Rensning af murstensvæg
Fra : Lis Kaehne Hansen

Dato : 02-07-02 11:47

Er der nogen der ved hvordan man kan rense en murstensvæg, som jeg har i min
stue. Den er skjoldet og meget grim, hvad kan jeg rense den i ??

Hilsen
Lis K.

Fra : Martin Petersen

Dato : 02-07-02 12:38

"Lis Kaehne Hansen" <lis.kaehne.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der ved hvordan man kan rense en murstensvæg, som jeg har i
min
> stue. Den er skjoldet og meget grim, hvad kan jeg rense den i ??

Hvad kommer skjolderne af? Fugt?

> Hilsen
> Lis K.

- Martin

Fra : Lis Kaehne Hansen

Dato : 03-07-02 08:40

Nej det er ikke fugt. Vi har boet i huset i 24 år, så det er snavs,tobaksos
m m.

Hilsen
Lis K.

Fra : Emil

Dato : 03-07-02 13:55

Lis Kaehne Hansen wrote:

<klippe & klistre>

> Er der nogen der ved hvordan man kan rense en murstensvæg, som jeg har i
> min stue. Den er skjoldet og meget grim, hvad kan jeg rense den i ??

Først støvsuges stenene grundigt.

Herefter dyppes et par hvide lagner i en tynd blanding af
grundrens - ca 1 del færdig brugsopløsning plus 4 dele vand.
Lagnerne klæbes op på stenene - brug en tapesérbørste så lagnerne
kommer i tæt kontakt med både fuger og sten.

Lagnerne holdes fugtige i en timestid. De skal være pjask-våde.
Herefter skal det tørre, intil lagnerne falder ned af sig selv,
eller indtil de er knastørre (mange dage!).

Lagnerne vaskes, og det hele gentages, men nu kun med rent vand.
Det er for at få grundrensen ud af muren igen, og der følger lidt
mere snavs med.

Metoden opløser noget af tobaksaflejningerne, og under tørringen
trækkes snavset ud i lagnerne. Du vil ikke være i tvivl om
metodens effektivitet nå du ser på lagnerne bagefter.

Hvis du ikke tager hele muren på én gang, så skal du lave en
overlapning af de rensede partier.

Du skal nok vente til det bliver sommer, så du kan lufte fugten
ud, for det kan vare mange uger før muren bliver *helt* tør.
Malerier og andet skrammel på muren kan tage skade af fugten.

m.v.h. Emil

Fra : Lis Kaehne Hansen

Dato : 05-07-02 10:29

Tak for rådet.