Dæk hårdhedstyper Z4-Z1, hvad er hårdest/b~
Fra : Thomas Hjort

Dato : 01-07-02 09:54

Jeg skal ha' skiftet bagdæk på SV650S'eren. Der sidder en Z4 på nu. Er det
det hårdeste dæk? Og Z1 det blødeste?

På forhånd tak.

Mvh Thomas

Fra : Jacob Nielsen

Dato : 01-07-02 10:34

Hej Thomas

Z4 er et sportstouring dæk, men om det er hårdere end Z1'eren ved jeg ikke.
Så vidt jeg ved, er Z4'eren erstatning for Z1, så hvis det er rigtigt, burde
der vel ikke være nogen forskel i blødhed.

Valg af dæk hænger også meget sammen med den årstid man forventer at køre
på. Hvis man kører når det er koldt, kan det godt være en god idé at vælge
et blødt dæk, da det stadig vil have et vist grip ved lave temperaturer
(materialer bliver hårdere jo koldere det er), men det bløde dæk vil så
"forsvinde" hurtigere når det bliver lidt varmere i vejret.
Hvis man er lidt sart og kun kører når termperaturerne er til det kan man
godt "nøjes" med et lidt hårdere dæk, da gummiet jo omvendt bliver blødere
når det bliver varmt og man så stadig vil have et sikkert vejgreb.

Jeg vil nok (uden at kende en skid til Z1'erne) anbefale Z4'eren. Jeg har
selv lige skiftet fra Z3 (sportsdæk) til Z4 (sportstouringdæk) og forventer
at kunne køre mere end 6500 km på et Z4.

Håber at mit morgen-søvn-omtågede indlæg kunne give bare en lille smule...

MVH

Jacob
Blackbird-driver
www.honda-blackbird.dk
www.tulstrup-mc.dk

Fra : Thomas Hjort

Dato : 01-07-02 10:46

"Jacob Nielsen" <jacob.nielsen@nokia.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> selv lige skiftet fra Z3 (sportsdæk) til Z4 (sportstouringdæk) og
forventer
> at kunne køre mere end 6500 km på et Z4.

Jeg får sat et Z4 på, ligesom før. Det har løbet 13.000 kilometer, og kunne
sikkert ha' løbet mere hvis det ikke havde været for al den motorvejskørsel
jeg har udsat det for på det sidste. Men en blackbird river nok lidt mere i
dækket end en SV'er, men jeg tror nok at du skulle kunne komme over 6500
kilometer.

> Håber at mit morgen-søvn-omtågede indlæg kunne give bare en lille smule...

Helt sikkert, jeg ville bare vide om det var det rigtige dæk jeg havde
valgt, så jeg kunne nå at bremse mekanikkeren hvis det IKKE var :)

Og godmorgen til dig.

Mvh Thomas

Fra : Jacob Nielsen

Dato : 01-07-02 14:04

Hej igen...

Z4 til en Sv'er mener jeg er det rigtige (min kæreste kører SV'er). Det er
tilstrækkeligt sporty uden at være total race. Selvfølgelig har det også
meget med kørestil at gøre....

Motorvejskørsel er ikke det der slider mest på dækkene. Det er de hårde
belastninger i kurver og de mange accelerationer og nedbremsninger inde i
byerne, der æder mest.

Jo, efter skiftet til Blackbirden har jeg kørt kortest på et bagdæk ! Min
længste "tur" på et bagdæk var 15000 km, men det var på et Avon der var
hårdt som sten og det stod jeg derfor ikke fast på ! Det var godt nok på en
gammel GPZ1000RX, men den vil man vel også gerne kunne stå fast med ?!

MVH Jacob

Fra : Steen Schmidt

Dato : 01-07-02 14:26

> Jeg skal ha' skiftet bagdæk på SV650S'eren. Der sidder en Z4 på nu. Er det
> det hårdeste dæk? Og Z1 det blødeste?

MEz1 er et ældre dæk - det der svarer til MEz4, bare i en blødere compound,
er MEz3. Det sidder for øvrigt standard på en Falco.

Jeg havde en del problemer i regnvejr med MEz4, og da jeg skiftede til
Michelin Pilot Sport, var de problemer pist væk. De gør også en del andet
ved SV'eren - i den gode retning - så Pilot Sport kan anbefales. MEz4 holdt
ca. 10 kkm på mine SV'ere, og Pilot Sport til gengæld kun omkring 6 kkm
(begge tal gælder bagdækkene).

Et alternativ kunne være Bridgestones BT020 og BT010 (noget blødere end
020). Havde jeg haft en SV'er endnu, så ville jeg have prøvet BT020 bag, og
BT010 for - det kunne godt være en god kombination.

