mac "webmanager"?
Fra : Storm

Dato : 01-07-02 18:19

Findes der et lille program, så man i sin menubjælke kan se om man er
online eller ej?

Jeg har ledt i Versiontracker og på Google, men jeg mangler nogle navne
at søge på - á la Webmanager til pc.

På min regning synes jeg ikke det ser ud som om jeg kan stole på at
MacSOUP f.eks. gør det, selv om jeg har sat hak i: Close PPP connection
when done.

Betyder det mon at MacSOUP også lukker en evt forbindelse der er åben
via Explorer?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 01-07-02 18:32

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Findes der et lille program, så man i sin menubjælke kan se om man er
> online eller ej?

Kan du ikke indstille Remote Access til at vise "tilsluttet" etc.

> På min regning synes jeg ikke det ser ud som om jeg kan stole på at
> MacSOUP f.eks. gør det, selv om jeg har sat hak i: Close PPP connection
> when done.

Sæt kryds i "log ppp-commands"

> Betyder det mon at MacSOUP også lukker en evt forbindelse der er åben
> via Explorer?

RTFM

"If the PPP connection was already open when MacSOUP started the
download,
it will not close the connection when it is done."

/Preben

Fra : Storm

Dato : 01-07-02 18:49

Preben Bødker Nielsen <gizmo@os.dk> wrote:

> Kan du ikke indstille Remote Access til at vise "tilsluttet" etc.

Hvis jeg prøver med Remote Access - Options - Connection - Launch Status
application when connecting, sker der ingenting heller ikke efter
genstart. Var det ikke det du mente?

> Sæt kryds i "log ppp-commands"

I mine MacSOUPs settings kan jeg kun finde "log TCP commands"?

> RTFM

MQUIPS

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 01-07-02 19:08

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Hvis jeg prøver med Remote Access - Options - Connection - Launch Status
> application when connecting, sker der ingenting heller ikke efter
> genstart. Var det ikke det du mente?

Det er mere noget i retning af "show icon", "show connection" etc. i
kontrolliniens "Remote icon"

> I mine MacSOUPs settings kan jeg kun finde "log TCP commands"?

OK. Så tager vi den

> MQUIPS

Der slipper mit ordforråd op!

/Preben

Fra : Storm

Dato : 01-07-02 19:44

> Det er mere noget i retning af "show icon", "show connection" etc. i
> kontrolliniens "Remote icon"

Undskyld hvis jeg er en pain ...., men nu _vil_ jeg altså lige finde ud
af det:

Hvor finder jeg kontrollinien for Remote Access?

> Der slipper mit ordforråd op!

Det gjorde mit også.

Men jeg gik lige ind og tjekkede RTFM på:
<http://www.mit.edu:8001/people/wchuang/cooking/recipes/Roman/www/unix/U
nix/Acronyms.txt>
- og så tog jeg et langt og umuligt ét - så du ikke glemmer hvordan det
er at få smidt noget i hovedet man ikke forstår

Det sku' være så sundt.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 01-07-02 19:58

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Undskyld hvis jeg er en pain ...., men nu _vil_ jeg altså lige finde ud
> af det:
>
> Hvor finder jeg kontrollinien for Remote Access?

Har hele tiden gået ud fra, at du kører OS9- korrekt!

Kontrolpanelet "Kontrolinie", "Vis kontrollinien".

RTFM (Read The Fucking Manual).
Ofte brugt som svar på spørgsmål, der kan læses på de første sider i
manualen

> [...]
> - og så tog jeg et langt og umuligt ét - så du ikke glemmer hvordan det
> er at få smidt noget i hovedet man ikke forstår

Sorry

> Det sku' være så sundt.

Hermed helbredt.

/Preben

Fra : (

Dato : 02-07-02 19:41

Preben Bødker Nielsen <gizmo@os.dk> wrote:

> Har hele tiden gået ud fra, at du kører OS9- korrekt!

Ja, 9.2.2

> Kontrolpanelet "Kontrolinie", "Vis kontrollinien".

Eksisterer ikke hos mig. Det tætteste jeg kommer synes jeg er: Remote
Access Options, men det har jeg forsøgt uden held.

Nu har jeg spurgt venner og kolleger, men ikke fundet ud af noget.

Jeg har ikke noget i menubjæken der blinker som nogle svarer (jo
selvfølgelig i min browser når jeg henter noget), men hvis
browservinduet er minimeret og jeg f.eks sidder her og skriver, ved jeg
ikke om jeg er på eller ej, og det irriterer mig.

Jeg kan heller ikke gå ind og connecte via Remote Access Status, og
uanset om jeg er på eller ej, siger den idle.

Har det noget med ISDN opkoblingen at gøre mon?

Indtil nu har jeg hevet stikket ud, det er lidt utjekket.

> Sorry

Det skal du ikke være, det var bare for at se om du var skarp - og
hurtigt kunne finde ud af, hvad du ikke vidste

MQUIPS: Million Quality Improvements Per Second

Det er trods alt noget - sådan set i let længere perspektiv.

- Jeg skal ikke bebrejde dig, hvis du _er_ stået af

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Michael Holm

Dato : 02-07-02 20:42

<Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Ja, 9.2.2

> Eksisterer ikke hos mig. Det tætteste jeg kommer synes jeg er: Remote
> Access Options, men det har jeg forsøgt uden held.

det er engelsk system ? så må du da i æblemenu --> Control panels -->
Control Strip og herunder gøre Control Strip aktiv

--
Michael Holm
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : (Storm

Dato : 02-07-02 21:30

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@mac.com> wrote:

> det er engelsk system ? så må du da i æblemenu --> Control panels -->
> Control Strip og herunder gøre Control Strip aktiv

Tak til dig og Morten.

Åndsvagt at jeg ikke gættede at Kontrollinien var Control Strip.
Men den har jeg selvfølgelig også gennemgået nøje.
Den eneste af mine kolleger der kobler op via mac hjemme (hvor det
blinker i menubjæken), sagde hun havde et antenne icon i Control
Strippen, og den kunne hun ikke se hos mig.

I min Control Strip har jeg Remote Access, Location Manager, AirPort og
Apple Talk - intet andet der har med netværk at gøre.
Tror I simpelthen jeg mangler noget?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-07-02 22:49

On Tue, 2 Jul 2002 22:30:16 +0200, Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> I min Control Strip har jeg Remote Access, Location Manager, AirPort og
> Apple Talk - intet andet der har med netværk at gøre.
> Tror I simpelthen jeg mangler noget?

nej, du bruge jo ikke remote access til at forninde med - du forbinder
via ethernet. Det er din router, der opretter forbindelsen til
internettet over ISDN linien.

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 02-07-02 20:44

<Ninzen@ofir.dk> wrote:
> Har det noget med ISDN opkoblingen at gøre mon?

Så bruger du en eller anden ISDNsoftware, som bør kunne vise ON/OFF
status.

> MQUIPS: Million Quality Improvements Per Second

Så får jeg altså et U i overskud

/Preben

Fra : (Storm

Dato : 02-07-02 21:30

Preben Bødker Nielsen <gizmo@os.dk> wrote:

> Så bruger du en eller anden ISDNsoftware, som bør kunne vise ON/OFF
> status.

3com office connect som jeg kan tjekke via nettet. Jeg kan gå ind og se
forskelligt om nuværende og tidligere connections, men ikke særligt
brugervenligt, og ingenting i menubjælke eller kontrolinie -
controlstrip.
Men det kunne 3com måske sættes til?
Jeg kan jo også se om der er lys på linien på routeren - men det er
heller ikke særlig brugervenligt.

> Så får jeg altså et U i overskud

Det står da altid for User.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-07-02 22:47

> [...]

> controlstrip.
> Men det kunne 3com måske sættes til?
> Jeg kan jo også se om der er lys på linien på routeren - men det er

Ok, dvs at du forbinder din powerbook via ethernet og ikke med PPP
(protokol til TCP/IP over modem og ISDN) Dette er selvfølgelig grunden
til at du ikke kan se på din egen computer om du er koblet på. Betragt
din couter som en selvstændig computer der kalder op til internettet,
denne computer kan sættes til at lægge på efter et n antal sekunder
hvor der ikke er forbindelse.

NB. hvorfro har din arbejdsgiver forsynet dig med ISDN frem for ADSL?
ISDN er dyrere idet det optager en telefonlinie hver gang en
forbindelse er åben. ADSL sendes på frekvenser af telefonnettet der
ikke bruges til andet end ADSL.

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-07-02 06:41

In article <217tfa.p85.ln@g4.reippuert.dk>,

> NB. hvorfro har din arbejdsgiver forsynet dig med ISDN frem for ADSL?
> ISDN er dyrere

Op til en hvis forbrugsgrænse er ISDN billigere.

Fra : Storm

Dato : 03-07-02 08:57

> Op til en hvis forbrugsgrænse er ISDN billigere.

Den grænse har jeg overskredet, og den fungerer kun som
irritationsmoment, stressfaktor og penge ud ad vinduet.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-07-02 17:01

In article <1feqnji.nc7c384cs2ekN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> Den grænse har jeg overskredet,

Du er med andre or grænseoverskridende?

> og den fungerer kun som irritationsmoment, stressfaktor og penge ud
> ad vinduet.

Er der ikke nogen du kan sladre til?

Fra : Storm

Dato : 03-07-02 20:56

> Du er med andre or grænseoverskridende?

Også i den grad. Der kan jo så tilføjes forskelligt. Det undlader vi.

Jeg kan ikke lade være med at fortælle at siden d. 26. juni hvor jeg
skiftede min Finder ud 5 gange og var temmelig utilfreds med
situationen, har jeg ingen problemer haft med min skærm. Igår skulle jeg
over i OSX af hensyn til en brænder-tilkobling. Jeg opdaterede til OSX
1.5, og så har jeg kørt travlt i OSX siden, uden nogen unexpected quits.
Jeg tror jeg kører videre og ser om det kører bedre med OSX/Classic nu
end i januar. Tror du mine skærmproblemerne kan skyldes konflikt mellem
OS9.2.2 og OSX? De ligger på en ej partitioneret harddisk. Jeg har ikke
haft problemerne i OSX (efter jeg fik driverne).

> Er der ikke nogen du kan sladre til?

Faktisk er jeg utrolig glad for min arbejdsplads. Og der _er_ obs på
problematikken. Jeg mener nu, at jeg har set, at andre arbejdspladser
har samme politik af hensyn til sikkerhed og firewalls placering i
forbindelse med ADSL.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 03-07-02 21:01

Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:

> [...]
> problematikken. Jeg mener nu, at jeg har set, at andre arbejdspladser
> har samme politik af hensyn til sikkerhed og firewalls placering i

De fleste plejer at smide en ordenlig spand penge efter problemet, så
dukker der gerne en VPN løsning op, ofte kombineret med lidt personlig
firewall og antivirus software.

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewss@gen-v.net - ICQ: 11413721
+++ATH

Fra : (Storm

Dato : 03-07-02 21:10

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> wrote:

> De fleste plejer at smide en ordenlig spand penge efter problemet, så
> dukker der gerne en VPN løsning op, ofte kombineret med lidt personlig
> firewall og antivirus software.

Virtual Private Networks, jamen hvor er det ærgerligt at jeg ikke ved
noget mere om det. Men det er nok præcis det der er situationen, og så
er det måske alligevel billigere (endnu) at bruge lidt for meget på ISDN
kontoen.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-07-02 21:33

In article <m37kkceg32.fsf@ted.gen-v.net>,
Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> wrote:

> De fleste plejer at smide en ordenlig spand penge efter problemet,

Eller rettere efter Cisco.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 03-07-02 21:38

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Eller rettere efter Cisco.

Var det ikke det jeg skrev?

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-07-02 21:32

In article <1ferld0.zuz5zy168owawN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> Også i den grad. Der kan jo så tilføjes forskelligt. Det undlader vi.

Vi takker

> Jeg kan ikke lade være med at fortælle at siden d. 26. juni hvor jeg
> skiftede min Finder ud 5 gange og var temmelig utilfreds med
> situationen, har jeg ingen problemer haft med min skærm.

Jeg sagde jo at det var det der skulle til....

> [...]
> Jeg tror jeg kører videre og ser om det kører bedre med OSX/Classic nu
> end i januar. Tror du mine skærmproblemerne kan skyldes konflikt mellem

Fisk.

> [...]
> problematikken. Jeg mener nu, at jeg har set, at andre arbejdspladser
> har samme politik af hensyn til sikkerhed og firewalls placering i

Der skal noget sikkerhedsplanlægning til, men det kan lade sig gøre at
få en fornuftig (sikker) løsning.

Fra : Storm

Dato : 04-07-02 08:48

> Jeg sagde jo at det var det der skulle til....

Jeg tror du glemte at nævne at jeg skulle gøre det 5 gange samme dag

> Fisk.

Fjæsing eller format disk
- eller dumpekarakter i disciplinen: "Ask smart questions"?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-07-02 16:33

In article <1fesj0n.1jm21lxbuy37mN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> Jeg tror du glemte at nævne at jeg skulle gøre det 5 gange samme dag

Jeg regnede ikke med at du skulle have det ind med skeer

> Fjæsing eller format disk

Bare fisk. Der er et spil der hedder det samme.

> - eller dumpekarakter i disciplinen: "Ask smart questions"?

Man kan også sige "pas".

Fra : Storm

Dato : 03-07-02 08:57

> [...]
> din couter som en selvstændig computer der kalder op til internettet,
> denne computer kan sættes til at lægge på efter et n antal sekunder

Tak for kaffe. En god forklaring. Det lettede. Men jeg er jo nødt til at
gå ind og ændre min TCP/IP når jeg kobler op derhjemme.
Men det vil så sige, at jeg må stole på lamperne i routeren (Routeren
gør det simpelthen ud for ikonet i menubjælken?) og det min 3com office
connect er sat op til.

> [...]
> ISDN er dyrere idet det optager en telefonlinie hver gang en
> forbindelse er åben. ADSL sendes på frekvenser af telefonnettet der

Uha - jeg prøvede at kæmpe en kamp med husets systemansvarlige.
(Billigere, bedre, større udbytte - en helt anden måde at bruge nettet
på). Den tabte jeg. Du har fuldstændig ret, men argumenterne imod var
sikkerheden, og dengang for et halvt år siden definitive.
Men verden ændrer sig jo

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : N/A

Dato : 03-07-02 20:56

Fra : Storm

Dato : 03-07-02 20:56

> Til hvad?

Jo ihvertfald fra arbejds-IP-adresse til hjemme-IP-adresse, og ja, der
står jo, at det er Connect via Ethernet built-in i begge opsætninger.
Min adresse hjemme har DHCP Client ID som min arbejds-IP-adresse, det
forstår jeg egentlig ikke. Men hjemmeopsætningen har Configure: Using
DHCP Server. Forbindelsen sker jo ikke via min arbejdsplads hvis jeg
f.eks. går på www, hvorfor kommer det mon ind i billedet? Ja, det er
godt nok noget jeg selv fik sat op efter at have slettet _alle_
preferencer i et forsøg på at løse mine skærmproblemer. Men det virker.

> Ja, det kan man godt sige.

Så kunne jeg måske finde et lille software, der kan sige on/off til
forbindelsen til routeren. Måske ligger funktionen godt gemt i det
software jeg allerede har. (Måske er det hvad Preben mener).
Eller også er det faktisk sat så optimalt op som muligt.

Men ADSL er bliver helt sikkert løsningen, på et tidspunkt...

> ok, så behøver jeg ikke undre mig.

Jo, bliv endelig ved med det! Det er da vist ovenikøbet et fag i
folkeskolen. Eller ihvertfald undre-dage. Vi er nogle, hvor alle dage er
undre-dage

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-07-02 20:46

On Tue, 2 Jul 2002 20:40:49 +0200,
Ninzen@ofir.dk ( <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Eksisterer ikke hos mig. Det tætteste jeg kommer synes jeg er: Remote
> Access Options, men det har jeg forsøgt uden held.

Kig i mappen kontrolpaneler (controlpanels) efter
kontrollinie (controlstrip)

Åben panelet og vælg vis kontrollinie

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 02-07-02 00:43

Ninzen@ofir.dk (Storm) writes:

> - og så tog jeg et langt og umuligt ét - så du ikke glemmer hvordan det
> er at få smidt noget i hovedet man ikke forstår

Nu glemmer du det til gengæld aldrig :)

Jeg selv kender ROTFL, men varianterne herover har jeg aldrig fundet intuitive.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn