Fysiske gener, hvornår ?
Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-07-02 19:25

Jeg håber at det er den rigtige gruppe til dette spørgsmål.

Jeg blev for godt et halvt år siden påkørt bagfra, imens jeg holdte i en kø
for rødt lys. Bilen blev totalskadet, og det er et afsluttet kapitel.
Modpartens forsikring har også anerkendt skaden, og påtaget sig "skylden".
Jeg har pådraget mig en eller anden skade på min ryg, og har været sygemeldt
næsten lige siden. Jeg har været til flere undersøgelser, og afventer i
øjeblikket svar fra en MR scanning. Problemet er så bare at jeg var i gang
med en uddannelse, og i maj måned valgte jeg at gå op til eksamen, det
drejede sig om 4 halve dage ialt, for ikke at skulle starte helt forfra på
mit 2 årlige studie forløb, som skulle have været afsluttet her til sommer.
Jeg har så modtaget noget svie og smerte godtgørelse fra modpartens
forsikringsselskab. De skriver nu til mig, at fordi jeg gik til eksamen, er
det det samme som at rask melde sig selv, og derfor bortfalder svie og
smerte godtgørelsen. Forsikringen har dog selv sendt mig et lille hæfte
hvori reglerne er "let" beskrevet, og her står ord ret:
"I særlige tilfælde er det muligt at få godtgørelse, selv om skadelidte ikke
er sygemeldt. F.eks. hvis der er fysiske gener eller begrænsninger i de
normale legemsfunktioner."
Her vil jeg så spørge hvad "fysiske gener" dækker over i
"forsikringssproget".
Jeg indtager stærk smertestillende medicin hverdag, hvilket medfører at jeg
sidst på dagen er ude af stand til at føre bil.
Jeg kan ikke foretage mig noget som helst uden at det gør ondt.
Alt hvad jeg har/havde af fritids aktiviteter har jeg måtte aflyse.
Vores sommerferie er blevet aflyst på grund af dette.
Jeg kan ikke følge med i mine børns fritids aktiviteter.
Jeg kan ikke sidde, stå, gå, løbe, cykle eller andet, uden smerter.

Så er der nogen der ved hvad "fysiske gener" dækker over ?

Mvh
Per

Fra : Leif Poulsen

Dato : 01-07-02 20:39

-klip
..
> [...]
> normale legemsfunktioner."
> Her vil jeg så spørge hvad "fysiske gener" dækker over i

-klip-

Umiddelbart vil jeg sige at jeg ikke er enig i at det forhold at du går til
eksamen i nogle dage er ensbetydende med at du er raskmeldt.

For mig lyder det som om at du har "slæbt" dig til eksamen og derefter
faktisk fortsat er sygemeldt. Forklar dette til selskabet og bed evt. om en
ny lægeerklæring du kan få udfyldt af din læge.

De særlige tilfælde du nævner bruges mest i tilfælde hvor folk slæber sig på
arbejde med VÆSENTLIGE gener.

Efter hukommelsen mener jeg at der er et par domme der giver sv. & sm. bl.a.
hvor en person går på arbejde med tænderne snøret sammen og må indtage
"sondemad" og en anden sag hvor en person går på arbejde, men på sidde på
specielle puder pga. bækkenbrud.

Du kan også risikere at selskabet snart stopper med at betale godtgørelse
for sv. & sm., idet det skønnes at tilstanden er stationær, Jfr.
erstatningsansvarslovens regler herom.

Hilsen

Leif

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 01-07-02 21:11

"Leif Poulsen" <lp@FJERNDETTEknus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Du kan også risikere at selskabet snart stopper med at betale godtgørelse
> for sv. & sm., idet det skønnes at tilstanden er stationær, Jfr.

Først vil jeg starte med at sige tak for svaret.
Jeg har i dag skrevet til Forsikringsselskabet og forklaret det samme som
her, så jeg afventer selvfølgelig svar fra dem førend jeg foretager mig
yderligere i sagen.
Så må jeg bare håbe på det bedste.
Med hensyn til om tilstanden er stationær, har de skrevet at det tidligst
kan vurderes efter et år.

Mvh
Per