MacOSX spørgsmål
Fra : Morten Strårup

Dato : 03-07-02 00:10

Hej!

Jeg har ikke en Mac, men jeg overvejer temmelig kraftigt at investere i en
G4 Powermac. Inden er der dog nogle ting jeg meget gerne ville have svar på
inden jeg beslutter mig endeligt.

Jeg er gammel Amiga-mand, har også brugt BeOS, og kører i øjeblikket både
Linux og Windows, der er ikke rigtig noget af det jeg føler mig godt tilpas
i, i øjeblikket, Amiga'en pga. hardwarens hastighed(og ja, jeg har hørt om
AmigaOne), BeOS er jo nærmest dødt, de grafiske brugeroverflader til Linux
synes jeg ikke rigtig om, og Windows, ja hvor skal jeg starte?

Tror I MacOSX vil være noget for mig? Jeg har set diverse screenshots og
animationer, og umiddelbart synes jeg da det ser rigtig indbydende ud.

Det skal lige siges at den nyeste version af MacOS jeg har leget med er
version 7.6, hvor jeg hadede at nærmest være lukket inde i en osteklokke og
så manglen på en kommandoprompt.

Når man er logget ind som root, kan man så bevæge sig rundt i hele
filsystemet, eller er der steder der er spærret af stadigvæk,ligesom under
fx. MacOS 7.6?

Kører MacOSX med swapfil eller swappartition?

Under f. eks. Linux når man ikke er logget ind som root har man kun
skriveadgang i sit hjemmebibliotek, hvorledes ser det ud under MacOSX?

Kan almindelige brugere installere programmer, eller har kun root lov til
det?

Kan jeg montere standard PC133 SDRAM moduler som de fåes i enhver
edbforretning i de nyeste Powermac modeller? Eller bruger de Registered
eller ECC ram måske?

Hvad med virus? Findes der MacOS specifikke vira?

MVH

Morten Strårup

Fra : Jesper

Dato : 03-07-02 05:50

Morten Strårup <morten@lightworkings.dk> wrote:

> [...]
> version 7.6, hvor jeg hadede at nærmest være lukket inde i en osteklokke og

Tja...jeg kender ikke Amiga, jeg ved ikke rigtigt hvad du er ude efter,
men OS X har en lækker brugerflade og den bliver stadigt bedre.

> Når man er logget ind som root, kan man så bevæge sig rundt i hele
> filsystemet, eller er der steder der er spærret af stadigvæk,ligesom under
> fx. MacOS 7.6?

Som root er du gud.

> Kører MacOSX med swapfil eller swappartition?

Ja, swapfiler á 80 MB og med freeware programmet swapcop kan du lægge
dem, på en hvilkensomhelst partition.

> Under f. eks. Linux når man ikke er logget ind som root har man kun
> skriveadgang i sit hjemmebibliotek, hvorledes ser det ud under MacOSX?

Det er det samme.

> Kan almindelige brugere installere programmer, eller har kun root lov til
> det?

Brugere med adminprivilegier kan installere programmer.

> Kan jeg montere standard PC133 SDRAM moduler som de fåes i enhver
> edbforretning i de nyeste Powermac modeller? Eller bruger de Registered
> eller ECC ram måske?

PC133 SDRAM skulle fungere fint i de nyeste G4 Mac'er

> Hvad med virus? Findes der MacOS specifikke vira?

MacOS: 20-30 stk

OS X:0 (og 20-30 stk der afvilkles i Classic, hvis man har startet den
op, men da de ikke har rootadgang laver de kun ravage i classic og evt.
hjemmemappen)

--
Jesper.
EmaiI -> p i n e b o x {a} m y r e a l b o x <.> c o m

Fra : Jakob Schmidt

Dato : 03-07-02 07:50

Hey

Jeg håber da, at Morten bestemmer sig for MocOS X - the more the merryer.

Jeg synes, at det er en enorm styrke ved MacOS X, at det er en UNIX-ting.
Det er det tætteste, man kommer på en standardiseret platform, og det
rummer perspektiver (som Linux også har), der får andre styresystemer
til at se helt udsigtsløse ud. - Ja det er selvfølgelig bare min mening.

Ydermere, så er Apples applikationsframework (Cocoa) baseret på en standard
(OpenStep), og det ser jeg også som en styrke - selvom jeg erkender, at
Cocoa muligvis vil bevæge sig så langt væk fra OpenStep, at det reelt
ikke bliver ved med at have nogen værdi.

spam@supressor.invalid (Jesper) writes:

> Som root er du gud.

Til gengæld er en bruger med administratorprivilegier ikke som
udgangspunkt root - det skal man bare være glad for. Man kan blive
det, hvis det er nødvendigt.

Men jeg ved ikke, hvad det er, Strårup taler om med at der er steder, der
er spærret i 7.6? Man kan da knokle rundt nøjagtig som man vil, synes jeg?

> Det er det samme.

Inklusive, at det altså kun er "by convention", at man er begrænset til
sit home - der er intet i vejen for at der kan tildeles rettigheder
til en given bruger vilkårlige steder i filsystemet. Det er ren UNIX.

> Brugere med adminprivilegier kan installere programmer.

Derudover kan kommandolinieprogrammer (egt. UNIX-programmer, som ikke er
pakket ind i den MacOS X specifike .app struktur) lægges hvor somhelst
af hvem somhelst og afvikles med de privilegier, som denne hvem
somhelst nu har - det er ren UNIX.

Kan brugere uden adminprivilegier forresten ikke installere programmer i
deres eget hjemmekatalog - det forekommer mig, at der findes private
"Applications" mapper (Ja, jeg er på arbejde nu WinNT - så jeg kan
ikke checke)?

--
Jakob

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 03-07-02 10:00

Jesper <spam@supressor.invalid> wrote:

> PC133 SDRAM skulle fungere fint i de nyeste G4 Mac'er

Men ikke i den nye iMac (som jo også er en G4 Mac.)

Martin

Fra : Morten Strårup

Dato : 03-07-02 15:08

> Tja...jeg kender ikke Amiga, jeg ved ikke rigtigt hvad du er ude efter,
> men OS X har en lækker brugerflade og den bliver stadigt bedre.

Jeg vil have en nem, simpel og overskuelig brugeroverflade, der ikke hele
tiden er i vejen, og hvor tingene befinder sig der hvor man forventer de er,
f. eks. at hostnavnet sættes under netværksindstillingerne, det gør det ikke
i Windows2000... En anden ting der kan irritere mig er når man skal klikke
på den ene knap efter den anden for at komme derhen hvor man vil, istedet
for at det befinder sig på første side som man forventer f. eks. hvis man i
Windows 200 vil se listen over maskiner på netværket eller vil se hvilken
hardware der er i maskinen så skal man klikke utrolig mange knapper inden
man er fremme der hvor man skal hen.

Hvordan er MacOSX i de henseender? Vil jeg blive ligeså irriteret over det,
eller?

> PC133 SDRAM skulle fungere fint i de nyeste G4 Mac'er

Rart, for det er da godt nok noget billigere.

Makro-vira i MS Word-filer, fungerer de i Word til Mac OSX?

MVH

Morten Strårup

Fra : Jesper

Dato : 03-07-02 15:26

Morten Strårup <ms@athena.as> wrote:

> [...]
> man er fremme der hvor man skal hen.
>
> Hvordan er MacOSX i de henseender? Vil jeg blive ligeså irriteret over det,

MacOS X er nem at navigere i og tingene findes hvor man forventer det.
Docken er en genial opfindelse, der kan du smide mapper, programmer,
dokumenter, det samme kan du i vinduernes værktøjslinie. Den højt
besungne Mac brugervenlighed fornægter sig ikke.

> Rart, for det er da godt nok noget billigere.
>
> Makro-vira i MS Word-filer, fungerer de i Word til Mac OSX?

Teoretisk set skulle macro vira fungere på Mac, men på mac kan man ikke
få dem til at sende sig i eksemplarer til alle i ens Outlook Express og
Entourage. Hertil kommer at de næsten alle har en eller anden PC
specifik kodning, f.eks. en sti, derfor er det de færreste der duer på
Mac. Norton Antivirus til Mac fanger krabaterne, både dem der duer og
ikke duer på Mac.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-07-02 15:32

"Morten Strårup" <ms@athena.as> writes:

> Hvordan er MacOSX i de henseender? Vil jeg blive ligeså irriteret over det,
> eller?

Helt sikkert. Ingen brugerflader er perfekte.

Proev at gaa ned i din lokale Fredgaard og bed om lov til atlege lidt
med dyret.

> Makro-vira i MS Word-filer, fungerer de i Word til Mac OSX?

Det vides ikke. Word X er ioevrigt ret dyr.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 03-07-02 19:18

On 03/07/02 16:31, in article kklm8sx4q7.fsf@mimer.null.dk, "Thorbjoern Ravn
Andersen" <ravn@mac.com> wrote:

> Helt sikkert. Ingen brugerflader er perfekte.
>
> Proev at gaa ned i din lokale Fredgaard og bed om lov til atlege lidt
> med dyret.

> Det vides ikke. Word X er ioevrigt ret dyr.

Men hvis man nu er studerende, går i gymnasie, folkeskole, har et barn i
skole, etc. kan man købe officepakken med EDU-rabat til ca. 1300 kr. Og det
er jo ikke så tosset!

--
mojn, Jesper

j m f i n k (at) m a c . c o m

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-07-02 22:17

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> writes:

> Men hvis man nu er studerende, går i gymnasie, folkeskole, har et barn i
> skole, etc. kan man købe officepakken med EDU-rabat til ca. 1300 kr. Og det
> er jo ikke så tosset!

Jeg synes det er uforskammet tæskedyrt for en uddannelsespris.

OpenOffice folkene har fået hul på en Quartz udgave af systemet. Jeg
spår at inden for 6 måneder, er den fulde pakke porteret, og så vil
Office X have kam til sit hår.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Strårup

Dato : 04-07-02 22:15

> Proev at gaa ned i din lokale Fredgaard og bed om lov til atlege lidt
> med dyret.

Det har jeg så gjort nu, og jeg må indrømme jeg er solgt. Det ser p*sse godt
ud, kører hurtigt og ting er hvor jeg forventer de er... Lækkert... Synes
maskinen generelt kørte utrolig hurtigt i betragtning af at den kun havde
128 MB RAM og standard skod IDE-diske, den var godt nok lidt langsom nogen
gange når man startede nye programmer op, men det er såmand også det eneste.
Nu skal jeg så bare fundet nogen der vil købe en nyre for at få råd til
maskinen eller noget

Der er kommet lidt flere spørgsmål som jeg gerne skulle have svar på.

Inde under indstillinger fandt jeg et sted hvor jeg kunne ændre det sprog
som blev anvendt til knapper og menuer. Hvis jeg ændrer det til engelsk
derinde, svarer det så til hvis jeg havde installeret en engelsk udgave af
Mac OSX til at starte med?

På den eMac jeg fik lov at lege med, stod der i /etc/fstab.hd filen at
drevene var formateret med ufs filsystemet, og ikke hfs+ som jeg havde
forventet. Jeg mener at have hørt et sted at det kunne give problemer at
anvende ufs fremfor hfs+, men kan selvfølgelig ikke huske hvor nu og heller
ikke hvad problemerne var. Nogle kommentarer til hvorvidt man bør anvende
ufs eller hfs+?

Det email-program der følger med, kan man godt have flere emailkonti
defineret der på en gang?

MVH

Morten Strårup

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 04-07-02 22:30

On Thu, 4 Jul 2002 23:15:22 +0200,
> [...]

> derinde, svarer det så til hvis jeg havde installeret en engelsk udgave af

Ja, der er enda tale om en prioriteret rækkefølge. Alle programmer
der startes efter et sprogskift vil forsøge at starte i det sprog der
derefter har 1. proiritet.

> [...]
> ikke hvad problemerne var. Nogle kommentarer til hvorvidt man bør anvende

der står ganske vist at der er tale om UFS diske men de er i HFS+ (som
også anbefales), såvidt jeg ved forholder det sig således at mach
kernen opfatter alle diske som UFS.

> Det email-program der følger med, kan man godt have flere emailkonti
> defineret der på en gang.

ja - eneste ulempe ved mail.app er at man ikke kan slå QP fra. i 10.2
får mail.app en større overhaling, ny adressebog og integration med
det nye instant messanger program iChat (lokal chat + AIM)

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 05-07-02 00:35

> der står ganske vist at der er tale om UFS diske men de er i HFS+ (som
> også anbefales), såvidt jeg ved forholder det sig således at mach
> kernen opfatter alle diske som UFS.

Om Mach kernen overhovedet kender til filsystemer er jeg i tvivl om men
Darwins interne filsystem er VFS (Virtual File System).
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-07-02 08:13

"Morten Strårup" <morten@lightworkings.dk> writes:

> [...]
> ikke hvad problemerne var. Nogle kommentarer til hvorvidt man bør anvende

Vi snakkede om det for et stykke tid siden netop fordi nogen (vistnok
mig, men jeg er ikke sikker) troede det samme, og var meget forvirret
da disken gik i udu og skulle fsck'es.

Det ér hfs+ nedenunder - det er bare angivet på dét niveau som ufs.

Bemærk iøvrigt at det betyder at OS X ikke er versalfølsom.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jakob

Dato : 05-07-02 09:01

He, Jeg var også lige forbi en Fredgaard i går.

Jeg kikkede lidt på eMac og iBook, og var egentlig lidt overrasket over, at
iBooken ikke var mindre - lige indtil jeg vendte mig om og så de store,
klodsede Intel-bærbare :D

....så nu har jeg altså afbestilt eMac'en og bestilt en iBook istedet. Jeg
ved godt, at det kun er et 16MB grafikkort, men ifølge Apples website er det
også godt nok til 10.2 (det skal bare være et ATI Radeon, og ikke et ATI
Rage, som det er i de ældre iBooks).

/me is happy

Jakob

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-07-02 09:06

"Jakob" <jak@holstebrots.dk> writes:

> [...]
> også godt nok til 10.2 (det skal bare være et ATI Radeon, og ikke et ATI

Vær opmærksom på at en iBook ikke har særlig stor opløsning på
skærmen, og at OS X er halvglubsk.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jakob

Dato : 05-07-02 10:35

> Vær opmærksom på at en iBook ikke har særlig stor opløsning på
> skærmen, og at OS X er halvglubsk.

Jeg ved det, og det er faktisk derfor jeg kan acceptere en 12.1" skærm.
1024x768 lader til at være nok, når man får smidt docken af h. til, og de
større skrifttyper betyder, at størrelsen på skærmen ikke generer.

Jeg var selv meget i tvivl, og bestilte derfor en eMac, men efter jeg fik
leget med den er jeg ikke i tvivl.

(og så er den såååååå sød!)

/Jakob

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-07-02 11:21

> [...]

> 1024x768 lader til at være nok, når man får smidt docken af h. til, og de
> større skrifttyper betyder, at størrelsen på skærmen ikke generer.

Dock'en er ikke optimal, men hvis du bruger mere end et program kan du
ikke undvære den. OS X er stort set umulig at bruge uden mus, og med
mus skal du bruge Dock'en.

Man _kan_ bede den om at gemme sig når man ikke bruger den, men det
har jeg prøvet, og det kan jeg ikke lide. Forhåbentligt kommer der en
MEGET bedre Dock på et tidspunkt.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jakob Kusk

Dato : 05-07-02 20:33

Jeg havde tænkt mig at gøre den så lille som muligt, og så smide den til
venstre i skærmen, hvor jeg ikke "kommer hen" med musen med mindre jeg
virkelig skal bruge noget i den..

/Jakob

Fra : Pelle Hede

Dato : 05-07-02 20:42

Jakob Kusk wrote:

> Jeg havde tænkt mig at gøre den så lille som muligt, og så smide den til
> venstre i skærmen, hvor jeg ikke "kommer hen" med musen med mindre jeg
> virkelig skal bruge noget i den..

