En ateists trængsler med gud (eller
Fra : Morten Holmqvist

Dato : 01-07-02 20:18

Jeg har skrevet en beskrivelse af hvad jeg har oplevet gennem de sidste
2-3 år. Og det involvere en højere magt, sandsynligvis gud, men muligvis

djævlen. Jeg er ikke særlig bibelkyndig, og er ærlig talt temmelig
irriteret (okay, det har været sjovt og interessant til tider) over at
jeg skulle blandes ind i ... hvad det så end er, jeg er blandet ind i
(forklaring udbedes). Hvis jeg da overhovedet er blandet ind i noget.
Hvordan plejer ham den gamle normalt at rekrutere disciple? Og hvordan
slipper man ud af hans greb når man fortryder?

Jeg forventer ikke at nogen tror på det jeg har skrevet, idet det
simpelt hen er for langt ude, ihvertfald inden for den begrebsverden
der eksisterede i mit liv indtil for 2 år siden. MEN! Hvis vi nu siger
at det jeg har oplevet (se bort fra det jeg har forsøgt at analysere mig

frem til) er sandt. Hvad får teologerne (de bibelkyndige) så ud af mine
oplevelser. Gud eller djævlen? Og hvad skal han bruge mig til? Og
hvorfor alle de ulykker?

Eventuelle forslag til at få ham til at holde sig væk, så jeg kan få en
normal kedelig ikke-paranoid hverdag igen, modtages også med kyshånd.
Det er mit naive håb at offentliggørelsen af "mine trængsler", måske får

ham til at finde et andet offer. De sjove ting er OK, men alt det
psykotiske pis med ulykkerne, deres årsag og hvad jeg forventer, er jeg
helst foruden.

Og sidst men ikke mindst: Bør jeg holde mig fra grillkyllinger?

Teksten ligger hos cybercity. Den er lidt lang, men min lillesøster (som

ikke tror en døjt på det) siger det til tider er morsomt:
http://vip.cybercity.dk/~ccc24228/guddriller.html

Morten...

PS. Jeg ved godt jeg er til grin (det har jeg efterhånden vænnet mig til

at være). Og til dem der mener jeg trænger til en psykolog. Jeg har
overvejet at vise teksten til min psykiater, blot for at se hvad der
ville ske. Man sandsynligvis vil han blot forøge antallet af piller jeg
skal æde, og jeg ved at det alligevel ikke vil hjælpe. Det jeg har
skrevet er sandt, mine analyser er med stor sandsynlighed forkerte, men
det er jo derfor jeg tilspørger eder om en forklaring!

Fra : Søren Mosegaard

Dato : 01-07-02 21:09

Hej,
Jeg har (langt fra) læst hele din tekst -- men nok til at sige det her: du bør helt klart skrive en roman engang (hvis det da ikke
er dét, du allerede har gjort...)! Det er fandeme noget af det sjoveste, jeg har set længe.
Hilsen
Søren Mosegaard

Morten Holmqvist <netrom@juice.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:3D20AAE9.FE1D9279@juice.dk...

Fra : LailaLaila

Dato : 02-07-02 08:45

http://www.kandu.dk/

Fra : LailaLaila

Dato : 02-07-02 08:48

http://www.kandu.dk/

Fra : LailaLaila

Dato : 02-07-02 08:16

Fra : LailaLaila

Dato : 02-07-02 08:49

Fra : LailaLaila

Dato : 02-07-02 09:01

> [...]
men
> det er jo derfor jeg tilspørger eder om en forklaring!

Det forekommer mig, at du har en indre dialog igang mellem Morten 1 og
Morten 2.
Morten 1 er en forvirret og venlig person, som simpelthen ikke kan finde
ud af livets logik. Morten 2 er en humoristisk drillepind. Han viser
Morten 1 de mest fantastiske sammenhaenge og stakkels Morten 1 hopper
paa den uden at huske paa, at livets puslespil har mange flere brikker
end dem Morten 2 serverer for ham.

Find www.Martinus.dk Hans logik kan maaske tiltale dig.

De bedste hilsner..

