Newbie problemer
Fra : Nederbasse

Dato : 01-07-02 09:11

Hej
Efter at have prøvet at genopbygge skrivebordet og taget føregreb med
æble+alt+r+p er der stort set ikke noget der virker mere, det er ingen
kontrolpanel, ur eller den dims der kan trækkes ud til at justere lyd o.s.v.
Sønnen satte en Mac cd i og så gik det galt, første plugin der ikke virkede
var Sound Manager, nu kan den kun startes ved at holde shift nede, der
kommer bomber, ikke nok hukommelse.
Maskinen er en PowerPC med Mac OS 8,1 96 MB Ram
Hvor sidder panikknappen ??

Lars

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-07-02 09:16

In article <afp2ps$20ak$1@news.cybercity.dk>,
"Nederbasse" <laneNOSPAM@jubiipost.dk> wrote:

> [...]
> var Sound Manager, nu kan den kun startes ved at holde shift nede, der

Hvad sker der hvis du kører en diskførstehjælp?

> Hvor sidder panikknappen ?

Det kommer an på om man er en mand eller en kvinde.

Fra : Nederbasse

Dato : 01-07-02 10:20

>SNIP
> Hvad sker der hvis du kører en diskførstehjælp?

> Det kommer an på om man er en mand eller en kvinde.
>
> --
> MVH Martin Edlich, Magister Mundi sum!
http://www.edlich.dk

Hvordan kører man en diskførstehjælp, jeg syned der mangler så mange ting
lige pludselig bl.a. hjælpen.

Hvis nu man er en mand som ikke har forstand på Mac - kun brugt den til at
arbejde på ?
Kan man geninstallere systemet uden man mister det man har i forvejen eller
gemme det i en mappe ?

Lars

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 01-07-02 14:55

> [...]

> arbejde på ?
> Kan man geninstallere systemet uden man mister det man har i forvejen eller

Du starter fra systemcd'en : smider CD'en i dyret og genstarter mens du
holder c-tasten trykket ned indtil den er i gang med at indlæse
systemet.
På cd-en ligger der et program der hedder diskførstehjælp/disk first
aid. Kør det og lad den reparere havd den kan; forhåbentligt det hele.
Du kan uden problemer geninstallere systemet uden at msite noget, du
skal vælge en clean instal, jeg tror det hedder noget med at "lave en ny
systemmappe" i installeringsprogrammet. Så laver den en ny systemmappe
og omdøber den gamle til Gl. systemmappe. Herfra kan du trække de gamle
indstillinger og manglende udvidelser over i den nye.
Det kan være at det er nødvendigt at køre en opdatering af systemet som
du finder hos Apple (hvis systemcd-en er 8.0 skal du finde den gratis
opdatering til 8.1- og husk at du ikke må blande sprogene f.eks går den
ikke med en engelsk opdatering til et dansk system, eller omvendt).

mvh.
Kaj.

P.S. Huskede du at startlyden skal lyde tre-fire gange mens du holder
æble+alt+r+p nede?

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 01-07-02 14:10

Da jeg ikke længere bruge den gl. Mac OS er dette skrevet fra
hukommelsen:

Hvis du starter op med mellemrumstasten trykket ned kan du på et
tidspunkt vælge hvilke udvidelser du vil ha' aktiveret. Prøv med
"ingen", luk Mac'en rigtigt ned og prøv derefter med "Mac OS standard".

(Det lyder som om zapning af PRAM er gået i kuk. Prøv at zappe igen -
lad startlyden "plinge" tre-fire gange før du slipper tasterne.)

Martin

Fra : Nederbasse

Dato : 01-07-02 16:02

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1fencup.2ro5131xrumyoN%mb@talent.dk...
> [...]
>
> (Det lyder som om zapning af PRAM er gået i kuk. Prøv at zappe igen -
> lad startlyden "plinge" tre-fire gange før du slipper tasterne.)

Det hjalp lidt, jeg har "zappet" igen, fjernet Sound Manager fra Udvidelser
men nu siger den at der er for lidt hukomelse til at starte arkivdeling,
hvor sætter man hukommelsen op ?
Hvis jeg markere HD i virtuel hukommelse bliver makeringen fjernet når jeg
lukker boksen, der er slået virtuel hukommelse til-
Lars

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 01-07-02 17:00

> [...]

