Blomstende kaktus?
Fra : ph

Dato : 01-07-02 13:30

Hej

Vi har en meget gammel kaktus som vi har arvet fra min mormor.

Kaktussen blomster ind i mellem. Det foregår på den måde, at den får en
behåret knop, der pudseligt bliver meget lang, og til sidst folder sig ud i
en meget smuk, sart lyserød blomst der dufter dejligt.

Blomsterne er et smukt men meget flygtigt bekendtskab, for de holder kun ca.
et døgn, så visner de hurtigt hen.

De sidste par år har der kun været en enkelt blomst i ny og næ, men her i
sidste uge havde den hele fem blomster.

Er der nogen herinde der ud fra beskrivelsen kan sige mig hvad kaktussen
hedder. Jeg kan evt. lægge et billede ind på d.binær om nødvendigt.

Med vnelig hilsen
Pia

Fra : Aa. Worm

Dato : 01-07-02 16:04

Fra : Aa. Worm

Dato : 01-07-02 16:21

> ca.

Hej. Så kom jeg igen til at dobbeltklikke på "besvar", og dermed sende et
tomt svar.

Men "tussen":
din beskrivelse svarer til Echinocereus, som findes i flere "udgaver" med
hvide, lyserøde og røde blomster, og med torne af meget forskellig længde og
antal. Det er en af de almindeligste "potte-plante-kaktus".
Hvis den har mange "unger" hæmmer det blomstringen, så de fleste af disse
bør pilles af.

Blomsten springer oftest ud om aftenen, og står som du skriver kun 1-2 døgn.
Derfor er der nogle, som kalder den "Nattens dronning", men Nattens dronning
er en helt anden kaktus, Aporocactus flagelliformis. Den har lange stængler.
Hilsen
Aase

Fra : Martin Petersen

Dato : 02-07-02 12:37

> Hej. Så kom jeg igen til at dobbeltklikke på "besvar", og dermed sende et
> tomt svar.

Til din oplysning... Du er ikke tvunget til at sende fordi du har åbnet en
svarboks. Bare tryk på krydset øverst højre hjørne, eller ESC.

- Martin

Fra : Aa. Worm

Dato : 02-07-02 18:03

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> skrev i en meddelelse

> Til din oplysning... Du er ikke tvunget til at sende fordi du har åbnet en
> svarboks. Bare tryk på krydset øverst højre hjørne, eller ESC.
>
> - Martin

Hej Martin.
Jeg er ikke helt med.
Jeg bruger Outlook Express 5.
Når jeg har åbnet et indlæg og vil svare på dette, klikker jeg på "Svar til
gruppe" -eller "Svar (afsender)". Når jeg klikker een gang, kommer denne
svarboks, -og det hele går reglementeret. Men det sker, at jeg kommer til at
dobbeltklikke på "svar til gruppe" -og straks har jeg bare "returneret" det
oprindelige indlæg.
Hilsen
Aase

Fra : Martin Petersen

Dato : 02-07-02 21:06

"Aa. Worm" <aa.worm@gvdnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> dobbeltklikke på "svar til gruppe" -og straks har jeg bare "returneret"

Hmmm.. Lyder underligt... Hvis jeg dobbeltklikker kommer der bare to svar
bokse op. Men det kan være det er en "feature" i OE 5... Jeg bruger 6'eren.

> Hilsen
> Aase

- Martin

Fra : ph

Dato : 04-07-02 08:16

Tak for dit svar

Jeg har kigget lidt på nettet efter de navne du nævner, og det er jo nok en
Echinocereus jeg har, det er bare ikke lykkedes mig at finde lige netop en
den er magen til.

mvh Pia