Bogføring
Fra : Hobz

Dato : 03-07-02 10:09

Skal man bogføre momsen på debit OG kredit på sine bilag??
Skal købsmoms man har fået tilbage fra told og skat bogføres?

Hvis ja, hvordan skal dette gøres?

Fra : Lars Brink

Dato : 03-07-02 10:23

> Skal man bogføre momsen på debit OG kredit på sine bilag??

Køb af en vare:
D: beløb uden moms
D: moms på indgående moms
K: på kreditorens konto

> Skal købsmoms man har fået tilbage fra told og skat bogføres?
> Hvis ja, hvordan skal dette gøres?

Ja, D: bank/kasse, K: momsafregning

Spørg hellere i dk.erhverv - der ved de en del om det (som der også er
FUT'et til)

--
Mvh - Lars Brink

I have only been wrong once - that was when I thought that I was wrong.

Fra : Hobz

Dato : 03-07-02 10:57

Mange tak!

Fra : Hobz

Dato : 03-07-02 15:18

Mange tak!
Kan jeg få dig til at give et eksempel på dette; et fiktivt stykke
bogføring?
De er ikke så skide hurtige inde på dk.erhverv.

Mvh, Kasper H.

Fra : carl munk

Dato : 03-07-02 21:41

"Hobz" <eek@dalnet.dk> wrote in message news:<afv11k$2m7t$1@news.cybercity.dk>...
> Mange tak!
> Kan jeg få dig til at give et eksempel på dette; et fiktivt stykke
> bogføring?

Du køber en vare 100 kr + 25 kr i moms
kredit kasse 125 kr og debet vareforbrug 100 kr. og indgående moms 25 kr.

Du sælger vare for 500 kr + 125 kr i moms
debet kasse 625 kr og kredit vareforbrug 500 kr. og udgående moms 125 kr.

Når du laver dit momsafregning, er udgående moms større end indgående moms og
du skal afregne forskellen 125-25 kr = 100 kr.

Momsafregningskonto: indg moms kredit 25 kr og udg. moms debet 125 kr der
modposteres på Momsafregn.konto dvs. debet 25 kr og kredit 125 kr.
Kasse kredit 100 kr og debet momsafr.konto 100 kr. og nu saldere momsafr. 0 kr.

Havde din indg. moms været større end udg. moms, skal ovennævnte blot konteres
modsat. Og da du får 100 kr tilbage i moms, lægger du 100 kr i debet kassen og
kredit momsafr.konto !
Så har du rent bord og kan dokumentere bogføreringen når Told & Skat tjekker

Fra : Hobz

Dato : 03-07-02 15:25

Mange tak!

Fra : Lars Brink

Dato : 03-07-02 16:16

> Kan jeg få dig til at give et eksempel på dette; et fiktivt stykke
> bogføring?

Jeg køber en ny printer:

Faktura:
1 printer 1000,-
Moms 250,-
Pris i alt: 1250,-

Bogføring:
Debet aktiver (jf. den 'nye' afskrivningslov). 1000,-
Debet indgående moms 250,-
Kredit Kreditor konto X-data

Moms afregning:
Mine konti siger nu:
Indgående moms: 250,-
Udgående moms: 0,-

Kredit indgående moms 250,-
Debit momsafregning 250,-

Penge kommer tilbage fra T&S:
Debit banken
Kredit momsafregning som så igen er i nul.

> De er ikke så skide hurtige inde på dk.erhverv.

Nogen er...

Fra : alf

Dato : 03-07-02 19:05

"Lars Brink" <usenet@papayaREMOVEconsulting.com> skrev i en meddelelse

> Jeg køber en ny printer:
>
> Bogføring:
> Debet aktiver (jf. den 'nye' afskrivningslov). 1000,-

Hvorfor under denne konto ?
Hvor går grænsen for hvad der er aktiv og hvad der er drift ?

Fra : Lars Brink

Dato : 04-07-02 08:14

> Hvorfor under denne konto ?
> Hvor går grænsen for hvad der er aktiv og hvad der er drift ?

Se stk. 2 (fra Bekendtgørelse af lov om skattemæssige afskrivninger
(afskrivningsloven))

§ 6. Den skattepligtige kan i stedet for at afskrive efter § 5 vælge at
fradrage (straksafskrive) hele anskaffelsessummen for nedennævnte
driftsmidler m.v. i den skattepligtige indkomst for det indkomstår, hvori
anskaffelsen finder sted, jf. dog stk. 3:
1) Driftsmidler, hvis fysiske levealder må antages ikke at overstige 3 år.

2) Driftsmidler med en anskaffelsessum på et grundbeløb (i 1987-niveau) på
6.700 kr. eller derunder. Aktiver i et samlesæt eller lignende samt aktiver,
der er bestemt til at fungere samlet, anses for ét driftsmiddel. Aktiver,
der er bestemt til at fungere sammen med allerede anskaffede aktiver, kan
ikke straksafskrives, såfremt den samlede anskaffelsessum overstiger
grundbeløbet. Forbedringsudgifter sidestilles med udgifter til anskaffelse
af aktiver, der er bestemt til at fungere sammen med allerede anskaffede
aktiver.

3) Driftsmidler og skibe til forsøgs- og forskningsvirksomhed bortset fra
driftsmidler og skibe, der anvendes til efterforskning efter råstoffer.

4) Edb-software.

Fra : alf

Dato : 04-07-02 09:46

> Se stk. 2 (fra Bekendtgørelse af lov om skattemæssige afskrivninger
> (afskrivningsloven))

Tak skal du have...

Fra : Hobz

Dato : 04-07-02 10:02

Tak for jeres indlæg!!
Jeg skal prøve at lave det i excel.

Mvh, Kasper H.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 03-07-02 21:06

"Hobz" <eek@dalnet.dk> skrev :

>De er ikke så skide hurtige inde på dk.erhverv.

flot, rigtigt flot ....... og så mener du det er mere relevant at
bruge en forkert gruppe ?
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil