Grr... psykopat ordning med kørekortspakke
Fra : Thomas Hjort

Dato : 02-07-02 14:39

Nu er jeg ved at tage kørekort til bil, efter jeg lige har taget det til MC.
Og så skal man trækkes med at høre alt teorien en gang til (-2 timer). Og
ude på køreteknisk fik jeg bare et hjørne for mig selv jeg kunne trille
rundt i, mens de andre øvede koblingspunkt (stakkels koblinger).

Jeg føler det er spild af tid/penge. Og de to ting har man jo ikke mest af i
verden.

Sådan var det jo ikke i gamle dage (vel Armand ?;)). Og hvorfor er det
blevet sådan? Er det fordi der var for mange unge mænd der tog kort til
begge ting samtidig og kørte galt på MC, eller hvad? Nu tror jeg det er de
færreste der tager kort til begge pga af prisen.

I helt gamle dage (da min far tog det (MC han havde til bil i forvejen))
skulle han bare køre ned igennem et kryds, hvor der stod en betjent og holdt
øje med at man blinkede til den rigtige side.

Mvh Thomas
Med en SV650S
og snart en bil til under 20kkr.
Nogen der vil af med deres?

Fra : Lars Nielsen

Dato : 02-07-02 16:49

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercityFJERN.dk> skrev i en meddelelse

__SNIP__

> Mvh Thomas
> Med en SV650S
> og snart en bil til under 20kkr.
> Nogen der vil af med deres?

- Havde morten juel ikke en Golf GTI til omkring 10K???
Mere solid og billig i reservedele-bil skal du da lede lidt efter, min egen
er da ikke slået ihjel med 350kkm på klokken... *SS

RadioMan

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 02-07-02 21:22

"Lars Nielsen" <dsl8938@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
egen
> er da ikke slået ihjel med 350kkm på klokken... *SS

Tror den er røget afsted.. han har den ihvertfald ikke i signatur mere :(

--
Michael Frederiksen
Honda SFX - MC wannabie

Fra : Lasse Leegaard

Dato : 03-07-02 07:13

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercityFJERN.dk> wrote in message
> [...]
> ude på køreteknisk fik jeg bare et hjørne for mig selv jeg kunne trille
> rundt i, mens de andre øvede koblingspunkt (stakkels koblinger).

Du får da muligheden for at få den del af teorien der er fælles repeteret så
den sidder ENDNU bedre fast. Desuden er der IMO ret meget stof der er
forskelligt fra bil og MC (og lastbil for den sags skyld) man skal IKKE køre
på samme måde i/på alle tre køretøjer :)

Hvis du kunne alt det de andre skulle lave på køreteknisk havde du da en
glimrende mulighed for at få pudset nogle ting (der er altid et eller andet)
:)

> [...]
> begge ting samtidig og kørte galt på MC, eller hvad? Nu tror jeg det er de
> færreste der tager kort til begge pga af prisen.

Jeg fik kortet til MC for et par måneder siden... IMO er det uforsvarligt at
sende folk (= gennemsnitsdanskeren) ud i trafikken med mindre en de timer
man SKAL have.... Jeg begyndte da først at føle mig fortrolig med cyklen et
par timer inden jeg skulle til køreprøve. De fleste andre på mit hold havde
det på samme måde.

> [...]
holdt
> øje med at man blinkede til den rigtige side.

Så kan man spørge sig selv om trafiksikkerheden var i orden 'dengang' eller
om den er blevet bedre af at man nu skal have mange flere timer, skal gennem
meget mere teori og skal på køreteknisk kursus - jeg tror den er blevet
gevaldigt forbedret...

--
-Lasse-

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-07-02 08:45

Du skal også betale 2 teoriprøver ikke? Det er bare en skjult skat - der er
ikke gjort ret meget for at differentiere teorien, der desuden er stærkt
urealistisk - at vurdere en kørselssituation ud fra et stillbillede er så
godt som umuligt (hmm - gør man stadig det? Jeg kom lige i tanke om at det
er 12 år siden :-| )

vh
Torben

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 03-07-02 08:40

>at vurdere en kørselssituation ud fra et stillbillede er så godt som
umuligt (hmm - gør man stadig det? >Jeg kom lige i tanke om at det er 12 år
siden :-|

Jo jo. "Hvad skal du være særligt opmærksom på her....?"

