Ansvarsforsikring på bil og intet kørekort
Fra : Geir Saxhaug

Dato : 03-07-02 09:35

Som overskriftet antyder vil jeg gerne vide om den lovpligtige
ansvarforsikring dækker ved uheld/ulykker hvis køretøjet føres af en
person der ikke har erhvervet kørekort?

Mvh

Geir

Fra : FINN EGMOSE

Dato : 03-07-02 10:38

Geir Saxhaug <saxhaug.throwout@worldonline.throwout.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:pan.2002.07.03.10.35.17.836753.6160@worldonline.throwout.dk

Forsikringen dækker de ting der sker. Det skal den ifølge loven, men
derefter vil forsikringsselskabet gøre erstatningskrav gældende overfor
føreren uden kørekort.Nu ved jeg ikke om føreren også står som ejer af bilen
for hvis ejeren har lånt bilen ud til en person uden kørekort vil ejeren
også blive gjort erstatningsansvarlig

Fra : Michael C. Nielsen

Dato : 03-07-02 10:50

skrev i en meddelelse
> Som overskriftet antyder vil jeg gerne vide om den lovpligtige
> ansvarforsikring dækker ved uheld/ulykker hvis køretøjet føres af en
> person der ikke har erhvervet kørekort?

Jeg mener at forsikringsselskabet i første omgang dækker skaden over for
den skadelidte, men det vil derefter lave regres mod den person der ulovligt
har været fører af køretøjet. Jeg mener at det samme gælder i tilfælde af
spirituskørsel.

/michael

regres -sen, -ser [-gres] (lat. regressus tilbagegang, til regredi gå tilbage, besl. m.
gradus trin, sa. ord som grad; jf. progres») afkrævning af beløb hos person for
hvem man har måttet udrede beløbet;

Fra : Allan Olesen

Dato : 03-07-02 22:37

"Michael C. Nielsen" <send.ingen@mails.tak> wrote:

>men det vil derefter lave regres mod den person der ulovligt
>har været fører af køretøjet.

Jeg mindes i mine forsikringsbetingelser at have set en passus
om, at føreren slipper, hvis den manglende erhvervelse af
kørekort ikke havde indflydelse på ulykken.

Jeg ved dog ikke, hvor almindelig, den er. Desuden vil der jo i
mange ansvarssager være tale om, at føreren har begået en fejl,
og så skal man nok ikke regne med at få nogen overbevist om, at
man også ville have begået fejlen, hvis man havde haft kørekort.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 03-07-02 22:48

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> skrev :

>og så skal man nok ikke regne med at få nogen overbevist om, at
>man også ville have begået fejlen, hvis man havde haft kørekort.

Åehhh pjaet med dig - 98% af de uheld der sker på vejen sker for folk
med kørekort, så *den* er sgu' nem nok at dokumentere.

Fruen kørte 12 år uden kørekort (*1) = Ingen uheld overhovedet, da
hun fik pappet skete der 2 uheld det første år :|

(*1 Spørg ikke)
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil
dkfritidbil.dk er nu i luften, læs mere på www.dkfritidbil.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 03-07-02 23:02

jan@stevns.net wrote:

>Åehhh pjaet med dig - 98% af de uheld der sker på vejen sker for folk
>med kørekort, så *den* er sgu' nem nok at dokumentere.

Ja, og her til aften har vi så hørt, at vågne bilister laver 3
gange så mange uheld som sovende bilister. Alligevel fokuserede
de kun på de sovende bilister i indslaget.

>Fruen kørte 12 år uden kørekort (*1) = Ingen uheld overhovedet, da
>hun fik pappet skete der 2 uheld det første år :|

Man hører jo også altid, at uheldene laves af dem, der lige har
fået kørekort.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-07-02 14:37

Allan Olesen skrev:

>og så skal man nok ikke regne med at få nogen overbevist om, at
>man også ville have begået fejlen, hvis man havde haft kørekort.

Man kan vel lave en demonstation når man har fået kortet?

--
Bertel

Fra : Morten Rasmussen

Dato : 09-07-02 17:01

Kan forsikringsselskabet ikke gøre regres hvis føren har handlet groft
uagtsomt?
Så er det store spørgsmål vel om at køre uden kørekort er groft uagtsomt.