Vare ødelagt i posten
Fra : H.G

Dato : 02-07-02 23:12

Jeg har i dag modtaget en pakke med div. computerløsdele købt hos SHG og
leveret af Postdanmark.
Det viser sig at indholdet af pakken er beskadiget og jeg henvender derfor
til SHG.
Deres svar følger her:

"Du skal henvende dig på dit lokale posthus med pakken, så de skal lave en
sag på det. De tager højst sandsynligt tingene ind og de vil derfra kontakte
os omkring erstatning. Derfra vil vi så kunne sende dig nogle nye dele. Jeg
beklager, at det ikke kan løses lettere, men PostDK kræver, at det er på
denne måde det skal ordnes. Modtageren af pakken skal henvende sig. Hvis du
har yderligere spørgsmål er du velkommen til at skrive. Fortsat god aften!"

Kan det virkeligt være rigtigt at jeg nu er nødt til at vente på en
sandsynligvis langsom sagsbehandling omkring varer som jeg har modtaget
defekt??

Svar modtages med glæde

Mvh.

Henrik

Fra : Arne Feldborg

Dato : 03-07-02 01:26

"H.G" <gundersen@city.dk> skrev Wed, 3 Jul 2002 00:11:51 +0200

>Kan det virkeligt være rigtigt at jeg nu er nødt til at vente på en
>sandsynligvis langsom sagsbehandling omkring varer som jeg har modtaget
>defekt??

Om du kan forudse en langsom sagsbehandling, skal jeg ikke kunne sige.

Men når du skriver at "indholdet af pakken er beskadiget", så må det vel
være indlysende at det er den der har transporteret varen, i det her
tilfælde Post Danmark, du først skal gå til.

Efterfølgende kan der så opstå en strid om, hvorvidt varen har været
forsvarligt embaleret. Men i første omgang er det altså Post Danmark du
skal have fat i.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : TGD

Dato : 03-07-02 18:45

"H.G" <gundersen@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> leveret af Postdanmark.
> Det viser sig at indholdet af pakken er beskadiget og jeg henvender derfor
<KLIP>

http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/l_kbl.htm her har du købeloven se §
9-11 og 17

Det kommer an på hvad i har aftalt.

Fra : BB

Dato : 04-07-02 16:32

> [...]
> leveret af Postdanmark.
> Det viser sig at indholdet af pakken er beskadiget og jeg henvender derfor

---Klip---

Har selv lige været uheldig med en forsendelse computer dele.
ALT skulle afleveres til postkontoret. Efter ca. 1 mdr. fik jeg en check fra
PostDanmark.

VH
BB
København

*Remove NOSPAM in my mail address for personal mail.*
Norton AntiVirus is sending my email.

Fra : Morten Rasmussen

Dato : 09-07-02 19:25

Med den smule erhvervsret jeg har lært på handelsskolen mener jeg at hvis i
ikke har aftalt noget kommer det, så vidt jeg husker, an på om du er
forbruger eller ej.
Hvis det er forbrugerkøb går risiko først over når du modtager den
derhjemme.
Hvis det er en virksomhed du handler for er det ved deres overdragelse til
fragtmanden, at risikoen går over.

Derfor, hvis du er forbruger, er det vel en sag mellem postvæsnet og SHG.dk,
og ikke noget du skal tage dig af..

Fra : Peter G C

Dato : 09-07-02 19:28

Morten Rasmussen <Gobolan@hotmail.com> skrev:

[klip]

> Derfor, hvis du er forbruger, er det vel en sag mellem postvæsnet og
> SHG.dk, og ikke noget du skal tage dig af..

Enig. Det følger af Købelovens § 73.

Karnov skriver: "Aftaler, der fraviger §§ 9 og 73 om leveringsstedet, kan i
øvrigt efter omstændighederne sættes til side efter aftaleloven § 36, jf
herved FT 1978-79: A 2168, hvor det fremhæves, at et standardvilkår om, at
køber bærer forsendelsesrisikoen, ikke sjældent må anses for urimeligt."

FT=Folketingstidende.

/Peter

--
http://www.grauslund.com