Man lærer hurtigt at bruge æble+tab(og shift) for at springe rundt
blandt programmerne. Ctrl+F2 er iøvrigt rar, kombineret med piletaster.

Der er sikkert mange flere gode tips, men nu er jeg altså lige en spade
og vil gerne bede dig pænt om at skrive under det du citerer, tak

Pelle

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-07-02 20:55

Pelle Hede <pelleh@mac.com> writes:

> Man lærer hurtigt at bruge æble+tab(og shift) for at springe rundt
> blandt programmerne. Ctrl+F2 er iøvrigt rar, kombineret med piletaster.

Problemet er at det er bøvlet at skifte mellem netop to programmer når
man har flere åbne. Du _kan_ ikke gøre det uden at kigge på Docken :(

Her er Windows lysår foran, (men det har jeg jo beklaget mig over før).

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Pelle Hede

Dato : 05-07-02 21:25

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Problemet er at det er bøvlet at skifte mellem netop to programmer når
> man har flere åbne. Du _kan_ ikke gøre det uden at kigge på Docken :(

Jeg tror der er en forskel på hvordan du og jeg bruger docken og hvornår
du og jeg opfatter et given adfærd med docken, som et irritationsmoment.

Min største anke ved docken, er at jeg savner en mulighed for at skifte
direkte til X-windows, fremfor at bruge musen.

> Her er Windows lysår foran, (men det har jeg jo beklaget mig over før).

Jeg tror at vi to igen er forskellige på det punkt. Når jeg endelig
sidder ved en xp'er, kan jeg aldrig gætte hvad der *nu* er hvad, dernede
i bunden. Hvis jeg nu fik lov til at sidde *længe* nok med en xp, ville
jeg sikkert også sætte pris på den. Jeg er ikke så snerpet.

Pelle

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 05-07-02 21:38

Pelle Hede <pelleh@mac.com> writes:

> Min største anke ved docken, er at jeg savner en mulighed for at skifte
> direkte til X-windows, fremfor at bruge musen.

Jeg kan fint skifte til X-windows her. Den skal bare være startet.

> [...]
> i bunden. Hvis jeg nu fik lov til at sidde *længe* nok med en xp, ville
> jeg sikkert også sætte pris på den. Jeg er ikke så snerpet.

XP er jeg ikke kvalificeret til at udtale mig om.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Pelle Hede

Dato : 05-07-02 21:44

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Jeg kan fint skifte til X-windows her. Den skal bare være startet.

Min *er* startet. Men jeg kører med full-screen og så skifter den ikke
over hos mig, men bliver stående i XDarwin.app. Jeg skal vitterligt
trykke på ikonet i docken for at skifte helt. Oh well.

> XP er jeg ikke kvalificeret til at udtale mig om.

Det er ikke min skyld

Pelle

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 05-07-02 23:26

Pelle Hede <pelleh@mac.com> wrote:

> Min *er* startet. Men jeg kører med full-screen og så skifter den ikke
> over hos mig, men bliver stående i XDarwin.app.

Lidt OT:

Ovenstående omhandler Unix delen af OS X ik'? Dvs. noget med at bruge
Unix kernen til at køre en anden brugerflade på (eks. Gnome) - eller
hva'? Er der et website, som kan sætte en newbie på sporet af alle disse
gratis herligheder, som ligger gemt i OS X?

Martin

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-07-02 09:08

mb@talent.dk (Martin Bredthauer) writes:

> [...]
> hva'? Er der et website, som kan sætte en newbie på sporet af alle disse
> gratis herligheder, som ligger gemt i OS X?

Ikke helt. XDarwin er en port af XFree til OS X, hvor XFree er en fri
implementation af X Windows protokollen.

X Windows er en seperat grafisk brugerflade ovenpaa operativsystemet,
som kan bruges over nettet. Dvs man kan afvikle programmer paa en
server selv om man sidder paa en anden maskine. Det findes paa de
fleste Unixmaskiner, og er mest anvendeligt her.

Har man ikke en Linuxmaskine eller tilsvarende er anvendeligheden
begraenset.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Pelle Hede

Dato : 06-07-02 12:53

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Har man ikke en Linuxmaskine eller tilsvarende er anvendeligheden
> begraenset.

Det er nu rart at køre gimp'en i windowmaker, når man ikke har behov for
monster programmer som Photoshop

Pelle

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-07-02 20:56

> Det er nu rart at køre gimp'en i windowmaker, når man ikke har behov for
> monster programmer som Photoshop

Det er sandt. Gimp er dog også et monsterprogram.

Nu mangler vi bare at XDarwin bliver accellereret - blokkopiering er
ikke just hurtigt, og det bruger man en del.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jakob Kusk

Dato : 06-07-02 18:56

> [...]
> server selv om man sidder paa en anden maskine. Det findes paa de
> fleste Unixmaskiner, og er mest anvendeligt her.

Vil det sige, at jeg kan administrere min Oracleserver i en KDE-terminal?
WHEEEEE!

menellers. Jeg havde fået det indtryk, at XDarwin er en implementation af
Xwindows. Dvs. at man kan køre Xprogrammer under OS X uden at skulle
rekompilere dem. Eller tager jeg fejl?

Jeg vil MEGET gerne input om folks erfaringer og lign. med XDarwin, da jeg
selv regner med at komme til at lege en hel del med det. Links er også
velkomne.

mvh
Jakob

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-07-02 21:21

"Jakob Kusk" <Ask@me.dude> writes:

> Vil det sige, at jeg kan administrere min Oracleserver i en KDE-terminal?
> WHEEEEE!

Oracle 8i og 9i benytter Javabaserede værktøjer, og de Java-maskiner
der følger med Linux og Solaris maskinerne benytter X11, og kan derfor
styres fra en OS X maskine med XDarwin.

Det er lettest at få til at virke hvis man kan bruge "ssh -X" til
serveren fra en af de xterm-programmer som kan startes inden fra
XDarwin.

Windows og OS X Java benytter noget andet og virker ikke umiddelbart
over nettet.

> menellers. Jeg havde fået det indtryk, at XDarwin er en implementation af
> Xwindows. Dvs. at man kan køre Xprogrammer under OS X uden at skulle
> rekompilere dem. Eller tager jeg fejl?

Både og. X's store force er at man kan køre X programmer på en server
og sidde ved en anden maskine og betjene det. Det er så netværkets
hastighed som bestemmer hvor hurtigt det går.

Hvis du vil afvikle programmerne lokalt, er det nødvendigt at du
oversætter dem på din egen maskine, men det er meget nemt med "fink".

> Jeg vil MEGET gerne input om folks erfaringer og lign. med XDarwin, da jeg
> selv regner med at komme til at lege en hel del med det. Links er også
> velkomne.

Det kører ganske acceptabelt, hvis man bruger noget tid på at sætte
det op. XDarwin er stadig ung og har nogen flaskehalse som man dog
godt kan leve med.

Jeg glæder mig til at jeg kan sætte det op så X kører fuldskærms på
den eksterne og Aqua kører på den interne skærm.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Anders Krøyer

Dato : 05-07-02 21:56

> Problemet er at det er bøvlet at skifte mellem netop to programmer når
> man har flere åbne. Du _kan_ ikke gøre det uden at kigge på Docken :(

Nu ved jeg ikke om du _har_ prøvet LaunchBar , men trykker du
command+space to gange efter hinanden så kan du skifte mellem alle åbne
programmer, Man kan sågar med tryk på bare to taster finde en mail adr.
i sit kartotek og så ved at trykke 'enter' åbne og sende til vedkommende
(stadig uden at røre musen). Samme med dokumenter der kan hentes og
åbnes uden at røre musen, Jeg synes det er en stærkt vanedannende lille
application som løser næsten alt det dokken ikke kan.

Venlig Hilsen
Anders Krøyer

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 05-07-02 22:49

Thorbjoern Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:
> Her er Windows lysår foran, (men det har jeg jo beklaget mig over før).

