere. Selv nettets mest sikre
email (ziplip) blev opfanget af Spector. Alt kunne læses!! Hvad kan man
i det hele taget gøre for at bare kunne forblive en lille smule anonym.
At kunne sende en brev til kærsten uden chefen ved hvad vi skal have
til aften, osv. Findes der overhovedet sikkerhed og anonymitet mere på
nettet.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 03-07-02 17:29

Notredame wrote:
> [...]
> min arbejdsplads. Meeen der blev jeg klogere. Selv nettets mest sikre
> email (ziplip) blev opfanget af Spector. Alt kunne læses!! Hvad kan man

Alt hvad ziplip prøver for at beskytte mailen, er ligegyldigt hvis
maskinen er "inficeret".

> [...]
> At kunne sende en brev til kærsten uden chefen ved hvad vi skal have
> til aften, osv. Findes der overhovedet sikkerhed og anonymitet mere på

Anonymitet, ikke så længe din chef ejer maskinen og kan gøre hvad han
vil med den.

Din chef kan fx og installere et program der vidersender dine
skærmbilleder til ham/hende, Eller installere et skjult kamera der peger
på din skærm.

Men hvis han gør det uden at fortælle det, skal du nok snakke med din
fagforening :)

Fra : Notredame

Dato : 03-07-02 17:35

klip
> Men hvis han gør det uden at fortælle det, skal du nok snakke med din
> fagforening :)

Joo det kan du have ret i, men Spector kan installeres uden programmet
er synligt for andre end chefen. Så han/hun kan jo i princippet
installere programmet uden at oplyse noget til nogen som helst!

Fra : Christian Andersen

Dato : 03-07-02 17:38

Notredame wrote:

> Joo det kan du have ret i, men Spector kan installeres uden programmet
> er synligt for andre end chefen. Så han/hun kan jo i princippet
> installere programmet uden at oplyse noget til nogen som helst!

Jep. Men så snart han kommer og siger:

"Hansen. Du er fyret pga. den mail du sendte til din kone igår!"

Kan Hansen gå ned til din fagforening og få dem til at spørge om hvordan
chefen egentlig vidste at Hansen sendte mails til sin kone.

--
..signature

Fra : Notredame

Dato : 03-07-02 17:51

klip
> [...]
> Kan Hansen gå ned til din fagforening og få dem til at spørge om
> hvordan chefen egentlig vidste at Hansen sendte mails til sin kone.

Det kan måske ogsp væreat du har en chef som mener det er helt iorden,
at der sendes et par mails i frokostpausen. Han kan så efterfølgende
læse og følge med i hvordan det går på hjemmefronten hos sine
medarbejdere. Tanken er uhyggelig ikke.....!

Fra : izeqb

Dato : 04-07-02 11:11

On Wed, 3 Jul 2002 18:50:45 +0200, Notredame <notredame@notredame.dk>
wrote:

> [...]
>læse og følge med i hvordan det går på hjemmefronten hos sine
>medarbejdere. Tanken er uhyggelig ikke.....!

Jeg er ikke helt med.
Er du sikker på at din chef har installeret et program der følger med
i hvad du laver?

// Hjalte

Fra : Allan Olesen

Dato : 04-07-02 14:06

izeqb <isak@city.dk> wrote:

>Jeg er ikke helt med.
>Er du sikker på at din chef har installeret et program der følger med
>i hvad du laver?

Jeg er ikke helt med.
Hvis man var sikker på det, ville der vel ikke være noget at være
bekymret for.

Har du forresten et navn?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 03-07-02 18:05

Notredame wrote:
> Joo det kan du have ret i, men Spector kan installeres uden programmet
> er synligt for andre end chefen. Så han/hun kan jo i princippet
> installere programmet uden at oplyse noget til nogen som helst!

Det kan ikke lade sig gøre, måske er det usynligt for almindelig
mennesker, men det er trivielt for mennesker med den rette viden, at
lave et program der kan finde Spector.

