Adresseændring?
Fra : John Sahl

Dato : 02-07-02 15:51

Er der noget om, at hvis den ene part af et samboende par fraflytte
boligen, men undlader at oplyse om flytning og ny adresse, så kan
den der bliver boende selv flytte adressen for vedkommende eller
underskrive en erklæring om at den flyttede part vitterligt _er_ flyttet?

--
John Sahl, Projektleder på MandeZonen.dk
Vind 25.000kr til at forsøde sommeren med.

Fra : Bakke

Dato : 02-07-02 16:20

> [...]
> den der bliver boende selv flytte adressen for vedkommende eller
> underskrive en erklæring om at den flyttede part vitterligt _er_ flyttet?

Ja, ( Hæng mig ikke , hvis det skulle være lavet om uden at jeg ved det )
der er en rubrik på flytteanmeldelsen hvor man kan angive hvem der er
anmelder af flytningen.
Og det behøver ikke være den flyttende person. Tænk f. eks. på demente, der
flytter på plejehjem og som ikke selv kan udfylde noget som helst.
Jeg har selv haft problemet med en "ven", der havde fået lov at have sin
officielle adresse hos mig. Da jeg var træt at at blive opsøgt af
stævningsmænd og endda politiet, fik jeg at vide, at jeg selv kunne udfylde
en flytteanmeldelse, selv om jeg ikke kunne skrive noget i feltet: "Ny
adresse". Her skrev jeg bare: "Kendes ikke". Og det virkede fint nok.
Mvh

Bo K

Fra : John Sahl

Dato : 02-07-02 18:14

Bakke <spamfree@nospam.dk> wrote:
> [...]
> jeg selv kunne udfylde en flytteanmeldelse, selv om jeg ikke kunne
> skrive noget i feltet: "Ny adresse". Her skrev jeg bare: "Kendes

Ikke for at forklejne dit svar, da jeg har samme opfattelse af det
som dig. Jeg mangler bare noget mere officiel forklaring på om man
kan/må gøre det?

Fra : Bakke

Dato : 02-07-02 19:24

> Ikke for at forklejne dit svar, da jeg har samme opfattelse af det
> som dig. Jeg mangler bare noget mere officiel forklaring på om man
> kan/må gøre det?

Faktisk tror jeg ikke, at det er beskrevet i dansk lovgivning.

Mvh

Bo K

Fra : Henning Makholm

Dato : 02-07-02 21:22

Scripsit "Bakke" <spamfree@nospam.dk>

> Faktisk tror jeg ikke, at det er beskrevet i dansk lovgivning.

CPR-loven indeholder nu en del regler om det (det er jo alvorlige
sager som bl.a. er afgørende for hvilken størrelse kommuneskat man
betaler). Faktisk skal kommunen ifølge §10 af egen kraft undersøge
sagen og evt. ændre registreringen hvis den får formodning om at en
person er fejlregistreret.

Sådan en formodning kan jo fx skyldes at beboeren på adressen gør
opmærksom på at den pågældende ikke bor der mere (se også §10 stk 2
nr 2, hvorefter kommunen faktisk kan KRÆVE en erklæring fra beboeren,
hvis sagen er indledt af andre årsager).

At Bakke blev bedt om at formulere sin henvendelse på en
flytteanmeldelsesblanket er nok mest et spørgsmål om administrativ
bekvemmelighed for folkeregisteret.

--
Henning Makholm "Al lykken er i ét ord: Overvægtig!"

Fra : Bakke

Dato : 02-07-02 21:52

> [...]
> nr 2, hvorefter kommunen faktisk kan KRÆVE en erklæring fra beboeren,
> hvis sagen er indledt af andre årsager).