Hvem sagde Multifinder og Æblemenu!

Når jeg booter i OS X savner jeg dem sgu.

/Preben

Fra : Jan Jonasen

Dato : 06-07-02 18:08

In article <kkznx6q79v.fsf@mimer.null.dk>, ravn@mac.com says...
> Problemet er at det er bøvlet at skifte mellem netop to programmer når
> man har flere åbne. Du _kan_ ikke gøre det uden at kigge på Docken :(
>
> Her er Windows lysår foran, (men det har jeg jo beklaget mig over før).

Til klassisk OS kan man få LiteSwitch
(http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=3623&db=mac) som opføre sig
magen til alt+tab i Windows, samt det har et par andre små tricks i ærmet.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : (Storm

Dato : 06-07-02 20:04

Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> [...]
> magen til alt+tab i Windows, samt det har et par andre små tricks i ærmet.

Med fare for at dumme mig: Hvis jeg sidder i classic og læser news og
vil over i et andet program jeg har markeret åbent i docken kan jeg sige
ctrl - F3 (har jeg lige lært af Karl Antz) så er jeg i docken, her kan
jeg da toggle mellem åbne programmer med æble - tab, hvis det ikke er
åbent må jeg bruge piltast - retur, for at åbne det.

I min dock har jeg f.eks en mappe med samtlige eksterne servere. Den kan
jeg så piltaste ned på - retur, og her piltaste ned på den server jeg
vil åbne og sige æble - o og så videre til det ønskede job.

Jeg siger ikke undskyld selv om der er for plat og _basic_ misforstået

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : (Storm

Dato : 07-07-02 20:56

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> jeg så piltaste ned på - retur, og her piltaste ned på den server jeg
> vil åbne og sige æble - o og så videre til det ønskede job.

Men sidder jeg kun med PowerBook'ens eget tastatur virker det ikke.
Er det bare sådan det er?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 07-07-02 21:02

Ninzen@ofir.dk (Storm writes:

> Men sidder jeg kun med PowerBook'ens eget tastatur virker det ikke.
> Er det bare sådan det er?

F1-F5 kræver at man trykker Fn ned imens.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Storm

Dato : 08-07-02 14:36

> F1-F5 kræver at man trykker Fn ned imens.

Ok - tak. Det falder _knapt_ så naturligt (håndvenligt) på PowerBook'ens
tastatur.

Er der iøvrigt nogen der ved om OSX 2 vil komme som en gratis update på
nettet eller skal der betales?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 06-07-02 20:54

In article <MPG.17914260e68cf3da9896c9@news.stofanet.dk>,
> [...]

> magen til alt+tab i Windows, samt det har et par andre små tricks i ærmet.

Fås også til OS X <http://www.proteron.com/liteswitchx/LiteSwitchX.sit>
og er mere funktionel mht. skift mellem programmer.

--
Thomas Tvegaard
http://homepage.mac.com/tvegaard

Fra : Michael Holm

Dato : 06-07-02 13:08

Pelle Hede <pelleh@mac.com> wrote:

> Ctrl+F2 er iøvrigt rar, kombineret med piletaster.

hvad gør det ? (ctrl+F2) ?
--
Michael Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Karl Antz

Dato : 06-07-02 13:58

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@mac.com> wrote:

> hvad gør det ? (ctrl+F2) ?

Gå i System Preferences/Keyboard og vælg fanebladet Full Keyboard Access
(Systemindstillinger/Tastatur/Fuld Tastaturadgang).

Sæt et hak i Enable Full Keyboard Access (Slå fuld tastaturadgang til).

Nu kan du navigere menuerne, docken, værktøjslinier og hjælpevindue ved
hjælp af atstatur og piletaster istf med musen.

Du kan ovenikøbet vælge at bruge bogstavstaster istf funktionstaster
hvis du foretrækker det.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Michael Holm

Dato : 06-07-02 14:16

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> [...]
> hjælp af atstatur og piletaster istf med musen.
>
> Du kan ovenikøbet vælge at bruge bogstavstaster istf funktionstaster

Hvordan kunne jeg overse det Takker !

--
Michael Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Jakob Kusk

Dato : 06-07-02 18:51

> Der er sikkert mange flere gode tips, men nu er jeg altså lige en spade
> og vil gerne bede dig pænt om at skrive under det du citerer, tak

Det skal jeg prøve på. Problemet er bare, at jeg pt. bruger MS Outlook
Express til at håndtere nyhedsgrupper, og det er jo et MS produkt... Jeg
gider lissom' bare ikke installere andet, for om en uge kommer min iBook
(*suk* der er lang tid til)

mvh
Jakob

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-07-02 22:01

In article <ag7ami$s8r$1@news.cybercity.dk>, "Jakob Kusk" <Ask@me.dude>
wrote:

> Det skal jeg prøve på. Problemet er bare, at jeg pt. bruger MS Outlook
> Express til at håndtere nyhedsgrupper, og det er jo et MS produkt

Kan du ikke selv bestemme hvor du skriver?

Fra : thomas tomcat

Dato : 07-07-02 02:28

in article ag7ami$s8r$1@news.cybercity.dk, Jakob Kusk at Ask@me.dude wrote
on 06/07/02 19:51:

> [...]
> Express til at håndtere nyhedsgrupper, og det er jo et MS produkt... Jeg
> gider lissom' bare ikke installere andet, for om en uge kommer min iBook

Det gør jeg da osse. Jeg har da ikke nogen probs -?

Fra : Jakob Kusk

Dato : 07-07-02 14:37

> Det gør jeg da osse. Jeg har da ikke nogen probs -?
Så er nok mere et spørgsmål om faulum generalis :)

Aaanyway er der lang tid til mandag d. 15.

/Jakob

Fra : N/A

Dato : 03-07-02 19:43

Fra : Jesper

Dato : 03-07-02 19:43

> Administratore har også skrive adgang til /Libarary og /Applications

> Alle brugere kan installerer programmer i deres home mappe.

Det er dog ikke alle installere der vil lade en ikke-admin installere
programmet, uanset at det kun er til hjemmemappen.

Fra : Jakob

Dato : 03-07-02 08:20

Hej Morten,

Jeg er/var selv Win/Linux-person, men fik også efterhånden smag for Apple.
Det, der overbeviste mig om, at jeg skulle bruge penge på en Apple var et
aftenkursus hos Mac Østjylland.

Hvis du er i tvivl om det er noget for dig vil jeg kraftigt opfordre dig til
at finde en Mac-klub i nærheden, og høre om de har små kurser eller
komsammender, hvor du kan bruge en aften på at udforske systemet før du
styrter ud og bruger X-tusinde kroner på en maskine, du måske slet ikke kan
lide... Du skal hellere være glad Linuxbruger end sur (og fattig) Mac
bruger. ...ihvertfald hvis du spørger mig :)

Du kan læse alle de artikler du vil om systemet, men det er først når du har
haft mulighed for at gøre dine egne erfaringer du kan bedømme om det er
noget for dig.

Håber det hjælper.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-07-02 09:44

> [...]

> Når man er logget ind som root, kan man så bevæge sig rundt i hele
> filsystemet, eller er der steder der er spærret af stadigvæk,ligesom under

I en kommandoprompt er det en helt almindelig Unix med lidt
besynderlige stinavne, og nogen lidt utraditionelle
konfigurationsfiler.

> Under f. eks. Linux når man ikke er logget ind som root har man kun
> skriveadgang i sit hjemmebibliotek, hvorledes ser det ud under
> MacOSX?

Cirka det samme. Det er dog meget nemt at være administrator.

> Kan almindelige brugere installere programmer, eller har kun root lov til
> det?

Mna kan installere programmer lokalt hos sig selv. Programmer kommer
som pakker der installeres samlet (og som er en directorystruktur).

> Hvad med virus? Findes der MacOS specifikke vira?

Jeg er ikke faldet over nogen endnu. Du frarådes at køre Office hvis
det bekymrer dig.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn