Træls OS X....!!
Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 01-07-02 11:33

Jeg står foran en større disk operation, hvorfor jeg lige vil lave lidt
backup. Og det er jo så dejlig nemt i OS X. Man tager bare sin USER
mappe og kopiere den, og så.... NOT!

"Der er et eller flere emner som du ikke har adgang til at læse"... !
....Jeg mener, det er min egen brugermappe, og JEG er administrator...
hvor svært kan det være???

Hvordan løser jeg denne "fejl"?

Mvh
Gunnar Kristiansen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-07-02 16:50

In article <20020701123243947+0200@news.tele.dk>,
Gunnar Kristiansen <funkpost@mac.com> wrote:

> [...]
>
> "Der er et eller flere emner som du ikke har adgang til at læse"... !
> ...Jeg mener, det er min egen brugermappe, og JEG er administrator...

Lige umiddelbart kunne man logge ind som root, men jeg mener at Finder
desværre så vil ændre rettighederne til filerne, så de tilhører root, og
det er jo endnu værre.

Du kunne skrive:

"chown -R [dit brugernavn]:wheel /Users/[dit brugernavn]"

Altså for mit vedkommende, der har brugernavnet "rfn" skulle der stå:

"chown -R rfn:wheel /Users/rfn"

i terminalen, da det vil sikre at alle filerne tilhører dig og så burde
der ikke være problemer. Det vil være optimalt, hvis dette sker fra
single-user mode, da ingen af filerne så vil være i brug, men jeg ved
ikke om det er nødvendigt.

Det optimale ville dog være, hvis du lige kunne vente og få bekræftet af
"eksperterne" at ovenstående kommando ikke laver nogen skade

Du kunne også vælge at kopiere filerne via terminalen. Så ville
kommandoen være noget lignende:

"ditto -rsrc [nuværende sti[ [ny sti]"

"-rsrc" delen er vigtig, da den bevarer resourcegrenene på "de gamel"
Mac-filer.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-07-02 16:36

On 01 Jul 2002 10:33:14 GMT, Gunnar Kristiansen <funkpost@mac.com> wrote:

> Hvordan løser jeg denne "fejl"

Det er ikke en "fejl"´, brug 'sudo ditto'

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 02-07-02 22:17

> Det er ikke en "fejl"´, brug 'sudo ditto'

En gang til for os "ikke Unix'ister". Og hvorfor er der iøvrigt filer i
ens user mappe, som man ikke ejer?

Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-07-02 22:39

On Tue, 2 Jul 2002 23:16:57 +0200, Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> En gang til for os "ikke Unix'ister". Og hvorfor er der iøvrigt filer i
> ens user mappe, som man ikke ejer?

Hvilke filer drejer det sig om?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 03-07-02 09:41

mb@talent.dk (Martin Bredthauer) writes:

> En gang til for os "ikke Unix'ister". Og hvorfor er der iøvrigt filer i
> ens user mappe, som man ikke ejer?

Fordi der er en anden der har oprettet dem. Prøv med "ls -l".

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn