Når varen ikke kommer ved auktionskøb ...
Fra : Brian Mortensen

Dato : 01-07-02 23:47

Hejsa,

Når man har købt en vare på auktion og betaler forud
og så sælger ikke sender varen, hvad kan man så lige
stille op?

Det drejer sig om kr. 9500,-

Får jeg overhovedet noget ud af en politianmeldelse?

--
/Brian

Fra : Gevaldi

Dato : 02-07-02 09:12

Brian Mortensen skrev:

> [...]
> stille op?
>
> Det drejer sig om kr. 9500,-
>
> Får jeg overhovedet noget ud af en politianmeldelse?

Kan du ikke få banken til at tilbageføre beløbet?

Da du jo har navn og adresse på sælger via din
bankoverførsel, kan du også rette henvendelse
til politiet.

Nu kunne det jo også være pga. ferie du ikke har
hørt noget fra sælger.

--
/Gevaldi
http://www.wintip.dk/

Fra : Brian Mortensen

Dato : 02-07-02 10:35

"Gevaldi" <georg_valdi@hotmail_.com_> wrote

> Kan du ikke få banken til at tilbageføre beløbet?

Det mener jeg ikke de må uden den andens accept.

> Da du jo har navn og adresse på sælger via din
> bankoverførsel, kan du også rette henvendelse
> til politiet.

Ok, men vil de ikke bare rynke på næsen og være
ligeglade når det er en "bagatel" ?

> Nu kunne det jo også være pga. ferie du ikke har
> hørt noget fra sælger.

Fik at vide at varen ville ankomme fredag men det
gjorde den ikke og nu kan jeg ikke komme i kontakt
med vedkommende.

--
/Brian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-07-02 11:22

Brian Mortensen skrev:

>Det mener jeg ikke de må uden den andens accept.

Jo, og ikke blot må, men skal hvis du forlanger det - forudsat at
der er betalt med kort uden brug af pinkode og uden brug af
underskift. Det følger af lov om betalingsmidler samt bankens
aftale med PBS.

Hvis du har bedt banken overføre beløbet, eller hvis du selv har
foretaget en transaktion med hjemmetæsk (homebank), så er der
ikke adgang til den nemme løsning.

>Ok, men vil de ikke bare rynke på næsen og være
>ligeglade når det er en "bagatel" ?

Nej, men de vil fortælle dig at det ikke er en sag for politiet,
men at du må anlægge en retssag for at (prøve at) få dine penge
igen.

Desværre kan selv en gunstig retssag resultere i at du skal af
med endu flere penge (hvis sælger er insolvent og uden værdier).

--
Bertel

Fra : Jakob Paikin

Dato : 02-07-02 15:09

On Tue, 2 Jul 2002 10:12:28 +0200, "Gevaldi"
<georg_valdi@hotmail_.com_> wrote:

>Kan du ikke få banken til at tilbageføre beløbet?

Nej.

Medmindre der er betalt med kreditkort/Dankort er der ingen adgang til
at tilbageføre betalinger.

>Da du jo har navn og adresse på sælger via din
>bankoverførsel, kan du også rette henvendelse
>til politiet.

Hvilket ikke i sig selv medfører tilbagebetaling af kravet - selv hvis
det (mod forventning) skulle føre til en straffesag.

--
Jakob Paikin

Fra : Henning Makholm

Dato : 02-07-02 12:24

Scripsit "Brian Mortensen" <adminREMOVE@goseek.dk>

> Når man har købt en vare på auktion og betaler forud
> og så sælger ikke sender varen, hvad kan man så lige
> stille op?

> Får jeg overhovedet noget ud af en politianmeldelse?

Intet. Det er ikke en politisag.

--
Henning Makholm "You want to know where my brain is,
spetsnaz girl? Do you? Look behind you."

Fra : Reino Andersen

Dato : 02-07-02 18:08

"Henning Makholm" skrev:

> Intet. Det er ikke en politisag.

Så kategorisk kan du ikke sige det. Hvis modtageren af pengene fra starten
vidste, han ikke ville sende varen, er der tale om bedrageri
(straffelovens § 279). Jeg vil mene, at han har et alvorligt
forklaringsproblem, hvis han ikke sender varen eller returnerer pengene.

Jeg ville vente et par dage og se om varen skulle dukke op. Hvis ikke ville
jeg kontakte politiet.

--
Reino

Fra : TGD

Dato : 02-07-02 15:03

"Brian Mortensen" <adminREMOVE@goseek.dk> skrev i en meddelelse
<KLIP>
> Får jeg overhovedet noget ud af en politianmeldelse?

Til forskel for hvad andre siger vil jeg anbefale dig at tage en snak med
politiet, det kunne tænkes at sælger har gjort det før, og der er et eks.
fra dk.marked.privat.edb at polititet gør noget.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 02-07-02 15:08

On Tue, 2 Jul 2002 00:47:28 +0200, "Brian Mortensen"
<adminREMOVE@goseek.dk> wrote:

>Når man har købt en vare på auktion og betaler forud
>og så sælger ikke sender varen, hvad kan man så lige
>stille op?

1) Hvilken type auktion? Traditionel eller online?

2) Hvordan er der forudbetalt? Kreditkort/Dankort, bankoverførsel,
check?

>Det drejer sig om kr. 9500,-

Beløbet som sådan er "stort nok" til at jeg ikke på forhånd vil
fraråde retslige skridt. For at det bliver en god forretning kræver
det dog, at sælgeren har penge at betale med.

>Får jeg overhovedet noget ud af en politianmeldelse?

Du får i hvert fald ikke umiddelbart dine penge igen.

Om sælgeren overhovedet kan straffes er stærkt tvivlsomt - det ville
nemlig forudsætte at sælgeren på forhånd havde til hensigt ikke at
sende varen.

--
Jakob Paikin

Fra : Allan Olesen

Dato : 02-07-02 19:11

Jakob Paikin <news@paikin.dk> wrote:

>Du får i hvert fald ikke umiddelbart dine penge igen.

Får man egentlig "rabat" på en civil sag, hvis manden bliver dømt
i en straffesag?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Bakke

Dato : 02-07-02 19:55

> Får man egentlig "rabat" på en civil sag, hvis manden bliver dømt
> i en straffesag?

Nej, da,

Men en dom i en straffesag kan i særlige tilfælde være grundlag for mere
præcist at kunne placere et ansvar i en civil sag.
Men almindeligvis er der ingen fast sammenhæng.

Mvh

Bo K

Fra : Allan Olesen

Dato : 02-07-02 21:13

"Bakke" <spamfree@nospam.dk> wrote:

>Nej, da,

Skulle ordet "da" betragtes som en politisk tilkendegivelse?

I så fald vil jeg nu - selv om dette er en juragruppe - indskyde,
at jeg sagtens vil kunne få øje i det rimelige i, at ofrene for
en dømt bedrager behandles lempeligere end andre sagsøgere, når
de anlægger sag for at få deres penge igen. Det er jo på forhånd
bevist, at der ikke er tale om kværulanter, der spilder rettens
tid, og der er derfor ikke noget behov for at skræmme dem væk med
høje retsafgifter.

Tilbage til juraen:
Hvis der ikke er rejst straffesag, skal man vel først igennem et
civilt søgsmål for at få tilkendt erstatning og derefter en tur i
fogedretten, når sagsøgte ikke betaler. Er det nøjagtigt samme
proces, man skal igennem, hvis manden dømmes i en straffesag?

Tillægsspørgsmål:
I nogle straffesager afgøres erstatningsspørgsmålet også med det
samme, så offeret ikke skal anlægge civilt søgsmål. Jeg har
f.eks. et familiemedlem, som på den måde fik erstatning for tøj
og smykker, som blev ødelagt under et overfald. Hvad er kriteriet
for, at det kan lade sig gøre?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Henning Makholm

Dato : 02-07-02 21:43

Scripsit Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk>

> [...]
> en dømt bedrager behandles lempeligere end andre sagsøgere, når
> de anlægger sag for at få deres penge igen.

Hvilket konkret udtryk forestiller du dig at denne lempeligere
behandling skulle få?

--
Henning Makholm "Larry wants to replicate all the time ... ah, no,
all I meant was that he likes to have a bang everywhere."

Fra : Allan Olesen

Dato : 03-07-02 02:12

Henning Makholm <henning@makholm.net> wrote:

>Hvilket konkret udtryk forestiller du dig at denne lempeligere
>behandling skulle få?

F.eks. en rabat på retsafgiften.

Eller en mulighed for at springe direkte til fogeden - hvilket
naturligvis kræver, at dommen i straffesagen nøjagtigt udmåler
det beløb, man er blevet bedraget for (men det gør sådan en dom
vel normalt også?).

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 02-07-02 21:08

On Tue, 02 Jul 2002 20:11:13 +0200, Allan Olesen
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

>Får man egentlig "rabat" på en civil sag, hvis manden bliver dømt
>i en straffesag?

Rabat hvordan? Retsafgiften vil være den samme, og bevisførelsen vil i
princippet være den samme (selvom domfældelse i en straffesag om samme
forhold nok kan lette sagsøgers civile bevisbyrde).

Derudover vil man i nogle tilfælde kunne nedlægge en
erstatningspåstand som del af straffesagen - det er dog muligt, at det
kun gælder erstatning for person- og tingsskade.

--
Jakob Paikin