Fra : Notredame

Dato : 03-07-02 18:28

klip
> Det kan ikke lade sig gøre, måske er det usynligt for almindelig
> mennesker, men det er trivielt for mennesker med den rette viden, at
> lave et program der kan finde Spector.

Hvad mener du ...?

Fra : Kent Friis

Dato : 03-07-02 19:04

Den Wed, 3 Jul 2002 19:28:16 +0200 skrev Notredame:
>klip
>
>Hvad mener du ...?

Hvis man ved hvad man leder efter, er det bare et spørgsmål om at scanne
hele harddisken eller RAM'en igennem. En lille (hw-) firewall imellem
PC'en og resten af netværket kan også hurtigt fortælle om uønsket
netværkstrafik.

Mvh
Kent
--
Linux 0.12 is out
Windows XP is now obsolete!!!

Fra : Kasper Dupont

Dato : 04-07-02 06:51

Kent Friis wrote:

> --
> Linux 0.12 is out
> Windows XP is now obsolete!!!

LOL. Linux 0.12 er dateret 16 Jan 1992.

For sending spam use mailto:razor-report@daimi.au.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 04-07-02 15:37

Den Thu, 04 Jul 2002 07:51:16 +0200 skrev Kasper Dupont:

>LOL. Linux 0.12 er dateret 16 Jan 1992.

Exactly, og siden har der ikke været nogen intelligent grund til at
køre windows.

(Og til dem som siger spil: Det er sg* da det man har sin PlayStation
til).

Mvh
Kent
--
Desuden kan jeg ikke se nogen grund til at springe over hvor gærdet er
lavest, når man kan vente på at det alligevel bliver revet ned fordi

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 04-07-02 17:17

On Thu, 4 Jul 2002 14:36:46 +0000 (UTC), leeloo@phreaker.net (Kent
Friis) wrote:

>Exactly, og siden har der ikke været nogen intelligent grund til at
>køre windows.

Bortset fra at alt går dobbelt så hurtigt.
--
Svend Olaf

Fra : Kent Friis

Dato : 04-07-02 17:26

Den Thu, 04 Jul 2002 16:16:32 GMT skrev Svend Olaf Mikkelsen:

>Bortset fra at alt går dobbelt så hurtigt.

Hvad går dobbelt så hurtigt? I forhold til hvad?

Windows 3.11 i forhold til XP, ja mindst

Mvh
Kent
--
Gilthoniel, A Elbereth
Aiya elenion ancalima!

Fra : Kasper Dupont

Dato : 04-07-02 22:06

Svend Olaf Mikkelsen wrote:

> Bortset fra at alt går dobbelt så hurtigt.

Det er jo noget af en påstand at komme med, når Windows end ikke
kan det halve af det, man har brug for.

For sending spam use mailto:razor-report@daimi.au.dk

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 04-07-02 23:10

Kasper Dupont skrev:

> Det er jo noget af en påstand at komme med, når Windows end ikke
> kan det halve af det, man har brug for.

Hvad har du brug for, som MS Windows ikke kan/har mulighed for at le-
vere til dig?

Fra : Kasper Dupont

Dato : 05-07-02 06:36

Peder Vendelbo Mikkelsen wrote:

> Hvad har du brug for, som MS Windows ikke kan/har mulighed for at le-
> vere til dig?

1) Et system, der i stor udstrækning fungerer ligesom de UNIX systemer,
jeg er vant til at arbejde med.

2) Et system, hvor jeg selv har mulighed for at rette fejl, så snart
jeg opdager dem.

3) Et system, hvor jeg til enhver tid kan se, hvad der foregår.

For sending spam use mailto:razor-report@daimi.au.dk

Fra : Lars Hulbæk

Dato : 05-07-02 12:22

Klip - en masse totalt ligegyldigt pladder....

Smut hen til en mere egnet NG - dette har intet med den oprindelige tråd at
gøre !

