JAVA-begynder....!!
Fra : S@ndman

Dato : 01-07-02 07:46

Hejsa,

Jeg har en demo af JBuilder, men hvordan er det nu man skal gemme filer osv.
Jeg tænker på extensions og foldere...??

Er der en kort instruktion et sted eller..??

Findes der nogle gode danske java/javascript sites ..??

Jimmy

Fra : S@ndman

Dato : 02-07-02 11:33

Hejsa,

Hvor meget minder JavaScript om Java i almindelighed..??

Jimmy

Fra : Peter Lind

Dato : 02-07-02 12:12

"S@ndman" <sandman@ofir.dk> spurgte
> Hejsa,
>
> Hvor meget minder JavaScript om Java i almindelighed..??

Omtrent ligeså meget som C minder om Java, men alligevel ikke helt.
Man skriver sine if() sætninger på samme måde, man bruger for og switch,
tuborg-paranteser og semikoloner. Man skriver kommentarer på samme måde, med
// og /* */.

Der er dog nogle markante forskelle i selve sproget:
Type-fasthed - Java kræver at alle variabler er defineret med type, altså
integer, float, boolean eller hvad det nu måtte være. I JavaScript kan man
blande tal og strenge som man lyster. Variabler skal heller ikke erklæres,
man kan blot begynde at bruge dem.
Objekt Orientering - Java er objekt orienteret ud i det ekstreme, man kan
ikke lave noget der ikke er et objekt. I JavaScript har man også objekter,
men det er svært hvis ikke umuligt at oprette sine egne, det er mest
document objektet man kan ændre på.
Indkapsling - I Java kan man indkapsle variabler i objekter, så de er
private for det objekt. Det kan man ikke i JavaScript.

Der er sikkert flere, men der er også en del forskelle i det miljø
programmerne kan køres i.
JavaScript kan kun eksistere på en webside, og bliver afviklet i browseren.
Koden bliver fortolket hver gang siden bliver læst, og altid lokalt på
brugerens maskine. Det betyder at der ikke er nogen server kommunikation.
Java kan køre som applets, der også bliver afviklet i browseren, men i et
lukket område så at sige. Det betyder at der kan være grafik og musik, men
ikke umiddelbart kommunikation med resten af siden (indtastningsfelter
etc.). Men Java kan også køre på serveren og levere siden til brugeren,
hvilket giver meget større muligheder for databaseadgang og den slags.

Den eneste grund til at JavaScript har ordet Java i sig, er at det kom frem
samtidig med at Java blev markedsført voldsomt. Der er ikke noget
grundlæggende fælles i de to sprog.

Hvis man kan det ene sprog er det ikke nødvendigvis en fordel når man skal
lære det andet.

mvh
Peter Lind

Fra : Jes Søndergaard

Dato : 05-07-02 12:40

"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> wrote:

> JavaScript kan kun eksistere på en webside, og bliver afviklet i
browseren.
> Koden bliver fortolket hver gang siden bliver læst, og altid lokalt på
> brugerens maskine.

Hmm, vel ikke helt korrekt. Se:
http://www.google.com/search?sourceid=navclient&q=Server%2DSide+JavaScript

/Jes

Fra : Benny Andersen

Dato : 02-07-02 18:40

On Tue, 2 Jul 2002 12:33:13 +0200, S@ndman <sandman@ofir.dk> wrote:
> Hejsa,
>
> Hvor meget minder JavaScript om Java i almindelighed..??
>
> Jimmy

En søgning på google: "JavaScripts vs. Java", kan bla. berette at JavaScript
oprindeligt hed LiveScript, men Netscape ændrede det for at drage fordel af
misforståelsen.

Benny