--
Mads Kristiansen
SV650S

Fra : Jørgen Winther

Dato : 03-07-02 09:53

"Mads Kristiansen" <Sysop@SLETTESzederkof.dk> wrote in message
> umuligt (hmm - gør man stadig det? >Jeg kom lige i tanke om at det er 12
år
> siden :-|
>
> Jo jo. "Hvad skal du være særligt opmærksom på her....?"

"Er det vejens udstyr eller vejens forløb?" - og så kan man pr. definition
ikke være særligt opmærksom på to ting på et billede, kun én! Personligt vil
jeg nu nok mene, at der ligger en mere sund virkelighedsopfattelse bag det
at kunne finde flere elementer i et billede, der kræver opmærksomhed - i en
rigtigt trafiksituation vil opmærksomheden jo skifte mellem mange ting,
hvoraf flere sagtens kan være blevet fanget af fotografen i samme billede.

Næhh... man kan trænes op til at bestå en teoriprøve, men en del af det
hermed tillærte er alene til gavn for den specifikke situation; at være til
prøve.

--
Jørgen

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 03-07-02 10:54

Jørgen Winther <jwi@condia.dk> wrote in article
<nXyU8.5584$r52.141056@news000.worldonline.dk>...

> [...]
> vil opmærksomheden jo skifte mellem mange ting, hvoraf flere
> sagtens kan være blevet fanget af fotografen i samme billede.

Nu bliver der jo skelnet mellem at være opmærksom på, og *særlig*
opmærksom på.
Vi kan jo alle være enige om at man både skal være opmærksom på moderen
med de to løse unger, lyskrydset 100m længere nede af vejen, vejbumpet,
det grønne bud der cykler ved siden af osv... Men det er svært at
fokusere på at holde øje med at de løse unger ikke løber ud på vejen,
samtidig med man passer meget på ikke at køre det grønne bud ned og
tænker 'gad vide hvornår det skifter til rødt'.

Derfor må man vælge at rette det meste af sin koncentration mod en
enkelt situation ad gangen. Og det er dét fokus man spørger om i
teoriprøven.

Det svarer helt til at læse avis og høre radio på samme tid (ligesom
jeg gjorde for 5 minutter siden Hvis man koncentrer sig om avisen
registerer man godt nok at radioen er tændt, men opdager egentlig
aldrig hvad det er de snakker om. Begynder man at synge med på sangen
er det mere end svært samtidig at få noget fornuftigt ud af avisen.

--
Mikkel

Fra : N/A

Dato : 04-07-02 13:17

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 04-07-02 13:17

Jørgen Winther wrote ...
<sniiiip>
> Det er klart nok, at det altid er svært at lave en test, som
> helt utvetydigt viser folks evner og forståelse af det indlærte,
> uden at den påvirkes af held, dårligt vejr og træthed. Blot er
> det ærgeligt at dumpe en eksamen i noget, man egentligt
> er godt hjemme i, blot fordi man forstår spørgsmålet anderledes
> en spørgeren har tænkt det.

Helt enig, også i den bortklippede tekst.

Man burde smide den skriftelige prøve langt væk (og låse døren, samt
smide nøglen væk) og erstatte den med tidligere tiders "mundtlige
eksamen". Altså tage en fornuftigt snak med vedkommende.
Men det vil nok aldrig gå i disse effektiviseringstider...

--
Mikkel

Fra : Jørgen Winther

Dato : 04-07-02 13:29

"Mikkel Christensen" <mic@rrxnord.dk> wrote in message
> Man burde smide den skriftelige prøve langt væk (og låse døren, samt
> smide nøglen væk) og erstatte den med tidligere tiders "mundtlige
> eksamen". Altså tage en fornuftigt snak med vedkommende.´

Nemlig! Gerne med hjælp af lysbilleder, som det jo også har været en
overgang, men med mulighed for at tale om _situationen_ og ikke blot
still-billedet.

> Men det vil nok aldrig gå i disse effektiviseringstider...

Nej, det er jo lidt mere effektivt at lade, hvor mange? - 12, 15, gå op til
prøve på én gang med blot en enkelt sagkyndig til at styre slagets gang.
Faktisk er det vel omkring 12 - 15 gange mere effektivt :-\

--
Jørgen