Online shops
Fra : Kim Monberg

Dato : 30-06-02 22:42

Hejsa allesammen..

Er en webbutik juridisk bindende mht. de priser de oplyser.

Dvs. hvis de eventuelt har lavet en fejl, og man køber til den pris, fordi
man mener den er MEGET billig, og de derefter ikek vil sælge til den pris,
er de bundet til at sælge, eller kan de trække tilbage på grund af en fejl
oplysning?

--
Mvh:
Monberg PC Trading

Fra : Den hjælpsomme

Dato : 30-06-02 22:45

"Kim Monberg" <news@monberg.dk> wrote in message
> [...]
> er de bundet til at sælge, eller kan de trække tilbage på grund af en fejl

Nej de behøver ikke sælge. Hvis du ikke vil give det for det som de vil
have, er der ikke nogen handel.

Mvh
Den hjælpsomme

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-06-02 23:02

In article <3d1f7ba1$0$1425$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Den hjælpsomme" <denhjælpsomme@nospamforfanden.dk> wrote:

> Nej de behøver ikke sælge. Hvis du ikke vil give det for det som de vil
> have, er der ikke nogen handel.

Såfremt de gør tilbud SKAL de sælge til den pris, medmindre det er klart
at det er en fejlmærkning (altså meget lav pris). Du går vel heller ikke
på udsalg og forventer at varens pris er fordoblet når du kommer hen til
kassen ?

Fra : Den hjælpsomme

Dato : 30-06-02 23:26

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in message

> [...]
> at det er en fejlmærkning (altså meget lav pris). Du går vel heller ikke
> på udsalg og forventer at varens pris er fordoblet når du kommer hen til

Hej Povl. Det var heller ikke sådan ment. Ingen har nævnt noget om tilbud,
jeg svarede bare på at hvis det var en prisfejl (en vare koster 1000kr. men
en fejl gør at den kun koster 499kr.) så behøver de jo ikke at sælge.

Det var sådan jeg mente det. Ved ikke lige hvorfor du citere mig.

Mvh
Den hjælpsomme

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-07-02 06:17

In article <3d1f8560$0$1433$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
> [...]

> en fejl gør at den kun koster 499kr.) så behøver de jo ikke at sælge.
>
> Det var sådan jeg mente det. Ved ikke lige hvorfor du citere mig.

I denne situation, så er jeg ikke sikker på at de ikke bør sælge. Om
prisen er 500 kr eller 1000 kr, så kan de godt tjene penge på varen
(afhængig af branche, normal profit etc), og derfor er det efter min
mening lige omkring grænsen med halv pris.

En komplet PC med harddisk, DVD drev, TV-out, 4+1 lyd ud
(analog+digitalt) til 1999 kr. Er det en fejlmærkning ? Nej det er
prisen hos ComputerCity. De "billige" postordrefirmaer vil næsten ikke
engang af med kabinet + bundkort til den pris. Det samme vil koste over
det dobbelte hos SHG, hvilket er en god forklaring på at 50% rabat godt
kan finde sted.

Fra : Allan Olesen

Dato : 01-07-02 12:13

"Kim Monberg" <news@monberg.dk> wrote:

>Er en webbutik juridisk bindende mht. de priser de oplyser.

Normalt betragter man annoncering i tilbudsaviser og lignende som
"en opfordring til at gøre tilbud". En pris, der er oplyst i
sådan en opfordring, er ikke bindende, men kan egentlig kun
opfattes som "Kom ned i min butik og tilbyd mig 499,- for vare X,
så kan det være, at jeg accepterer dit tilbud."

En prismærkning i en butik er derimod bindende for sælger (med
visse undtagelser, hvoraf en er nævnt allersidst i dette indlæg).

Hvorvidt priser på en hjemmeside så skal betragtes som
annoncering eller prismærkning, har der været meget diskussion
om. Min personlige mening er, at en hjemmeside, som udelukkende
tjener som et udstillingsvindue, må sidestilles med en
annonceavis, mens en interaktiv side, hvor man både kan se
varerne, bestille dem og få handelen bekræftet, må sidestilles
med en prismærkning i en butik.

Jeg ved ikke, om der findes domme eller tænkearbejde fra juridisk
kloge hoveder, som understøtter min personlige mening.

>Dvs. hvis de eventuelt har lavet en fejl, og man køber til den pris, fordi
>man mener den er MEGET billig

Så er det under alle omstændigheder lige meget. Hvis du mener, at
en tilbudt pris er så lav, at det er en fejl, er tilbudsgiver
ikke bundet, som Povl H. Pedersen også har fortalt.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Stephan Marc Hansen

Dato : 01-07-02 22:15

On Mon, 01 Jul 2002 13:12:47 +0200, Allan Olesen wrote:

> [...]

Se evt. http://www.fs.dk/jura/fjura/jb91/91010000.htm samt
http://216.239.39.100/search?q=cache:YXiVGEZsNa4C:www.cbs.dk/departments/law/matsamlinger/jurstyrmf/domme/U1985_877H.htm++fona+dom&hl=da

Mvh.
Stephan

Fra : Peter G C

Dato : 06-07-02 12:32

[klip]

Det gør der da: http://www.it-retten.dk/bog/19/ - bør læses af spørgeren.

> Så er det under alle omstændigheder lige meget. Hvis du mener, at
> en tilbudt pris er så lav, at det er en fejl, er tilbudsgiver
> ikke bundet, som Povl H. Pedersen også har fortalt.

Aftalelovens § 32 regulerer spørgsmålet. Lad os nu få nogle paragraffer
frem, når de er der. Er omtalt i http://www.it-retten.dk/bog/19/ kap 19.3

/Peter

--
http://www.grauslund.com