Startproblemer via "dødmandsknappen"
Fra : Luffe

Dato : 02-07-02 08:18

Hej alle i NG

Jeg har over to gange nu oplevet at min mc ikke vil starte. Første gang var
jeg kørt på job om morgenen, men da jeg skulle ud at køre ved frokost tid,
ville skidtet ikke starte, alt blev prøvet af, benzin, benzinpumpe,
sikringer m.v. Starteren kørte rundt, og alt lød som det skulle men nej -
den ville ikke. Efter et opkald til forhandleren blev vi enige om, at
alarmen var synderen. En time efter havde jeg hentet værktøj i kollegaens
bil, og havde fået afmonteret alarmen. Et tryk på starteren, og ---- nej. Så
røg saddel og tank af og alle sikringer der + ledningsnette blev systematisk
gennemgået. Men nej, nej og atter nej. Efter tre timer med mere og mere
desperate forsøg, ville batteriet ikke mere, og tophjælp måtte hente det
kære eje. Med våde øjne og frygt for hvad der mon måtte være galt, forsvandt
den gule bil med modellen til mekanikkerne. Natten blev lang, og kl 10.00
dagen efter ringede jeg til værkstedet, og spurgte forsigtigt om de mon
havde haft tid til at kigge på den. Jo-Jo - det havde de skam, den havde
fået lidt kontaktspray i dødmandsknappen, og derefter var den startet som en
mis. Glad blev jeg for den gode nyhed, men også lidt skræmt af, at det jo i
princippet kunne være sket i sydfrankrig kl. 23.30 en søndag aften, og jeg
ikke ville vide hvad jeg skulle gøre. Nå - men ind og hente cyklen og hjem
igen. Nu er der så gået 14 dage uden problemer indtil i går, da jeg skulle
hjem fra arbejde. DØD igen. Nu havde jeg så en ide om, hvad der kunne være
galt, og efter en del trykken frem og tilbage på "knappen" gik den i gang.
Juble-juble. Der er sgu ikke noget som en mc der gerne vil starte. MEN - så
er det jo lige ---- hvornår sker det igen, og kan man så få den i gang. Man
tør jo dårligt nok bevæge sig væk fra bebygget område. For god ordens skyld
skal nævnes at jeg har prøvet at skille dødmandsknappen ad, men den er i et
lukket system. Jeg kunne skifte den ud, og det sker sikkert også på et
tidspunkt. Mit spørgsmål er så, om der er andre der har prøvet noget i samme
stil, og hvad gjorde du/i så.

Hmmmmm - en lange historie med et lille spørgsmål.

Mvh Søren

Fra : Armand

Dato : 02-07-02 15:54

Luffe <luffeguffe@net.dk> skrev i en

> [...]
> Man tør jo dårligt nok bevæge sig væk fra bebygget område.
> Mit spørgsmål er så, om der er andre der har prøvet noget i samme

Nu hvor du kender fejlen og risiko'en derfor, så følg de ledninger der
går fra dødemandsknappen og find det førstkommende stik!
Det går aldrig mere galt end at du kan kortslutte de to ledninger ved
disse stik - Og i værste fald vil du kunne klippe ledningerne over,
af-isolere
enderne og vikle dem sammen i en nød-kortslutning.

Det er lettere at øve sig herhjemme, end klokken røv i sydfrankrig!!!

--
Armand.

Fra : Luffe

Dato : 03-07-02 11:57

Hej Armand

Du har ganske ret, det bliver et weekend projekt. Tak for tipset.

Mvh Søren

Fra : Peter J

Dato : 03-07-02 20:11

Hvorfor er der en dødemandsknap på MCén og hvad skal være der for ?

MVH

Peter, som aldrig har fundet ud af fidusen med d-knappen
CBR 1K, med et stk d-knap

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 03-07-02 23:50

> Hvorfor er der en dødemandsknap på MCén og hvad skal være der for ?
>
> MVH
>
> Peter, som aldrig har fundet ud af fidusen med d-knappen
> CBR 1K, med et stk d-knap

Det er vel en slags sikkerhedsknap, som er lettere at betjene med en
brækket/afhugget/skadet arm/hånd, end tændingslåsen, når nu baghjulet er ved
at gnave sig igennem dit tøj.

...er en forklaring måske.

my 2 cents

Kenneth
R1

Fra : Peter J

Dato : 04-07-02 18:16

Kenneth Sørensen <kso@REMOVE_THISkrak.dk> skrev i en

> Det er vel en slags sikkerhedsknap, som er lettere at betjene med en
> brækket/afhugget/skadet arm/hånd, end tændingslåsen, når nu baghjulet er
> [...]
Hmmm måske, jeg bruger den nu kun som stop-knap, da startspærreren slår til
når jeg bruger nøglen.

Nogen der har andre bud ?

Peter
CBR 1K med Spyball.

Fra : Christian Nedergaard

Dato : 05-07-02 12:05

> Nogen der har andre bud ?

Man kan afbryde tændingen, uden at flytte hænderne fra styret???

Fra : Peter J

Dato : 05-07-02 19:13

Christian Nedergaard <notvalid@nospam.dk> skrev i en

> Man kan afbryde tændingen, uden at flytte hænderne fra styret???

Kan ikke finde på nogen praktisk grund til at skulle gøre dette ?

Peter