Har du ingen problememr med MEz4, så er det jo bare at rive sådan et på igen

Mvh
Steen

Fra : Thomas Hjort

Dato : 01-07-02 15:26

"Steen Schmidt" <sschmidt@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> BT010 for - det kunne godt være en god kombination.
>
> Har du ingen problememr med MEz4, så er det jo bare at rive sådan et på

Hej Sten.

Jeg fik sat et Z2 på istedet. Det skulle være lidt hårdere end Z4. Men jeg
er sgu lidt forvirret over alle de dæk typer ;)

Men det er rigtigt at Z4'eren er problematisk i regnvejr, specielt ved acc.
kan bagenden begynde at skøjte rundt.

Jeg håber ikke at de bliver værre med Z2'eren, hvad mener du om det dæk?

Mvh Thomas

Fra : Steen Schmidt

Dato : 01-07-02 16:09

> Jeg fik sat et Z2 på istedet. Det skulle være lidt hårdere end Z4. Men jeg
> er sgu lidt forvirret over alle de dæk typer ;)

Hehe, ja - det bliver ikke bedre af at de dæk der virker på én model måske
ikke virker ligesådan på en anden

> Men det er rigtigt at Z4'eren er problematisk i regnvejr, specielt ved
acc.
> kan bagenden begynde at skøjte rundt.
>
> Jeg håber ikke at de bliver værre med Z2'eren, hvad mener du om det dæk?

MEz2 har jeg aldrig prøvet, men det har heller ikke ry for at være det
bedste i regnvejr. Der burde ikke være grund til at købe MEz1 og MEz2
længere (selvom Metzeler sælger dem endnu)? Det kan være jeg tager fejl.
Var det forhandleren der anbefalede det? Med hvilke argumenter?

Nu har du jo fået sat det på, så der er ikke så meget at gøre - så kan du jo
fortælle *os* hvordan MEz2 fungerer på en SV'er

Mvh
Steen

Fra : Thomas Hjort

Dato : 01-07-02 17:18

> [...]
> længere (selvom Metzeler sælger dem endnu)? Det kan være jeg tager fejl.
> Var det forhandleren der anbefalede det? Med hvilke argumenter?

Jamen de var selv en smule forvirrede over dæksystemet nede hos enghave, og
skulle undersøge og checke en masse først. Det var mig selv der bad om at få
et lidt hårdere dæk. Og de sagde at Z2'eren var en smule hårdere end
Z4'eren.

> Nu har du jo fået sat det på, så der er ikke så meget at gøre - så kan du
jo
> fortælle *os* hvordan MEz2 fungerer på en SV'er

Sådan er det jo. Aldrig gøre noget uden lige at konferrere med gruppen ;)

Nå men jeg tror ikke der er den store forskel på Z2 og Z4 og jeg plejer at
liste i regnvejr :)

mvh Thomas

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 01-07-02 15:18

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercityFJERN.dk> writes:

> Jeg skal ha' skiftet bagdæk på SV650S'eren. Der sidder en Z4 på nu. Er det
> det hårdeste dæk? Og Z1 det blødeste?

Z1 & Z2 er "gamle" dæk. Z1 er/var et sportsdæk, mens Z2 er/var et
sport/touringdæk.

Z3 & Z4 er efterfølgere til hhv Z1 og Z4.

Z4 skulle være ca. lige så blødt som Z1, men med bedre levetid. Z2 og
Z4 her berømt (berygtet?) for at være endda *meget* glatte på våd vej.

Kai, som har kørt med alle fire dæk typer.
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@vitesse.com> Opinions are mine...

Fra : Thomas Hjort

Dato : 01-07-02 17:12

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@vitesse.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Z4 her berømt (berygtet?) for at være endda *meget* glatte på våd vej.
>

> Kai, som har kørt med alle fire dæk typer.

Det vil at Z1 = Z3 og Z2 = Z4 hvor Z1-Z2 er den gamle generation og Z3 - Z4
den nye.

Mvh Thomas

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 01-07-02 19:45

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercityFJERN.dk> writes:

[snip-snap-snude]

> Det vil at Z1 = Z3 og Z2 = Z4 hvor Z1-Z2 er den gamle generation og Z3 - Z4
> den nye.

Jeps, og *både* Z2 og Z4 er glatte på våd vej...

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@vitesse.com> Opinions are mine...

Fra : Thomas Hjort

Dato : 01-07-02 18:45

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercityFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal ha' skiftet bagdæk på SV650S'eren. Der sidder en Z4 på nu. Er det
> det hårdeste dæk? Og Z1 det blødeste?

Fandt dette link:
http://www.metzelermoto.com/product_info/pdf/ME_Flyer_Allround_E.pdf
Men det er metzelers egen side, så der kun glade budskaber. Men der står dog
specifikt at Z2 skulle have godt vejgreb 'under wet conditions', og det står
der faktisk ikke under Z4'eren. Så det kan være det er et godt køb
alligevel.

Mvh Thomas