Køb af udstyr
Fra : Ken Madsen

Dato : 02-07-02 20:23

Hej,

Jeg har endelig købt mig en MC (jeg får forhåbentligt kortet næste onsdag)
og jeg skal jo have lidt udstyr som hjelm og tøj osv.

Jeg syntes det er mindst lige så svært at vælge tøj, som det er at vælge sin
første MC og Jeg har efterhånden forstået at det ikke nytter at købe en
hjelm med plastik skald, men er det nødvendigt at smide 3000 eller derover
efter en jakke og lige så meget efter et par bukser. Gode råd modtages

Jeg skal sverige på ferie om 3 uger og jeg tænker at der måske er penge at
spare hvis jeg venter med at handle! Er der nogen der kender nogen gode
steder at handle mc-tøj i sverige.

på forhånd tak og mvh

Ken Madsen, Moto Guzzi v35 imola 1980

Fra : Jimmi

Dato : 02-07-02 21:00

Spar ikke på hjelmen, det er det værste sted du kan spare!!!
Jeg er rigtig glad for min SHOEI 900, den sidder perfekt og så ved jeg det
er kvali.

Hvis du bor I kbh, har de i Enghave motor tilbud på SHOEI jakke og hjelm,
1500 for jakken (før 3500) og 3000 for en SHOEI af kulfiber (før 4200,-),
men som jeg ikke kunne have mine briller i.

/Jimmi

Fra : Armand

Dato : 03-07-02 17:20

Jimmi <jimmi@klud.dkSLETDETTE> skrev i en
> Spar ikke på hjelmen, det er det værste sted du kan spare!!!
> Jeg er rigtig glad for min SHOEI 900, den sidder perfekt og så ved jeg
det
> er kvali.

Når man nærlæser hjelmtests er det ikke nødvendigvis de "fineste" mærker
og de dyreste modeller der høster flest points!
Faktisk er det set at plasthjelme trumfede fiber-kombattanterne i
væsentlige deltests, hvoraf jeg persoligt udleder at fiberhjelmenes
entydige fordel er vægten

Alle godkendte hjelme er i princippet "gode nok", og det man betaler for
er hidsige lakeringer og alskens smarte detaljer. Jeg vil mene at det
er bedre at bruge de sidste par tusinde på upgrading af resten af
beklædningen :-|

Den væsentligste faktor ved valg af hjelm er at den sidder. Prøv derfor
flere hjelm-mærker for at finde den der sidder bedst på lige dit
(kål?)hovede, og som nævnt også om dine evt. briller kan være i den.
Kan du slippe afsted med at få en prøvetur med den hjelm du næsten er
ved at
købe, for at konstantere om den larmer, eller trækker uforholdsmæssigt
(med DIN påklædning og på DIN mc!), er det optimalt!

--
Armand.
(sikkerhedsrevser, der dog godt vil indrømme at spontaniteten er

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 04-07-02 09:45

SNIP.....

> [...]
> forsvundet i forhold til den tid hvor jeg alligevel atid gik rundt i den
> sorte læderjakke, som også udgjorde hele mit mc-udstyr)

På min tur over til vestkysten af USA, så jeg mange maskiner, store lækre
muskelsvulmende maskiner. Men et fællestræk derovre at at de ikke kører med
det store sikkerheds udstyr. Krom folket med alle deres frynser på styr
kører med en micro lille sort æggeskal, og måske et par fingreløse handsker.
Racer folket gerne en rigtig hjelm og korte bukser/trøje måske en læser
jakke i de rigtige farver. Motorvejs kørsel derovre må være hårrejsende,
ingen striber men derimod små glatte metal dutter slået ned i beton eller
asfalt. Hvis jeg en sjældent gang så en fuldt udstyret mc'ist så var det
næsten med garanti en tysker..

Der kørte forresten en reklame på tv-stationerne omkring: køb din fabriks
nye Honda (ligemeget hvilken model) afbetaling de første 6 mdr. 30$ (ca.
250,-) hvad det kostede efter de 6 mdr. sagde der intet om.... billedet var
af en Honda Goldwing

MVH Rune, stadig med drømme om den parkerings plads hvor der holdt 10
Fireblader + et par duc.

Fra : Uffe Bundgaard

Dato : 02-07-02 21:09

Hej Ken

Nej, det er ikke nødvendigt, men det forhøjer glæden ved at køre en hel del.
(og man bliver sikkert glad for det hvis man vælter....

Hjelm - køb en der sidder som den skal - lige meget hvad den hedder.

Tøj - smag og behag om man vil have læder eller textil. Jeg har selv lige
købt nyt - valgte et Dainese textilsæt til ca. 5500,- (fordi det var dette
års kollektion, sidste års kan købes noget billigere)

Handsker - jeg bruger kun et par gode (tynde) sommerhandsker - det er
alligevel ikke sjovt og køre når man skal have "vinterlufferne" på.

Støvler - Det bedste jeg nogensinde har gjort, var at købe et par "rigtige"
MC-støvler - aldrig kolde tæer eller træk op ad benene.

