Variable, som skal sendes mellem to swf
Fra : Nikolaj Nørgaard

Dato : 01-07-02 23:53

Hej NG,

Jeg har et lille flashproblem, som jeg håber nogen har noget input til:

Fra en swf i en frame (top), skal der videregives variable til en swf i
'left'. Det vil egentlig sige at fra top swf'en skal left swf'en styres. Men
den eneste løsning jeg kunne tænke på er at give variablene via HTTP.

I top swf laver jeg en getUrl(left.swf?frame=x, left) på nogle knapper som i
left swf så skal flytte afspilningsmarkøren afsted efter de input, som gives
fra top swf, det kan vel gøres med en gotoAndPlay(frame) i frame 1, kan det
ikke?

Min forestilling er at browseren kun skal loade left swf én gang, for selv
om den i princippet genindlæses hver gang, så ligger den vel i browserens
cache, da det kun er ganske kort tid siden den blev benyttet sidst.

Jeg vil gerne høre om der er nogen, der har haft gang i lignende høker
løsning, eller om der evt er andre forslag til at lade en swf styre en
anden?

Grunden til at jeg ikke lægger det hele i én swf er at der skal være et
'ægte' html felt i enten <frame> eller <iframe> under'top' og til højre for
'left'.

Med venlig hilsen

Nikolaj Nørgaard

Fra : Michael Peo

Dato : 02-07-02 13:04

Hvis du kan leve med at left (med swf-filen - menuen i) bliver loaded hver gang, så kan du sende en
eller flere variabler med via object og embed koderne i selve html-filen der indeholder din swf-fil.
ex:
<object classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000"
codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=5,0,0,0"
width=302 height=400>
<param name=movie value="../swf/m.swf?menu=1110000">
<param name=menu value=false>
<param name=quality value=high>
<param name="wmode" value="transparent">
<param name=bgcolor value=#FFFEFC>

<embed src="../swf/m.swf?menu=1110000" menu=false quality=high bgcolor=#FFFEFC width=302
height=400 type="application/x-shockwave-flash"
pluginspage="http://www.macromedia.com/shockwave/download/index.cgi?P1_Prod_Version=ShockwaveFlash">
</embed>
</object>
Bemærk at der swf-filens navn er påklistret et "?" og en variabel, og dennes værdi - både i object
og embed tag'sne. Her bliver atså placeret en swf-fil ved navn "m.swf" og når den er loaded, så vil
der ligge en variabel i roden af flashfilen der hedder "menu" og denne variabel vil have værdien
"1110000"

Du kan sagtens "putte" flere variabler med ind i flashfilen med denne metode. du skal bare dele
variablerne op med &-tegn..ex: <param name=movie
value="../swf/m.swf?menu=1110000&bg=001&enTredjeVar=abe">

Et levende ex. på at putte nye variabler med ind i en flashfilm hver gang den loades kan ses her:
http://www.dramatiker.dk
Her gør jeg brug af teknikken til både billedet i toppen, overskriften og i menuen til venstre.

Michael Peo
michpeo@msn.com

Fra : Michael Peo

Dato : 02-07-02 13:23

Jeg glemte at bemærke at:
Det er korrekt at nå en flashfilm først een gang ligger i cachen, så går det meget hurtigt med at
loaded den anden gang, men gør du brug af den tidl. nævnte metode til at "putte" variabler in i
flashen med, så vil browseren tolke hver swf-fil med en ny påhæftet variabel som en helt ny fil, og
derfor IKKE hente den fra chachen, men i stedet fra serveren. Prøv at lave et ex. eller brug
http://www.dramatiker.dk som test, og kig i din cache. Der vil du se at m.swf ligger der en hel
masse gange - een for hver gang variablen har ændret sig.

Løsningerne på dette lille problem er flere.:
Først og fremmest hjælper det selv sagt hvis den swf-fil der skal loadeds er lille (fil-str.). Hvis
den ikke fylder mere end ex. 5k, så er det efter min mening lige meget om den bliver loaded på ny
hver gang (det er selvfølgeligt en smagssag hvor stor en fil man mener at det er ok at reloade).

Menu-swf-filen på http://www.dramatiker.dk/ fylder ca. 24k, og det syntes jeg var for meget at loade
hver gang, så jeg løste problemet på følgende måde.
I stedet for at embedde den "rigtige" menu.swf på siden, så embedder jeg en anden swf-fil - m.swf.
M.swf er en tom film der ikke indeholder andet end en aktion der loader den rigtige menu.swf ind.
Resultatet er at m.swf er den fil der får påhæftet variablerne og derfor skal hentes fra serveren
hver gang, men da m.swf kun fylder 64bytes (fuldstændig tom fil, kune med en enkelt action) så er
det fuldstændigt underordnet. Menu.swf bliver hver gang loaded af m.swf, som henter den fra cachen
da det er den samme fil hele tiden.
Voila!

mvh.
Michael Peo
michpeo@msn.com

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 02-07-02 16:01

On 02/07/02 14:22, in article afs5hl$2lcl$1@news.cybercity.dk, "Michael Peo"
<peo@bandage.dk> wrote:

> Menu-swf-filen på http://www.dramatiker.dk/ fylder ca. 24k,

Jeg ville lige kigge ind på sitet - det er rimeligt fedt og nemt at
navigere. Men jeg spærrede lige øjnene op da et applekeyboard af hidtil
ukendt layout tonede frem foroven. Special Final Cut eller... Og så opdagede
jeg, at det var spejlvendt. Rimelig fed feature )

Mvh. Poul

Fra : peo

Dato : 05-07-02 00:55

> Jeg ville lige kigge ind på sitet - det er rimeligt fedt og nemt at
> navigere.
Tak! Sitet er primært lavet for at lette kommunikationen imellem
forbundet og dets medlemmer, som langt fra alle er "garvede" surfere.
Således var et af kravene at det skulle have en meget let,
gennemskuelig og overskuelig navigation.
Simpel men meget praktisk brug af flash - dejligt for en gangs skyld.

> Men jeg spærrede lige øjnene op da et applekeyboard af hidtil
> ukendt layout tonede frem foroven. Special Final Cut eller... Og så opdagede
> jeg, at det var spejlvendt. Rimelig fed feature )
Ha!.. Jeg tænkte nok at nogen ville bemærke det før eller senere
Men hænderne er pæne ikke?

/peo - flashmand & håndmodel
michpeo@msn.com

Fra : Nikolaj Nørgaard

Dato : 02-07-02 23:07

Hej Michael,

On 02/07/02 14:03, in article afs4e6$2kac$1@news.cybercity.dk, "Michael Peo"
<peo@bandage.dk> wrote:

> [...]
> gang, så kan du sende en
> eller flere variabler med via object og embed koderne i selve html-filen der

Tak for dit svar, således som jeg forstår denne løsning, så benytter du asp
til at generere din html side. Den løsning er jo egentlig meget smart, nu er
jeg dog vant til at bruge PHP, men samme html kunne let genereres.

Er det ikke muligt at overgive variable på andre måder mellem to swf'er, som
er embeddet i forskellige html sider, men i samme domæne. Har swf'en ikke
adgang til nogle http variable? (uden at skulle deklarere dem i embed, og så
er det jo strengt taget ikke adgang til http variable længere)

Min idé var egentlig at undgå php, men hvis jeg ikke kan komme uden om må
jeg jo ty til det...

Mvh Nikolaj

Fra : peo

Dato : 05-07-02 00:46

Man kan sende variabler, eller nærmere deres værdier imellem to eller
flere forskellige flash-film på den samme side, og også
flash-film i forskellige frames - MEN det er noget værre lort - pardon
my french - Da det kun virker i IE på pc'en. Og så er det
oven i købet besværligt a H til.

Hvis du lurer lidt i koderne på den nye udgave af www.kts.dk, så kan
du se hvordan hver side i den nederste frame sætter en variable
i flashfilmen som ligger i den øverste frame. Det er selvsagt i fra
flash-film til flash-film, men det skulle ikke være svært at
modificere, da det bare drejer sig om at kald til en js-funktion.

/peo
michpeo@msn.com

PS: har iøvrigt lavet et lille ex. på det der med at embedde vars i
flashfilm via html-koden.
http://www.peo.dk/flash/