hvilket råd til rævehaler ?
Fra : Jesper Pedersen

Dato : 01-07-02 18:57

Hejsa

Vi døjer med noget ukrudt som hedder rævehaler, det vælter frem, vi har
forsøgt at fjerne dem med håndkraft, men de kommer igen efter 2 uger ca.
vi kan ikke bruge sprøjtemidler, da der er en del plantet ud der hvor de
kommer
vi har været på 3 planter skoler for at få gode råd, men har fået 3 forsk.
råd, så hvilket skal vi bruge

1: det er mangle på kalk i jorden, så der skal bare masser af kalk til

2: Smøre bladene med round up

3: Samle rævehaleren i en pose, komme vand i, vente 2 mrd, også bruge vandet
som ukrudtsbekæmbelse, da det kun slår rævehalerne ihjel, ikke det som er
plantet

er der flere råd så sig til

Mvh Jesper

Fra : gozze

Dato : 02-07-02 07:51

Hej Jesper

Istedet for Roundup skulle du prøve at bruge eddike det er effektivt og
meget billigere. Vi har selv brugt det med gode resultater. Det skal
sprøjtes på de uvelkomne planter og efter et par dage er de visnet helt
ned.

Mvh
Gozze

http://www.kandu.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-07-02 21:00

On Mon, 1 Jul 2002 19:57:22 +0200, "Jesper Pedersen"
<duval@grov.dkFJERN_DETTE> wrote:

> [...]
>kommer
>vi har været på 3 planter skoler for at få gode råd, men har fået 3 forsk.

Rævehaler? Jeg kender den ikke, det gør mine forskellige bøger heller
ikke. Kan du beskrive den, evt. henvise til et billede?

>1: det er mangle på kalk i jorden, så der skal bare masser af kalk til

dårligt råd, sådan da. Det er muligt at planten kun trives hvor jorden
er sur, altså mangler kalk. At tilføre kalk vil så også ad åre få den
væk, men det tager utrolig lang tid. Det vil tage i hvert fald 5-10 år
er mit bud.

Man kan tit, ud fra de planter som vokser i ens have, især ukrudt, se
hvilken type jord man har. Brændenælder kræver næringsrig jord, rølliker
tør, næringsfattig jord osv. Men selv om man ændrer på forholdene, så
går der en årrække inden disse planter er helt væk, de vil selvfølgelig
forsøge at vokse videre selv om forholdene ikke længere er helt
optimale. Men det vil tage tid inden de opgiver helt, og andre planter
som bedre klarer de nye, ændrede forhold, overtager.

>2: Smøre bladene med round up

Det er i hvert fald effektivt på næsten alt. Padderokke som en mulig
undtagelse, og jeg har en fornæmmelse af at det er den i har...

>3: Samle rævehaleren i en pose, komme vand i, vente 2 mrd, også bruge vandet
>som ukrudtsbekæmbelse, da det kun slår rævehalerne ihjel, ikke det som er
>plantet

Øhm... hvem kommer med sådan et råd? I mine ører lyder det fuldstændig
latterligt... Men igen, jeg er ikke sikker på hvilken plante det drejer
sig om så jeg må hellere passe lidt på hvad jeg siger

http://www.gartneriet.dk

Fra : Henrik

Dato : 04-07-02 03:42

> Rævehaler? Jeg kender den ikke, det gør mine forskellige bøger heller
> ikke. Kan du beskrive den, evt. henvise til et billede?

jeg fandt nogle billeder på nettet.

Ager-rævehale

http://www.naesgaard.dk/avlsbrug/data/55555/agrolex/Ukrudt/15900.htm

Ager-padderok

http://www.naesgaard.dk/avlsbrug/data/55555/agrolex/Ukrudt/16200.htm

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-07-02 08:54

On Thu, 4 Jul 2002 04:41:46 +0200, "Henrik" <henrikolesen@wanadoo.dk>
wrote:

>jeg fandt nogle billeder på nettet.
>
>Ager-rævehale
>
>http://www.naesgaard.dk/avlsbrug/data/55555/agrolex/Ukrudt/15900.htm

Jeg takker. Kendte den ikke, men det gør jeg så nu
(Og jeg tror stadig ikke en døjt på det med at hvis man lader denne
plante ligge i vand i 2 måneder og vander det ud, så slår det samme
slags plante ihjel uden at det rører noget af det andet. Men man kan jo
blive overrasket.)

http://www.gartneriet.dk