Jeg ved ikke om man kan spare noget i Sverige, men det kan man sikkert.

Som nævnt tidligere i gruppen idag, har http://www.mogenspedersen.dk/ -
Odense - udsalg for tiden, der kan sikkert spares noget.!?

Uffe
Guzzi Lario V65

Fra : Armand

Dato : 03-07-02 16:48

Uffe Bundgaard <uffe.bundgaard@get2net.dk> skrev i en

> Støvler - Det bedste jeg nogensinde har gjort, var at købe et par
"rigtige"
> MC-støvler - aldrig kolde tæer eller træk op ad benene.

- - - Og støvler beskytter anklen, hvor vi mennesker er fejlkonstruerede
qua kun få mm skind udenpå knoglen!!

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-07-02 08:37

Argh. Jeg købte engang en jakke i Helsingborg (Malmø?) - der ligger (lå?) en
stor MC beklædningsbiks et sted i industrikvarteret /ved havnen - de havde
ret lave priser. Send mig en mail, hvis jeg skal forsøge at grave dybere i
hjernevindingerne.

vh
Torben

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 03-07-02 08:26

> Argh. Jeg købte engang en jakke i Helsingborg (Malmø?) - der ligger (lå?)
en
> stor MC beklædningsbiks et sted i industrikvarteret /ved havnen

http://www.mchuset.se/ ?

Men hvis man kender sine størrelser kan der også være meget at spare ved at
kigge rester hos http://www.louis.de http://www.hein-gericke.de
http://www.motorradtechnik.de/ http://www.mot-shop.de og
http://www.touring.se

Men kig lige i de lokale butikker først - mange har også nogen gode tilbud
på gamle modeller, og det vil da være lidt surt at opdage at man ikke har
sparet noget ved at købe postordre ...

/Anders - I Rukka fra www.louis.de og www.touring.se

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 03-07-02 09:11

> [...]
> hjelm med plastik skald, men er det nødvendigt at smide 3000 eller derover
> efter en jakke og lige så meget efter et par bukser. Gode råd modtages

Jep det er svært at vælge, find ud af om du er til læder eller textil, det
er vist lidt af et religions spørgsmål herinde hvad der er bedst. Jeg kører
selv med en Arai NR5 hjelm og Rukka jakke og buks. Rukka er et finsk mærke
så hvis du er lidt "aflang" i det ligesom mig ville jeg nok gå efter et
nordisk mærke. De sydeuropæiske mærker er lavet til de lidt mindre
mennesker, generalt set selvfølgelig. Men hvis du køber kvalitet mærker kan
du godt regne med at dankortet skal op og ringe på omkring 10k for et
komplet sæt.

> Jeg skal sverige på ferie om 3 uger og jeg tænker at der måske er penge at
> spare hvis jeg venter med at handle! Er der nogen der kender nogen gode
> steder at handle mc-tøj i sverige.

Hvis du skal ud og købe et fuld sæt udstyr, burde du kunne få lidt rabat. Og
hvis du først får det tror jeg ikke der er det store at spare i forhold til
Sverige. Aagersen (især Gitte) synes jeg er en rar og ikke for anmasende
sælger.

Held og lykke med købet

MVH Rune Rohleder, YamahaTDM 850

Fra : Steven

Dato : 03-07-02 22:54

On Tue, 2 Jul 2002 21:23:15 +0200, "Ken Madsen" <kenhvm@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>hjelm med plastik skald, men er det nødvendigt at smide 3000 eller derover
>efter en jakke og lige så meget efter et par bukser. Gode råd modtages

Hej,

Jeg kan godt forstå du er forvirret, køb af udstyr er efterhånden
blevet gjort til en hel videnskab.

Køb en hjelm der passer godt og som naturligvis er godkendt.

Desuden synes jeg det er rart når hjelmen vejer så lidt som muligt.
Vær også opmærksom på at hjelmen skal sidde ret stramt i starten,
ellers vil den blive for stor efter en måned.

Hvad angår tøj kan man kikke efter brugt i den blå avis eller i
gruppen dk.marked.privat.motorcykel, hvis du vil starte ud til en
billigere penge.

Mange gange er det jo også først efter at man har kørt et stykke tid,
at man finder ud af hvad man allerbedst kan lide.

Men i det mindste start med noget, hvor der er CE beskyttelse de
nødvendige steder og pas på med at tøjet ikke sidder for løst, så det
blafrer når du kører kvikt.

God fornøjelse
Steven
FZS600

Fra : Ken Madsen

Dato : 05-07-02 07:48

Tak for alle de gode råd,

Jeg fandt mig et lækkert shoei sæt hos Enghave MC til halv pris Nu skal
jeg bare bestemme mig for hjelmen, en ekspedient fortalte mig endnu en grund
til ikke at bruge en plastik hjelm idag. De skiller for let i samlingen når
de bliver stødt (i forhold til f.eks. glasfiber hjelme).