LH

Fra : Kasper Dupont

Dato : 05-07-02 15:05

"Lars Hulbæk" wrote:

> Klip - en masse totalt ligegyldigt pladder....
>
> Smut hen til en mere egnet NG - dette har intet med den oprindelige tråd at
> gøre !

Det passer jo ikke. Jeg besvarede blot det stillede spørgsmål. Og i nogen
grad drejer det sig også om sikkerhed. Punkt 2 og 3 kan i nogle situationer
være af relevans for sikkerheden på systemet. Endeligt glemte jeg et fjerde
og meget vigtigt punkt, nemlig:

4) Et system, hvor der er klare afgrænsinger af brugernes rettigheder.

For sending spam use mailto:razor-report@daimi.au.dk

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 03-07-02 19:15

Notredame wrote:
> Hvad mener du ...?

For det ikke kan lade sig gøre at spore, kan det ikke ligge på den
lokale maskine, på harddisken og RAM'en eller bliver kørt af CPU'en. I
dette tilfælde kan programmet heller ikke kører på maskinen.

Hvor downloader du en evaluering af Spector (giv mig en URL), så kan jeg
kører et util der fortæller hvad installationen består af, dvs. hvilke
filer der bliver rettet og hvilke der bliver tilføjet. Herefter er det
trivielt at detektere Spector.

Evt. vil nogle virus scanner også kunne genkende den :)

Fra : Notredame

Dato : 03-07-02 19:28

Christian...jeg kom vist til at sende en mail til dig istedet for til
gruppen )
Pardon.....jeg prøver igen:

Spector:
http://www.freedownloadscenter.com/Utilities/System_Analysis_Utilities/Spect
or_Download.html

Antispector: http://www.webattack.com/get/antispector.shtml

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 04-07-02 17:10

@example.net er ikke en rigtig email adresse.

> Spector:
> http://www.freedownloadscenter.com/Utilities/System_Analysis_Utilities/Spect
> or_Download.html

Følgende filer ville jeg kikke efter:

19.fil=C:\WINDOWS\SYSTEM\webebot.exe
20.fil=C:\WINDOWS\SYSTEM\winnetcl.cnt
21.fil=C:\WINDOWS\SYSTEM\winnetcl.exe
22.fil=C:\WINDOWS\SYSTEM\winnetcl.hlp

I registeringsdatabasen ville jeg kikke efter:

[Registry Value Create]
Type=String
Flag=Write Always
Key=HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
Name=webebot
Value=%*WINSYS16DIR%\webebot.exe

Ved installation af programmer, bliver der gemt en log,

8.fil=C:\WINDOWS\APPLOG\APPLOG.ind

Ovenstående fil, vil således indeholde ordet SPECTOR.

Endvidere lader det til at spector godt kan lide at "snakke" med
www.u2a1376gf-43ty-245a.com, dette vil en "netstat -na" evt. også kunne
afslører.

> Antispector: http://www.webattack.com/get/antispector.shtml

Du har jo selv fundet noget :)

Fra : Notredame

Dato : 04-07-02 17:26

> [...]
>
> Ovenstående fil, vil således indeholde ordet SPECTOR.
>

> Endvidere lader det til at spector godt kan lide at "snakke" med

Hej Christian

Godt og grundigt arbejde...sådan.
Tak for hjælpen
Notre

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 04-07-02 17:34

Notredame wrote:
> Hej Christian
>
> Godt og grundigt arbejde...sådan.

Jeg har blot ghostet en tom windows95 ud på en maskine, startet
snapshot, installeret spector, og ladet snapshot finde ud hvilke ting
der ændret i systemet.

Fra : Notredame

Dato : 04-07-02 17:41

> Jeg har blot ghostet en tom windows95 ud på en maskine, startet
> snapshot, installeret spector, og ladet snapshot finde ud hvilke ting
> der ændret i systemet.

Okay....ja se den havde jeg ikke lige tænkt på.
Men der er da rigtigt, så får du et præcist billede af alle ændinnger.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 04-07-02 23:09

Notredame skrev:

> Men der er da rigtigt, så får du et præcist billede af alle
> ændinnger.

Førend du render ud og bruger penge på Novell ZENWorks, så kast et blik
på InCtrl:

Det er en gratis util fra PCMag, som dog kræver registrering for at
kunne hentes.

Programmet understøtter, indtil videre, til og med W2K (og burde dermed
også virke fint på XP).
--
Fix Outlook Express 5.*:

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 05-07-02 06:30

Hej "Peder Vendelbo Mikkelsen" <pedervm@myrealbox.com>

>Førend du render ud og bruger penge på Novell ZENWorks, så kast et blik
>på InCtrl:

>Det er en gratis util fra PCMag, som dog kræver registrering for at
>kunne hentes.

Det er udmærket, jeg har brugt det siden for mange år siden. Med lidt
snilde kan man parse logfilen med et script og generere relevant
output (f.eks. regedit4 format)

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 05-07-02 10:02

Peder Vendelbo Mikkelsen wrote:
> Førend du render ud og bruger penge på Novell ZENWorks, så kast et blik
> på InCtrl:

Bruger penge?

Ring til Novell og bed om en eval af 5'eren. Utilitet ligger på den
første CD og kræver ikke en licens.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 05-07-02 12:42

Christian E. Lysel skrev:

> Bruger penge?

Ja, jeg kunne ikke hente Snapshot fra novell.com, så jeg gik ud fra at
programmet kostede penge.

> Ring til Novell og bed om en eval af 5'eren. Utilitet ligger på den
> første CD og kræver ikke en licens.

Allright, det tror jeg da lige jeg vil prøve.
--
Fix Outlook Express 5.*:

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 03-07-02 20:32

"Christian E. Lysel" <chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> wrote in message

> [...]
> kører et util der fortæller hvad installationen består af, dvs. hvilke
> filer der bliver rettet og hvilke der bliver tilføjet. Herefter er det

Har du evt et navn på et sådan prog? :)
Det lyder til at være et ganske nyttigt stykke software..

/Dennis

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 03-07-02 20:46

Dennis Pedersen wrote:
> Har du evt et navn på et sådan prog? :)
> Det lyder til at være et ganske nyttigt stykke software..

Novell ZENworks, snapshot.

Det er dejligt til at studere virus'er med :)

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 03-07-02 19:53

"Notredame" <notredame@notredame.dk> wrote in message
> [...]
> At kunne sende en brev til kærsten uden chefen ved hvad vi skal have
> til aften, osv. Findes der overhovedet sikkerhed og anonymitet mere på

Dette er blevet diskuteret herinde før og jeg tror vi kom frem til:
1. Brug ikke din arbejds-tid/plads til private ting, der ikke er
tilladt af virksomheden.
2. Hvis ikke keylog lignende ting er installeret på computer, så kan
"privatliv" opnåes via ssh.

mvh
db

Fra : Notredame

Dato : 03-07-02 19:58

> Dette er blevet diskuteret herinde før og jeg tror vi kom frem til:
> 1. Brug ikke din arbejds-tid/plads til private ting, der ikke er
> tilladt af virksomheden.

Email er tilladt i arbejdstiden i begrænset omfang, men det hele drejer sig
om, det er muligt at sende/modtage post uden andre øjne kan se indholdet.

> 2. Hvis ikke keylog lignende ting er installeret på computer, så kan
> "privatliv" opnåes via ssh.

Keylog, ssh...hvad er det?

vh
Notre

Fra : Daniel Blankensteine~

Dato : 03-07-02 20:13

> Keylog, ssh...hvad er det?

En keylogger overtager INT 9 på computeren. Det vil sige at hver gang du
trykker på en tast, så overtager et program koden (tasten) inden den
sender den videre til den rigtige modtager. På den måde kan programmet
kører i baggrunden og gemme alt hvad der bliver skrevet på keyboardet i
en fil.
Ssh er en krypteret fjernadministrationslinie. Der findes både ssh
servere og klienter til windows og unix, dog får du det største udbytte
med unix, da dette OS er beregnet til at styres fra en "prompt". Denne
krypteret linie kan så fx bruges til at hente/sende mail fra din private
computer eller en shell server på nettet.

mvh
db

Fra : Notredame

Dato : 03-07-02 20:34

> [...]
> sender den videre til den rigtige modtager. På den måde kan programmet
> kører i baggrunden og gemme alt hvad der bliver skrevet på keyboardet i

Lyder ikke særligt rart.....man kan jo gå hen og blive helt parnoid!

klip

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 03-07-02 20:35

"Notredame" <notredame@notredame.dk> writes:

>Lyder ikke særligt rart.....man kan jo gå hen og blive helt parnoid!

Det lyder mere som om, man skal bruge sin arbejds-pc til det, den
er stillet til rådighed til: arbejde.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Alex Holst

Dato : 03-07-02 20:44

> Lyder ikke særligt rart.....man kan jo gå hen og blive helt parnoid!

Aha. Hvis du virkeligt vidste hvad der var muligt med lidt bedrag og
tekniske evner i dagens samfund ville du nok doe. Brug lidt tid med et
stykke chokolade og gruppens OSS:

http://a.area51.dk/sikkerhed/

Hvis du har et deathwish kan du blandt andet laese RISKS (comp.risks):

http://www.risks.org

Fra : complex@pc.dk

Dato : 04-07-02 06:16

På arbejde, arbejder man.
Hjemme er man privat.

Hvor svært kan det være?

Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : Notredame

Dato : 04-07-02 07:09

klip
> På arbejde, arbejder man.
> Hjemme er man privat.
>
> Hvor svært kan det være?

Ikke særligt svært, hvis man var klar over at der blev kigget en over
skulderen.
Meenn..vi taler også om at krænke medarbejdernes privatliv, og det er da
ikke særlig rart.
Hvad enten du mailer privat eller i arbejdsmedfør er det da ikke rart at
posten bliver læst af andre end den rette modtager....vel!

Fra : complex@pc.dk

Dato : 04-07-02 07:24

On Thu, 4 Jul 2002 08:08:51 +0200, "Notredame"

Så lad være at maile
Lars (København nord)
complex@pc.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 04-07-02 01:18

On Wed, 3 Jul 2002 21:13:18 +0200, "Daniel Blankensteiner"
<db@traceroute.dk> wrote:

> [...]
>sender den videre til den rigtige modtager. På den måde kan programmet
>kører i baggrunden og gemme alt hvad der bliver skrevet på keyboardet i

Dertil kommer muligheden for simple hw-keyloggers, der kunne sidde
mellem keyboard'et og computeren. Sådan er der så meget...

--
- Peter Brodersen

Fra : søren Christensen \(~

Dato : 08-07-02 16:39

"Notredame" <notredame@notredame.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> At kunne sende en brev til kærsten uden chefen ved hvad vi skal have
> til aften, osv. Findes der overhovedet sikkerhed og anonymitet mere på

Skriver du "Privat" i f.eks Emne feltet når du sender email fra
arbejdspladsen må din chef eller andre ikke læse den. Og gør de det og fyrer
dig har du retten på din side...

Søren

Fra : Per Nielsen

Dato : 09-07-02 13:15

"søren Christensen (4200)" <master.clio@12move.dk> skrev i en meddelelse
> Skriver du "Privat" i f.eks Emne feltet når du sender email fra
> arbejdspladsen må din chef eller andre ikke læse den. Og gør de det og
fyrer
> dig har du retten på din side...

Har du et link hvor der står lidt mere om det her?

Fra : Martin Christensen

Dato : 10-07-02 10:39