Datamatiker udd
Fra : david

Dato : 01-07-02 16:51

Jeg regner med at starte på Datamatiker udd, her til august, men nu er jeg
ved at tænke på, om det evt er spild af tid, da der jo e rhøj arbejdsløshed
indenfor datamatikere. Skal jeg evt finde en anden edb udd??

--
Regards
Jonathan

"To live outside the law, You must be honest." Bob Dylan

Fra : itgrafen

Dato : 01-07-02 18:37

"david" skrev d. 01-07-02 16:51 dette indlæg :
> [...]
arbejdsløshed
> indenfor datamatikere. Skal jeg evt finde en anden edb udd??

Hej Jonathan

om du skal finde en hel anden udd. er nok et spørgsmål om om du har lyst
til at arbejde med edb eller ej.
hvis du så ved at det er det du vil. så kan du begynde at spørge dig
selv hvad der er du vil med edb.
hvis programmering er din hovedinteresse er det nok datamatiker udd. du
skal søge. og så kan du i øvrigt
være nogenlunde ligeglad med den høje arbejdsløsheds%, da du så vil
blive en af de dygtigste.
hvis du derimod gerne vil arbejde med edb, men mere grafisk, så skal du
kigge på evt multimediedesigner
(den indeholder også programmering, virksomhedslære, usabillity og meget
andet) der er også muliged for
en mere teknisk grafiker udd. og her har jeg bare nævnt to udd. Der er
rigtigt mange edb udd. derude.
find ud af hvad du helst vil og find så den udannelse der passer med det
- og gå helhjertet ind i det og for det.
og bliv dygtig, så skal der nok være arbejde når du er færdig.
Du kan finde forskellige edb udd ved at kigge på erhvervsakademier,
universiteter og i øvrigt på arbejdsformidlingen.
besøg evt. skolen du overvejer.
held og lykke

venlig hilsen
dorthe
Multimediedesigner og fotograf

http://www.kandu.dk/

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 02-07-02 11:00

"david" <jonamars@hotmail.com> writes:

> Jeg regner med at starte på Datamatiker udd, her til august, men nu er jeg
> ved at tænke på, om det evt er spild af tid, da der jo e rhøj arbejdsløshed
> indenfor datamatikere. Skal jeg evt finde en anden edb udd??

Det afhænger af hvor meget tid og indsats, du vil investere i sagen.
Datamatikeruddannelsen er relativt nem at gennemføre uden at man
behøver at bruge en væsentlig større indsats end i gymnasiet. En
universitetsuddannelse giver en del mere teoretisk indsigt og langt
bedre jobmuligheder, men det er et langt hårdere studie, selv om man
kun tager en treårig bachelorgrad. Kun de færreste gennemfører på
normeret tid.

Man kan godt få noget kredit for en datamatikeruddannelse, hvis man
vil videreuddanne sig på universitetet, men du skal ikke regne med at
få mere end 1.5 års kredit for de 2.25 år en datamatikeruddannelse
tager. Det afhænger dog af, hvilket universitet du vælger. Der er
mange datamatikere, der vælger at gå den vej, hvis de ikke får
ønskejobbet efter endt uddannelse.

Jeg er ikke meget for multimedieuddannelserne. De kan være nok så
spændende, men jobmulighederne er ikke ret store, med mindre de
kombineres med en anden uddannelse.

   Torben Mogensen (torbenm@diku.dk)

Fra : Søren Mikkelsen

Dato : 02-07-02 16:26

"david" <jonamars@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Regards
> Jonathan
>
> "To live outside the law, You must be honest." Bob Dylan

Så vidt jeg husker er ca 90 % af de nyuddannede i job inden for faget, 1 år
efter endt uddannelse.
Hvis du ønsker at arbejde med systemudvikling og progrsmmering, er
Datamatiker et udemærket valg.
Jeg er selvfølgelig helt og aldeles inhabil, da jeg selv er uddannet
datamatiker og de sidste 4 år har undervist på uddannelsen i fagområdet
Teknologi.

Jeg blev selv uddannet for godt 10 år siden, på et tidspunkt hvor jobbene
bestemt ikke hang på træerne, og det varede da også ca 1 år, før jeg fandt
et permanent job, men i det år der gik, havde jeg rigeligt beskæftigelse som
freelancer.

Der er helt klart flere ledige job for en datamatiker idag, end der var for
10 år siden. At det så alligevel opleves som om der er stor arbejdsløshed,
kan skyldes at man de sidste par år, stort set har optaget revl og krat, for
at kompensere for et vigende antal ansøgninger på uddannelsen. Dette har
selvfølgelig en effekt på den gennemsnitlige kvalitet af de datamatikere der
uddannes. Det betyder ikke at vi ikke uddanner dygtige datamatikere, der er
bare blevet lidt flere af de mindre gode.

Jeg er helt uenig i den påstand, som der fremsættes i et andet svar, at det
ikke kræver en større indsats end at gennemføre gymnasiet, at blive DM'er.
Det kommer selvfølgeligt an på, hvor let man har ved studiet, eller hvor
svært man havde det i gymnasiet. DM er en kortere videregående
erhvervsrettet uddannelse, med et niveau svarende til andre kortere
videregående uddannelser.

Det er klart at der fokuseres mindre på teori og mere på praksis, end på
f.eks datalogi. Tilgengæld er uddannelsen bredere, hvilket absolut ikke gør
det nemmere. Der er et forholdsvist stort pensum og meget af literaturen er
amerikansk.

Det fagområde jeg underviser i dækker ca. 16 % af uddannelsen eller 240
lektioner og har et pensum på mellem 2000 og 2500 sider.

VH Søren Mikkelsen.

Fra : david

Dato : 03-07-02 02:15

Tak for de mange gode råd, jeg vil bruge dem i mine overvejelser.
Jonathan