Evt. opgradering af Cube - hvad er jeres m~
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 30-06-02 22:50

Hejsa,

Jeg købte sidste år en Cube 450 Mhz, som jeg må sige jeg har været meget
tilfreds med. Alene det faktum at den er stort set lydløs er meget værd,
når man først har vænnet sig til det. Når jeg tænder min PC'er er det
næsten ikke til at holde ud, da den larmer som en støvsuger.

Jeg købte Cuben sidste sommer, lige før den udgik og på det tidspunkt
var det jo ikke den nyeste model på markedet. Jeg kom fra en PowerCenter
Pro 180 med en 400 Mhz G3 opgradering, så springet op til en G4 maskine
med 100 Mhz bus og hurtig IDE harddisk var mærkbart, men vigtigst af alt
var muligheden for at køre Mac OS X, da det var grunden bag købet.

Mac OS X var på det tidpunkt ikke så hurtigt... faktisk var det meget
sløvt, men det er der heldigvis blevet rettet noget på på. Det tyder på
at Jaguar bliver en hel del hurtigere og det er vi nok mange, som tager
imod med kyshånd! Hvor meget hurtigere den bliver, finder vi nok først
ud af når den kommer engang til efteråret. Med Jaguar kommer også Quartz
Extreme, som ifølge Apple skulle give væsentlig højere ydelse, men de er
jo gode til at slynge om sig med flotte ord, så det vil være bedst at få
det bekræftet fra en anden kilde.

Mit spørgsmål til alt dette er: Kan det betale sig for mig at opgradere
på min Cubes grafikkort, og hvad med processoren?

PowerLogix er komme Cube-ejerne til hjælp med deres opgraderinger, som
kan fås helt op til 1 Ghz med Apollo processorer og det er også muligt
at købe Radeon, GeForce2MX og Geforce3 grafikkort, som kan side i Cuben.
Desværre så er alt dette ret kostbart og derfor skal jeg tænke mig godt
om.

En 1 Ghz opgradering løber op i omkring 6000 kr., et GeForce2MX ca. 1200
kr. og et GeForce3 ca. 1600 kr. Altsammen + moms og told. Herhjemme kan
man få et Radeon kort til Cuben hos MacXpres til ca. 2500 kr. + moms.
Alt i alt, så kan det godt løbe op i 10.000 kr. for en komplet
opgradering. DET er mange penge!

Spørgsmålet er så, hvor meget jeg kunne få for min Cube, hvis jeg solgte
den efter MacWorld (jeg skal lige se hvad de kommer frem med). Den har
576 MB RAM og en 60 GB Seagate Barracuda IV harddisk. For 10.000 kr. +
en Cube burde jeg selvfølgelig kunne få et nyt system, men så ville jeg
pludselig have et stort tower med larmende blæsere. Et svært valg.

Jeg kunne godt vente med grafikkortet til Jaguar bliver frigivet, men
jeg er lidt bange for, at der ikke er frygteligt mange af dem på
markedet, og hvis QE viser sig meget effektiv, så vil der nok blive rift
om dem. At skulle bruge omkring 2000 kr. på et grafikkort til Cuben kan
jeg godt forsvare.

Som en sidste krølle på halen, så kræver et GeForce3 kort i Cube ekstra
køling. Det skal være i form af en blæser i bunden, hvilket der allerede
er gjort plads til fra Apple's side, men hvis man ikke finder en
tilplads lydløs blæser, så ryger lidt af argumentet for at opgradere på
Cuben...

Er der nogen der kan komme argumenter for/imod, så jeg kan blive klogere
på, hvad jeg skal foretage mig?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 01-07-02 14:10

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Er der nogen der kan komme argumenter for/imod, så jeg kan blive klogere
> på, hvad jeg skal foretage mig?

Jeg ville starte med opgradering af grafikkortet (uden blæser). Det vil
nok give en mærkbar forbedring af den "daglige OS X brug" for relative
få penge. Og med QE må det blive endnu bedre.

Og skulle det vise sig at opgraderingen ikke giver være nok ydelse og
Cuben skal sælges, vil der ikke være så mange penge at miste.

Martin

Fra : Jesper

Dato : 01-07-02 22:24

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

[SNIP]

> [...]
> Cuben...
>
> Er der nogen der kan komme argumenter for/imod, så jeg kan blive klogere

Jeg bliver nødt til at spørge dig om hvad du bruger Kuben til, det er jo
ganske afgørende for hvilke opgaderinger du skal vælge.

Det at Kuben er lydløs er dens største aktiv, så hvis du alligevel skal
have en blæser i, så kan du ligesågodt købe en ny G4.

Køb et GeForce 2MX kort der ikke kræver blæser og se hvad det giver
sammen med Jaguars Extreme Quartz.
--
Jesper.
EmaiI -> p i n e b o x {a} m y r e a l b o x <.> c o m

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-07-02 22:49

In article <1feo0q7.18a501q1obtpcwN%spam@supressor.invalid>,
spam@supressor.invalid (Jesper) wrote:

> Jeg bliver nødt til at spørge dig om hvad du bruger Kuben til, det er jo
> ganske afgørende for hvilke opgaderinger du skal vælge.

Den bliver brugt til stort set alt: surfing, mail, news, grafik, CLI
stuff, ja meget blandet, men langt det meste på fritidsniveau. Det
behøver derfor ikke være verdens hurtigste computer, men det skal også
være til at holde ud.

Jeg håber selvfølgelig på, at Jaguar er hurtigere end den nuværende OS X
for så vil jeg mene, at Cube kan holde et stykke tid endnu.

> Det at Kuben er lydløs er dens største aktiv, så hvis du alligevel skal
> have en blæser i, så kan du ligesågodt købe en ny G4.

Det kan du selvfølgelig have ret i, men efter hvad jeg har læst på
nettet, så er den blæser der kræves ret lydløs.

> Køb et GeForce 2MX kort der ikke kræver blæser og se hvad det giver
> sammen med Jaguars Extreme Quartz.

Det er fristende, men prisforskellen på et GeForce 2MX og et GeForce 3
er kun 4-500 kr., men der er vild forskel på 3D-ydelsen. Spørsgmålet er
om der også er forskel på ydelsen me QE... Det ville være lækker at se
QE i aktion eller høre fra nogen som har erfaringer med Jaguar med og
uden QE.

--
Mvh.
René Frej Nielsen