Andet multimedie
bentjuul 3670
Illustrator/PhotoShop
Fra : Kim Larsen

Dato : 13-02-01 12:12

Hej i Gruppen

Jeg har et problem, jeg har et billede af en ø som jeg har arbejdet lidt med
i PhotoShop. Jeg kunne godt tænke mig en tekst som følger kanten rundt om
øen, men jeg kan ikke få min Illustrator 8.0 til at vise noget fornuftigt
når jeg i PhotoShop 5.5 eksportere kurverne til Illustrator.
Er der nogen der kan hjælpe mig med at løse dette problem ?

Kim Larsen

Fra : Thomas

Dato : 13-02-01 12:27

"Kim Larsen" <klx@dr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> når jeg i PhotoShop 5.5 eksportere kurverne til Illustrator.
> Er der nogen der kan hjælpe mig med at løse dette problem ?

Du kan evt. placere dit billede i Illustrator og tegne en kurve, der hvor du
vil have din tekst og så skrive teksten i Illustrator. Herefter kan då åbne
din tekst på kurven i Photoshop og arbejde videre med det der.

--
MVH

Thomas
http://home8.inet.tele.dk/bcp/tj/ - følg med på vores webcam...
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash4 tutorial

Fra : Kim Larsen

Dato : 13-02-01 13:08

Hej igen

Nu har jeg forsøgt at gøre som du skriver, men Illustrator brokker sig når
jeg vil gemme i PhotoShop format, den fortæller mig at handlingen ikke kan
gennemføres, hvorfor ?

Kim Larsen

Fra : Thomas

Dato : 13-02-01 16:03

> Nu har jeg forsøgt at gøre som du skriver, men Illustrator brokker sig når
> jeg vil gemme i PhotoShop format, den fortæller mig at handlingen ikke kan
> gennemføres, hvorfor ?

Prøv at gemme som eps i stedet. Så burde du både kunne gemme i Illustrator
og åbne i Photoshop.

Fra : Kim Larsen

Dato : 14-02-01 07:46

Hej igen

Den har jeg dog ikke prøvet, men det sker inden længe
Takker og nejer for hjælpen

Fra : Madsen

Dato : 13-02-01 16:03

"Kim Larsen" <klx@dr.dk> skrev:

> [...]
> når jeg i PhotoShop 5.5 eksportere kurverne til Illustrator.
> Er der nogen der kan hjælpe mig med at løse dette problem ?

Jeg sad netop i går og døjede med lignende problemer. Det var godt
nok PS 6 og Illustrator 9, men mon ikke der sker det samme?
Du skal jo selvfølgelig være sikker på at du har lavet en kurve/sti rundt
om objektet i Photoshop. Denne kurve er så den der skal bruges i
Illustrator til at skrive teksten på.
Du vælger så File => Export => Paths to Illustrator i Photoshop.
I Illustrator vælger du File => Open og kan risikere at få noget der ser
sådan her ud: <URL: www.wol.dk/~hijklm/illustrator/hvorfor.gif >
Det får man jo ikke ret meget ud af i første øjekast.

Jeg fandt ud af at man kan vælge at trykke på Ctrl. + A (Select => All)
Herved skulle omridset eller stien gerne blive synlig.
Du kan så vælge at klippe det markede væk og indsætte det i et nyt
dokument i Illustrator, så du slipper for at se på de underlige margener.

Brug så det tekstværktøj i Illustrator der er beregnet til at skrive på
kurver med. (Path Type Tool.)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Kim Larsen

Dato : 14-02-01 07:50

Hej

Jeg fik det jo det til dels til at virke i går, men jeg kunne ikke få lov
til at gemme i PhotoShop format, men nu har jeg så fået at vide at jeg skal
prøve at gemme i eps format, så det vil jeg prøve om ikke så længe. Virker
det heller ikke, så vær bare rolig, jeg vender tilbage her til

Kim Larsen

Fra : Anders Bro Bystrup

Dato : 14-02-01 12:15

"Madsen" <madsens@whomail.dk> wrote in message

> [...]
All)
> Herved skulle omridset eller stien gerne blive synlig.

Man kan jo også trykke Ctrl + Y, der ophæver preview og viser alle
konturer som streg. Ctrl + Y igen og du er tilbage i preview. Bruger
det rigtigt meget, især når man skal markere en kontur, der ligger
bagved en anden.

Mvh
Anders

Fra : Madsen

Dato : 14-02-01 15:20

"Anders Bro Bystrup" <andersb@deletethis.stofanet.dk> skrev:

> [...]
> konturer som streg. Ctrl + Y igen og du er tilbage i preview. Bruger
> det rigtigt meget, især når man skal markere en kontur, der ligger

Ja den bruger jeg også en del. Om ikke andet så for at få noget
komplekst grafik til at genoptegne lidt hurtigere på skærmen.
Har dog aldrig brugt det i forbindelse med omtalte problem hvor
"paths to Illustrator" ikke vises, men det vil jeg da evt. gøre
fremover. :)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : storm

Dato : 14-02-01 21:03

"Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev

Denne kurve er så den der skal bruges i
> Illustrator til at skrive teksten på.
> Du vælger så File => Export => Paths to Illustrator i Photoshop.

Når du står i Photoshop kan du også vælge dit "pile-værktøj" - (et af de to
direction tools) - holde pilen nede mens du tegner hen over hele din path og
på den måde aktiverer den, så kan du copy - paste din path ind i
Illustrator.

nina

Fra : Kim Larsen

Dato : 15-02-01 07:51

Hej igen

Jeg har nu fået løst problemet, og det med hjælp fra jer og andre, så jeg
takker mange gange.
For dem der vil høre hvad jeg har gjort for at få tegnet denne path, så kan
i se det her.
Jeg hev billedet ind i Illustrator, men der drillede det ved at den tekst
jeg langt om længe fik til at stå langs en path, ved at det blev et samlet
billede, men hvor jeg ville have det i lag. Så fik jeg så låst det lag med
billedet og lavet et nyt lag og tegnede på det, skrev teksten og
eksporterede til PhotoShop, og det virkede s..

Kim