Hej Henning,
Måske mener vi det samme, men jeg synes ikke du har ret:

Det ville være OK om du citerede de lovparagraffer, du henviser til. Men her
er de:
§ 10. En kommunalbestyrelse, der får formodning om, at en person ikke er
korrekt bopælsregistreret, skal undersøge sagen for at rette eventuelle
fejl. Undersøgelsen foretages af den kommunalbestyrelse, hvor vedkommende er
registreret, medmindre der kendes en bestemt adresse i en anden kommune,
hvor vedkommende menes at opholde sig. I sidstnævnte tilfælde foretages
undersøgelsen af denne kommunalbestyrelse.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan til brug for undersøgelsen af en persons
bopælsforhold ud over de oplysninger, som den har adgang til efter anden
lovgivning, afkræve følgende oplysninger:

1) En nærmere redegørelse fra vedkommende selv om dennes bopælsforhold.

2) En erklæring fra husejer eller lejer om, hvem der flytter til eller fra
dennes ejendom eller lejlighed, samt om, hvem der bor eller opholder sig i
ejendommen eller lejligheden.

3) Oplysninger fra Post Danmark, private tele- og forsyningsselskaber,
private boligselskaber og -foreninger, arbejdsløshedskasser, fagforeninger
og pengeinstitutter med henblik på at fastlægge vedkommendes bopælsforhold.

Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan til brug for undersøgelsen af en persons
bopælsforhold indhente oplysninger i elektronisk form fra andre offentlige
myndigheder, herunder Post Danmark.

Oplysningerne kan indhentes som led i behandlingen af en enkelt sag eller
som led i en generel søgning til brug for kontrol.

Spørgsmålet var ikke hvad Kommunalbestyrelsen kunne eller skulle gøre, men
hvad den stakkels fraflyttede har som mulighed.

Så selv om Kommunalbestyrelsen har visse beføjelser, har det intet med
spørgerens problem at gøre.

Og du har ikke tilbagevist min formodning om at problmet ikke er præcist
beskrevet i dansk lovgivning. For din henvisning har da intet fornuftigt med
sagen at gøre ?

Mvh

Bo K

Fra : Henning Makholm

Dato : 02-07-02 22:14

Scripsit "Bakke" <spamfree@nospam.dk>

> Spørgsmålet var ikke hvad Kommunalbestyrelsen kunne eller skulle gøre, men
> hvad den stakkels fraflyttede har som mulighed.

Øh, jeg troede det var den beboer der *ikke* var flyttet, vi snakkede
om. I så fald kan han, som jeg skrev, gøre kommunen opmærksom på
problemet, og den har så pligt til at rette fejlen, evt ved at
registrere den fraflyttede med ukendt opholdssted.

--
Henning Makholm "NB! Benbrud er et symptom, ikke en sygdom. Hvis du
har brækket benet bør du gå til lægen for at få fastslået

Fra : John Sahl

Dato : 02-07-02 22:32

Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote:
> [...]
> problemet, og den har så pligt til at rette fejlen, evt ved at
> registrere den fraflyttede med ukendt opholdssted.

Det er netop det du beskriver her. Nemlig muligheden for den part der
stadig bor i boligen som skal kunne at den anden ikke bor der mere, fordi
den der er flyttet ikke selv gør det.

Fra : Bess

Dato : 04-07-02 13:00

"John Sahl" <spamtrap1@mandezonen.dk> wrote in message

> Det er netop det du beskriver her. Nemlig muligheden for den part der
> stadig bor i boligen som skal kunne at den anden ikke bor der mere, fordi
> den der er flyttet ikke selv gør det.

Korrekt. Det forekommer faktisk ret ofte at en mand (ja, undskyld mænd, men
det er min erfaring fraflytter samlever og børn uden at melde
adresseflytning. Den tibageblevne kan så hverken få boligsikring, børnepenge
/ børetilskud. Ofte ved hun heller ikke hvor manden er flyttet hen. I en
sådan bliver hun bedt om en erklæring på at manden er flyttet og så flytter
folkeregisteret ham.

mvh
Bess