Jeg er stadig i 7 sind med hensyn til hjelmen, jeg vil hellere bruge de
ekstra kr. på en dyr hjelm, hvis det virkeligt betyder noget, men jeg vil på
den anden side heller ikke betale for for et smart mærke eller model, hvis
det ingen betydning har.

Man kan få en HJC ZF-8 Glasfiber hjelm for 1499 hos Aagesen på Hvidovrevej,
er der nogen der har erfaringer med den? Det kan jo være at det lige er den
der passer på min krydder

Jeg tror også at jeg køber de støvler de havde hos Enghave MC i min størelse
til halv pris. Min kære mor fik smadret sin ankel sidste år da hun på
knalert blev påkørt af en bil (der kørte over for rødt), og hun får aldrig
sin førlighed tilbage i den. Jeg syntes faktisk at det er sjældent man ser
MC-ister med MC støvler på, Jeg tror Armand har ret i at det skal man lige
huske, jeg ved ikke om de hjælper, men jeg tør ikke tage chancen.

Mvh. Ken Madsen

Moto Guzzi V35 Imola 1980

Fra : Jack Jensen

Dato : 05-07-02 10:16

> [...]

> MC-ister med MC støvler på, Jeg tror Armand har ret i at det skal man lige
> huske, jeg ved ikke om de hjælper, men jeg tør ikke tage chancen.

Hej
Jeg kender ikke ZF8 - men jeg har en HJC ZF7.
Den er jeg godt tilfreds med.

- Jeg kører altid med rygbeskytter, mc-støvler og resten af grejet.
Støvlerne skal være så høje (og stive) så de som Armand siger beskytter
anklerne.
Jeg tør sgu ikke andet.

Mvh
Jack
VFR750FK
Medlem af VFR Klub DK
www.vfr.dk

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 05-07-02 12:03

> - Jeg kører altid med rygbeskytter, mc-støvler og resten af grejet.
> Støvlerne skal være så høje (og stive) så de som Armand siger beskytter
> [...]

Det er sq nok en meget sund indstilling

Kenneth
R1

Fra : Armand

Dato : 06-07-02 09:06

Jack Jensen <jij@stibo-ds.com> skrev i en

> - Jeg kører altid med rygbeskytter, mc-støvler og resten af grejet.
> Støvlerne skal være så høje (og stive) så de som Armand siger
> [...]

Det er lige endnu et forhold:
Støvler, der er spændt på (i modsætning til gummistøvler og
"scooter-støvler"), bliver siddende!

Jeg har jævnligt noteret mig at der blandt pressens foto's fra
mc-ulykkessteder ligger sko og flyder på vejbanen. Deraf må man udlede
at hvis ikke det drejer sig om absolut fastsnørede og velsiddende sko
(og hvem har ikke et par fortrukne sko, som tillige er så løst snørede
at man lige kan smute i dem?), så risikerer de at ryge af når de store
kræfter er på spil under et sammenstød!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 06-07-02 09:00

> [...]
samlingen når
> de bliver stødt (i forhold til f.eks. glasfiber hjelme).

Bullshit!
I den tid jeg har gransket forekommende hjelmtests (siden omkring '80!),
har ikke én kunnet fremprovokere dén fejl!

Jeg husker dog en ungsomskammerat, hvis plasthjelm fik en hård medfart i
en knallertulykke (ligefrem noget med "ind under et lastvognshjul"??) og
den var splintret i 4-5 dele, hvoraf ét "snit" tydeligvis var langs
samlingen!

Mon man overhovedet samler plasthjelme ud af to ½-skaller mere???

--
Armand.

Fra : Mads Stetter

Dato : 06-07-02 12:45

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse news:ag6b08

> Mon man overhovedet samler plasthjelme ud af to ½-skaller mere???
>
> --
> Armand.

De HELT billige Bieffe hjelme til 600 kr kan man se samlingen på, så de er i
hvert fald samlet af 2 stykker!

Men mon ikk også kun det er de helt billige der er sådan...

--
Mvh Mads Stetter
DT125R

Fra : Armand

Dato : 06-07-02 22:49

Mads Stetter <m_stetter@hotmail.com> skrev i en

> De HELT billige Bieffe hjelme til 600 kr kan man se samlingen på, så
de er i
> hvert fald samlet af 2 stykker!
> Men mon ikk også kun det er de helt billige der er sådan...

Tjoeh :-/

Men igen: ALLE hjelme der er godkendt, har bestået de mest elementære
tests, og selv de "fineste"/dyreste/fornuftigste har hver deres mangler
når der testes ind til benet af diverse magasiner og institutioner

Endvidere har jeg hørt det argument brugt at hvis en hjelm flækker er
det fordi den hár udført sin opgave den ene og definitive gang, og selv
den dyreste kulfiberhjelm skal alligevel kasseres efter at have været "i
brug" - Meen, det ville være rart med en hel hjem til et evt.
forekommende "second hit" :-/

Endelig er nedslag mod plan flade á asfalten, noget som inderhjelmen
(polystyren-foret) skal tage imod - Skallens opgave er de skarpe
genstande man måtte komme ud for!

--
Armand.