Skovsneppe i Vestskoven
Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 03-07-02 08:27

2002.06.18 så jeg med stor sandsynlighed en Skovsneppe i et ca. 30-årigt
bøgestykke i Vestskoven ved Mønterne, Albertslund.

Hvor udbredt er egentlig Skovsneppen som dansk ynglefugl, og ved man noget
om bestandudviklingen"

Poul Evald Hansen

pevh@vip.cybercity.dk

Fra : Erik Agertoft

Dato : 03-07-02 23:54

On Wed, 3 Jul 2002 09:27:19 +0200, "Poul Evald Hansen"
<cft6753@vip.cybercity.dk> wrote:

>Hvor udbredt er egentlig Skovsneppen som dansk ynglefugl, og ved man noget
>om bestandudviklingen"

Det er jo et par brede spørgsmål, du stiller.

Fyldestgørende svar finder du i "Fuglenes Danmark" fra Gads Forlag,
1998 (ISBN 87-12-03248-4), side 308 - 311.

Ganske kort om bestandsudviklingen kan jeg referere, at bestanden har
været i fremgang siden omkring ca. 1940. Årsagen er i det store hele
ukendt.

Arten er mest udbredt i det østlige Danmark, og efter min vurdering er
det meget sandsynligt, at den også yngler i Vestskoven.

På en aftentur i området ved 22-tiden vil du sikkert stadig kunne høre
(og evt se) den over Vestskoven.

Venlig hilsen
Erik

Fra : Erik Agertoft

Dato : 04-07-02 00:04

On Wed, 3 Jul 2002 09:27:19 +0200, "Poul Evald Hansen"
<cft6753@vip.cybercity.dk> wrote:

>Hvor udbredt er egentlig Skovsneppen som dansk ynglefugl, og ved man noget
>om bestandudviklingen"

Et PS til mit forrige svar:

En søgning i DOFbasen (http://www.dofbasen.dk/search.php)
"skovsneppe" kan give dig et indtryk af hvor og hvornår, man kan
observere skovsneppe.
Der er ikke rapporteret obs fra Vestskoven, men den er fx. observeret
på Vestamager, hvortil den er indvandret siden 1980'erne, efter
området er blevet mere tørt/skovagtigt og tilgroet med birk og pil.

Venlig hilsen
Erik

Fra : Poul Evald Hansen

Dato : 04-07-02 18:57

"Erik Agertoft" <agentoft@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> på Vestamager, hvortil den er indvandret siden 1980'erne, efter
> området er blevet mere tørt/skovagtigt og tilgroet med birk og pil.

Jeg mener at kunne huske, at Vestskovens naturvejleder Stefan Springborg for
7-8 år siden fortalte mig, at Skovsneppen yngler i Vestskoven, men det er
første gang, jeg selv ser den der.

Poul Evald Hansen

pevh@vip.cybercity.dk