Lejers ting
Fra : news.sunsite.dk

Dato : 03-07-02 07:50

Heja

Tænkt situation:

Man har en lejer (lejer et værelse) som bliver opsagt pga. manglende
huslejeindbetaling. Han nægter at flyttet. Så skifter man låsen. Hvad skal
man gøre med hans ting? (tanken faldt mig ind at smide det hele på
lossepladsen, meeeeen.....

--
Niels

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 03-07-02 11:04

"news.sunsite.dk" <niels@biggs.dk> skrev:

> Man har en lejer (lejer et værelse) som bliver opsagt pga.
> manglende huslejeindbetaling. Han nægter at flyttet. Så skifter
> man låsen. Hvad skal man gøre med hans ting?

Får dem opmagasineret på lejers regning kunne nok være en mulighed.

> (tanken faldt mig ind
> at smide det hele på lossepladsen, meeeeen.....

Det vil formentligt være strafbart.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Andreas Jensen

Dato : 06-07-02 08:26

> Får dem opmagasineret på lejers regning kunne nok være en mulighed.
Hvis lejeren havde det med at betale sine regninger snakkede vi slet ikke om
det her - hvordan skulle man få lejer til at betale for opmagasineringen?

/Andreas

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 06-07-02 10:47

"Andreas Jensen" <andreas@jensen.net> skrev:

> Hvis lejeren havde det med at betale sine regninger snakkede vi
> slet ikke om det her - hvordan skulle man få lejer til at betale
> for opmagasineringen?

Ved at beholde hans møbler indtil han betaler eller stiller anden
sikkerhed.

Trække ham i retten.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 06-07-02 13:11

Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> skrev:

[klip]

> Ved at beholde hans møbler indtil han betaler eller stiller anden
> sikkerhed.

Til sidst skal man sælge møblerne og derved dække regningen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Rasmussen

Dato : 09-07-02 16:52

Tror ikke "man" skal gøre det, men vel noget fogden skal klare.

Fra : Peter G C

Dato : 09-07-02 16:53

Morten Rasmussen <Gobolan@hotmail.com> skrev:

> Tror ikke "man" skal gøre det, men vel noget fogden skal klare.

Fogeddommeren skal ikke indblandes.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henning Makholm

Dato : 09-07-02 17:44

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>

> Fogeddommeren skal ikke indblandes.

Det var ellers også min tanke da udlejer i første indlæg selv ville
omlægge låsen: bør der ikke foretages en udsættelsesforretning efter
rpl §528, snarere end at udlejer ensidigt beslutter at der er
foretaget en gyldig opsigelse?

--
Henning Makholm "I ... I have to return some videos."

Fra : Niels Henriksen

Dato : 10-07-02 08:08

> [...]
> omlægge låsen: bør der ikke foretages en udsættelsesforretning efter
> rpl §528, snarere end at udlejer ensidigt beslutter at der er

Der er foretaget en gyldig opsigelse i forbindelse med at lejer har fået 1
påkrav om manglende husleje samt derefter (efter en passende frist) en
opsigelse.

Men desværre er der nu sket nogle nye ting i sagen, så subj. er ikke aktuelt
længere. Tak for jeres gode svar

--
Niels

Fra : Henning Makholm

Dato : 10-07-02 12:42

Scripsit "Niels Henriksen" <niels@biggs.dk>

> Der er foretaget en gyldig opsigelse i forbindelse med at lejer har fået 1
> påkrav om manglende husleje samt derefter (efter en passende frist) en
> opsigelse.

Spørgsmålet er om udlejer har lov til afgøre om hans egen opsigelse er
gyldig, og give sig til at skifte låse i en beboet lejlighed uden
videre. Med min umiddelbare lægmandsretsfølelse ville jeg kalde det
selvtægt - og forvente at man skulle have fogedretten til at
gennemtvinge fraflytningen.

(Man kan også tvivle på om noget der fra udlejers side beskrevet som
en "opsigelse" på grund af manglende husleje faktisk er gyldig. Det er
ikke en gyldig opsigelsesgrund. Derimod kan lejeaftalen *hæves*.
Ordvalget er i sig selv ikke afgørende for gyldigheden, men ukendskab
til det korrekte ordvalg tyder også på ukendskab til reglerne for om
ophævelsen er gyldig eller ej).

--
Henning Makholm "Jeg køber intet af Sulla, og selv om uordenen griber
planmæssigt om sig, så er vi endnu ikke nået dertil hvor

Fra : Niels Henriksen

Dato : 10-07-02 14:36

> [...]
> Ordvalget er i sig selv ikke afgørende for gyldigheden, men ukendskab
> til det korrekte ordvalg tyder også på ukendskab til reglerne for om

Jeg har kigget på papirerne og der står "Ophævelse", så mit ordvalg var
forkert. Desuden har jeg fået en advokat til at kigge på de papirer og hun
sagde at det var dejligt at se en der havde styr på de papirer ))

--
Niels