PS. Jeg skriver paa et udenlandsk keyboard, derfor den usaedvanlige
bogstavering.

http://www.kandu.dk/

Fra : Morten Holmqvist

Dato : 03-07-02 20:28

LailaLaila wrote:

> [...]
> Morten 1 de mest fantastiske sammenhaenge og stakkels Morten 1 hopper
> paa den uden at huske paa, at livets puslespil har mange flere brikker

Mja. Hvis jeg erstatter Morten 2 med gud, så giver det du skriver mening.
Problemet er at jeg ikke er interesseret i gud. Darwin var alt hvad jeg
havde brug for. Mit liv var muligvis simpelt og ukompliceret, men jeg
var faktisk udemærket tilfreds. Det liv er jeg langsomt ved at få tilbage
igen, bortset lige fra en ting: De forbandede grillkyllinger!!!

Morten...

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 02-07-02 13:04

Hejsa Morten,

Jeg har med interesse læst din beretning på din hjemmeside.

Morten Holmqvist <netrom@juice.dk> mælte sligt:
> [...]
>irriteret (okay, det har været sjovt og interessant til tider) over at
>jeg skulle blandes ind i ... hvad det så end er, jeg er blandet ind i

Skal jeg være helt ærlig, så ser jeg ikke nogen grund til at tro, at du er
blandet ind i noget. Andet end livet som sådan, da. Jeg forstår heller ikke
helt, hvorfor du selv mener det.

>Jeg forventer ikke at nogen tror på det jeg har skrevet, idet det
>simpelt hen er for langt ude, ihvertfald inden for den begrebsverden
>der eksisterede i mit liv indtil for 2 år siden.

Jeg tror da gerne på, hvad du har skrevet. Dvs. jeg tror på, at du har oplevet
de hændelser, du beskriver, at du har oplevet, men jeg forstår ikke behovet
for at tolke det med reference til Gud og forestillinger om Jesus og Antikrist
osv. Det er ikke særligt usædvanligt at se døde fugle, eller at høre om
ulykker i medierne, eller at have lige penge ved indkøb. Groft sagt kan jeg
ikke forstå, at du opfatter de hændelser, du beskriver, som særligt
betydningsfulde. De synes mig for langt hoveddelens vedkommende aldeles
normale.

>Eventuelle forslag til at få ham til at holde sig væk, så jeg kan få en
>normal kedelig ikke-paranoid hverdag igen, modtages også med kyshånd.

Øhmm... umiddelbart ville jeg foreslå dig at se anderledes på tingene. Hvorfor
skulle det, at du ser en død fugl og efterfølgende hører om et (eller flere)
uheld i medierne, betyde Guds indvirken?

>Og sidst men ikke mindst: Bør jeg holde mig fra grillkyllinger?

Det ser jeg ingen grund til. Det ville også være en skam - de smager jo
herligt.

>PS. Jeg ved godt jeg er til grin (det har jeg efterhånden vænnet mig til
>at være).

Nej, du er da ej. Men det forekommer mig som om, at du er umanerligt opsat på
at finde tegn i alt omkring dig. En af hjernens mest grundlæggende funktioner
er at afdække/skabe betydning og årsagssammenhænge i verden - din hjerne synes
i den henseende at være væsentlig mere aktiv end så mange andres. Man kunne
postulere, at det var et resultat af din hash-psykose, hvis det da kan kaldes
sådan.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Europa har altid været provinsiel i sin tankegang. Som en brav købmand i
en lille by har Europæeren dyrket sine egne meninger som verdensvisdom

Fra : Morten Holmqvist

Dato : 03-07-02 20:38

Rasmus Underbjerg Pinnerup wrote:

> Hejsa Morten,
>
> Jeg har med interesse læst din beretning på din hjemmeside.

Tak for interessen, håber ikke det var for kedeligt.

> Øhmm... umiddelbart ville jeg foreslå dig at se anderledes på tingene. Hvorfor
> skulle det, at du ser en død fugl og efterfølgende hører om et (eller flere)
> uheld i medierne, betyde Guds indvirken?

Ja, det var det jeg havde håbet at få en forklaring på. Det kan godt være
jeg ser for meget TV-avis, så det har jeg planlagt at holde op med. Det
er alligevel også det samme nyheder: Dårligt vejr, smilende Fogh,
krydret med lidt ulykker. Ikke dermed sagt at Fogh ikke er en ulykke

> Det ser jeg ingen grund til. Det ville også være en skam - de smager jo
> herligt.

Det glæder mig, for det har jeg tænkt mig at fortsætte med. Du kan
jo evt. følge udviklingen på http://vip.cybercity.dk/~ccc24228/kyllinger.html
Indtil jeg bliver træt af det indleder jeg en kyllinge-vendetta, en
grill-kylling hver evig eneste dag.

Morten...

Fra : Søren Mosegaard

Dato : 02-07-02 18:24

Morten Holmqvist <netrom@juice.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:3D20AAE9.FE1D9279@juice.dk...

> Og sidst men ikke mindst: Bør jeg holde mig fra grillkyllinger?

Set i lyset af nattens begivenheder kunne man vel godt anbefale en vis tilbageholdenhed. Måske sku' du prøve en cold turkey?
Hilsen
Søren Mosegaard

Fra : Morten Holmqvist

Dato : 03-07-02 20:53

"Søren Mosegaard" wrote:

> Morten Holmqvist <netrom@juice.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:3D20AAE9.FE1D9279@juice.dk...

> Set i lyset af nattens begivenheder kunne man vel godt anbefale en vis tilbageholdenhed. Måske sku' du prøve en cold turkey?

Mja. Jeg har nu tænkt mig det stik modsatte. Og kalkuner er også fugle,
så det vil sikkert også gå galt.

Det værste ved det hele er at jeg føler mig skyldig i de 52 børns død, idet
jeg 12 timer inden havde nydt en grillkylling. Nej, jeg føler mig ikke
skyldig, jeg er bare pissehamrende sur. Hvorfor børn. Og ja, jeg ved godt
hvorfor det skulle gå ud over børn: Sodoma-effekten, jeg skal æde
grill-kyllinger, og ignorere hvad der evt. sker af ulykker.

Jeg håber bare sådan det er mig der er noget galt med, og det hele bare
er tilfældigheder. Problemet er bare at der er lidt for mange tilfældigheder
i mit liv, og de peger alle sammen i een retning. Hvis jeg dog bare viste
hvordan jeg undgår at gå i den retning.

Morten...

PS. Sodoma-effekten inkluderer også dk.livssyn.kristendom og emails, så
også disse 2 medier vil blive ignoreret. Men tak for svarene. Følg evt. mit
kyllingefrådseri på http://vip.cybercity.dk/~ccc24228/kyllinger.html

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 04-07-02 13:01

"Morten Holmqvist" <netrom@juice.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> PS. Sodoma-effekten inkluderer også dk.livssyn.kristendom og emails, så
> også disse 2 medier vil blive ignoreret. Men tak for svarene. Følg evt.

Jeg har ikke læst hele din historie, men jeg kender en pæn del af den fra
mig selv, nemlig elementet med religiøsitet og en skizofren-paranoid
hashpsykose jeg havde tilbage i 1997.

Som Rasmus skriver, så forbinder man ting, der absolut ikke hænger sammen,
idet det er en del af hjernens normale analytiske funktion. Det kaldes vist
tankespring.

Fuldstændig normale ting som ulykker bliver pludselig gennem en slags
storhedsvanvid gjort til at man mener at man er skyld i dem. Problemet er
bare at der ikke er en skid, du kan gøre ved ulykker, som også sker, hvis du
IKKE spiser grillkyllinger.

Anders Peter Johnsen

Fra : Bo Gorzelak Pedersen

Dato : 01-08-02 13:46

Hej Morten,

Tak for beretningen. Den var sjov.

Vh Bo

http://bounce.to/gorzelak

Fra : Søren Mosegaard

Dato : 02-08-02 15:04

Bo Gorzelak Pedersen <gorzelak@hotpop.com> skrev i en nyhedsmeddelelse:751a30d6.0208010446.72be5528@posting.google.com...
> Hej Morten,
>
> Tak for beretningen. Den var sjov.

Men også foruroligende, Bo! Jeg tror, alle dlk's læsere kan se med et halvt øje, hvad CIA og Harry Potter forsøger at skjule her:
Kentucky Fried Chicken's logo:
http://www.snopes2.com/rumors/wtcface.htm#røgen

Søren