> men nu siger den at der er for lidt hukomelse til at starte arkivdeling,

Det hele tyder på at maskinen ville ha' godt af at få et frisk OS lagt
på sig. 96 Mb ram i OS 8.1 burde ikke gi' problemer med hukommelsen. Med
andre ord; fejlmeddelelsen er ikke udtryk for hvad der faktisk er galt.

Hvis du installerer et nyt system, kan du gøre det på to måder:

1. Installere oven på den gl. systemmappe (kan ikke anbefales i dette
tilfælde.)

2. Installere en ny systemmappe, som lægger sig ved siden af den gl. der
til gengæld bliver omdøbt til "gamle systemmappe" (som jeg husker det
Dette vil være den bedste løsning idet det giver en helt ren
systemmappe, med det Mac'en har brug for. Hvis der så er nogle
kontrolpaneler eller udvidelser som man savner fra den gl. systemmappe
kan de hentes over til den nye systemmappe.

(Problemet er bare at jeg ikke lige ka' huske hvor i
installationsprocessen man vælger om man vil have en ny systemmappe, men
måske kan andre hjælpe til.)

> Hvis jeg markere HD i virtuel hukommelse bliver makeringen fjernet når jeg
> lukker boksen, der er slået virtuel hukommelse til-

Virtuel hukommelse er ikke altid godt i Classic Mac OS (dvs. Mac OS før
OS X). Igen med 96mb ram burde Mac'en kunne køre uden virtuel huk.

Martin

Fra : Eliasen

Dato : 01-07-02 17:25

"Martin Bredthauer" <mb@talent.dk> wrote in message

> (Problemet er bare at jeg ikke lige ka' huske hvor i

> installationsprocessen man vælger om man vil have en ny systemmappe,

> men måske kan andre hjælpe til.)

I tredie eller fjerde fase af installationsproceduren kan du få en
dialogboks op ved at klikke "Options". Der kan du fortælle om det skal være
en ren systemmappe eller ej. Tag vinduerme step-by-step for at finde den.

--

Eliasen

Fra : Martin Edlich /LO

Dato : 01-07-02 17:07

laneNOSPAM@jubiipost.dk writes:
>Hvis jeg markere HD i virtuel hukommelse bliver makeringen fjernet når jeg
>lukker boksen, der er slået virtuel hukommelse til-

Hvor meget ledig plads har du på disken?

MVH
Martin/IT

Fra : N/A

Dato : 01-07-02 22:50

Fra : Martin Edlich /LO

Dato : 01-07-02 19:07

laneNOSPAM@jubiipost.dk writes:
>3,5 GB

Det skulle jo være rigeligt. Hvad er det for en Mac?

>BTW nu vil den slet ikke starte, sidst den startede var ved at holde
>shift+mellemrum nede.

Den kombination gør ikke noget særligt, du kan nøjes med shift.

>jeg har hentet en boot disk men den bliver spyttet ud når den starter

Den passer nok ikke til din Mac.

MVH
Martin/IT

Fra : N/A

Dato : 01-07-02 22:50

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 01-07-02 22:50

"Nederbasse" <laneNOSPAM@jubiipost.dk> writes:

> Martin Edlich /LO <med@lo.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:fc.0073fb6b0448bb463b9aca0092c134e8.448bb81@net.dialog.dk..
> .

> En PowerPC OS 8,1 96 MB Ram

Modelnummeret plejer at stå til venstre på forsiden af kassen.

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewss@gen-v.net - ICQ: 11413721
+++ATH

Fra : Martin Edlich /LO

Dato : 01-07-02 22:36

laneNOSPAM@jubiipost.dk writes:
>En PowerPC

Du skal nok være lidt mere specifik.

MVH
Martin/IT

Fra : Martin Edlich /LO

Dato : 01-07-02 23:14

laneNOSPAM@jubiipost.dk writes:
>OJ fandt et numer på fronten: 6500/250
>
>Troede en PowerPC var en PowerPC

Der er nogen stykker at vælge imellem.

>Det værste er at vi ingen cd med OS har, min flinke gamle lærer fra
>grafisk
>har
>stykket den sammen til min søn fordi knægyen synes at en Mac var meget
>sejrer
>end hans fars Win PC.
>Men man kan vel købe en cd med OS 8,1 ?

Det kan man, jeg vil dog råde dig til at eftersøge en brugt.

MVH
Martin/IT