Flaskebon = gældsbevis ?
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-07-02 13:02

En lille situation fra Netto:
En kunde kommer med en 6 år gammel flaskebonog ønske den indløst.
Kasseapparatet afviser den. Har han krav på pengene for en så gammel
flaskebon - er det ikke det samme som et gældsbevis ? - og er der
ikke "udløb" på et sådant ?

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-07-02 15:43

Scripsit Henrik Stidsen <spamtrap@spammer.dk>

> [...]
> Kasseapparatet afviser den. Har han krav på pengene for en så gammel
> flaskebon - er det ikke det samme som et gældsbevis ? - og er der

Umiddelbart ville jeg mene at flaskebonen er bevis for et
tilgodehavende i forbindelse med en handel (kunden "sælger" flasker
til forretningen) og at den derfor forældes på 5 år ifølge 1908-loven.

--
Henning Makholm "I Guds Faders namn, och Sonens, och den Helige
Andes! Bevara oss från djävulens verk och från Muhammeds,

Fra : Claus E Beyer

Dato : 03-07-02 18:58

> [...]
> tilgodehavende i forbindelse med en handel (kunden "sælger" flasker
> til forretningen) og at den derfor forældes på 5 år ifølge 1908-loven.

Mange supermarkeder anfører ved opslag i butikken at flaskeboner skal indløses
samme dag som de er udstedt, i modsat fald vil de være ugyldige. Er det mon en
lovligt begrænsning, og har den retsvirkning overfor kunden?

Claus

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-07-02 19:27

Scripsit "Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com>

> [...]
> skal indløses samme dag som de er udstedt, i modsat fald vil de være
> ugyldige. Er det mon en lovligt begrænsning, og har den retsvirkning

Ukvalificeret mening: Hvis opslaget er placeret så det er
tilstrækkelig svært at undgå at se når man indleverer flaskerne, vil
jeg mene at det har retskraft, ja.

--
Henning Makholm "Det er du nok fandens ene om at
mene. For det ligger i Australien!"

Fra : Peter G C

Dato : 06-07-02 12:35

Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev:

[klip]

> Ukvalificeret mening: Hvis opslaget er placeret så det er
> tilstrækkelig svært at undgå at se når man indleverer flaskerne, vil
> jeg mene at det har retskraft, ja.

Enig - eller hvis det tydeligt fremgår af bonnen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-07-02 19:58

Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote in

> [...]
> tilgodehavende i forbindelse med en handel (kunden "sælger"
> flasker til forretningen) og at den derfor forældes på 5 år

Det var netop den der 5 års forældelse jeg tænkte på.

Fra : Razz

Dato : 04-07-02 23:21

[snip]
> [...]
> Kasseapparatet afviser den. Har han krav på pengene for en så gammel
> flaskebon - er det ikke det samme som et gældsbevis ? - og er der
[snap]

Når jeg afleverer flasker i min lokale Netto, står der på bonnen jeg
modtager at den kun er gyldig den dag, den er udsrkevet. :)

/the razz

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-07-02 00:46

"Razz" <razz@holmus.dk> wrote in

> Når jeg afleverer flasker i min lokale Netto, står der på bonnen
> jeg modtager at den kun er gyldig den dag, den er udsrkevet. :)

Hmmm, det står der ikke i min Netto (!) - der står kun at den kun kan
indløses i den Netto den er udstet i.

Fra : Jean

Dato : 05-07-02 08:54

Typisk Dansk Supermarked, at deres "love" og regler ikke er de samme i alle
butikker inde for samme kæde... tsk... tsk... FORCA FDB!!!

Med venlig hilsen Jean