Arbejdsret: Opsigelse
Fra : VisseVasse

Dato : 30-06-02 21:52

En kammerat har udført arbejde uden nogen form for ansættelseskontrakt, og
parterne har ikke indgået anden mundtlig aftale om opsigelsesvarsel. Han
ønsker nu at sige op. Kan arbejdsgiveren påberåbe sig visse
deklaratoriske/præceptive bestemmelser ang. opsigelsesvarsel? I bekræftende
fald - hvorledes er brud på disse regler sanktioneret? Kan arbejdsgiveren
tilbageholde eller nægte at udbetale allerede optjent løn?

På forhånd tak

/Jacob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-06-02 22:23

In article <3d1f6eae$0$158$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"VisseVasse" <gunst@oncable.dk> wrote:

> [...]
> fald - hvorledes er brud på disse regler sanktioneret? Kan arbejdsgiveren
> tilbageholde eller nægte at udbetale allerede optjent løn?

Han bør først gøre krav på en ansættelseskontrakt, og 5000 eller 10000
kr i erstatning for ikke at have fået en. Herefter kan han sige op.

Han skal altid have løn for udført arbejde.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 30-06-02 22:35

On Sun, 30 Jun 2002 23:22:59 +0200, "Povl H. Pedersen"
<nospam@home.terminal.dk> wrote:

>Han bør først gøre krav på en ansættelseskontrakt, og 5000 eller 10000
>kr i erstatning for ikke at have fået en. Herefter kan han sige op.

Pas på med generaliseringerne. Kravet på ansættelsesbevis gælder kun
ved ansættelser over 1 måned og med mere end 8 timers ugentligt
arbejde i gennemsnit.

Når der ikke gives oplysninger om ansættelsens varighed kan du ikke
konkludere, at der er krav på godtgørelse.

Dernæst behøver vedkommende ikke fremsætte kravet på godtgørelse inden
opsigelsen - det kan lige så vel (og måske endda bedre) fremsættes,
når ansættelsesforholdet er ophørt og al løn mv. er udbetalt.

--
Jakob Paikin

Fra : VisseVasse

Dato : 30-06-02 23:20

Tak for jeres svar.
Dvs. min kammi kan således sige op uden varsel i mangel af anden aftale. Der
gælder ingen deklaratoriske bestemmelser på området?

/Jacob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-07-02 06:19

In article <3d1f8349$0$49747$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"VisseVasse" <gunst@oncable.dk> wrote:

> Tak for jeres svar.
> Dvs. min kammi kan således sige op uden varsel i mangel af anden aftale. Der
> gælder ingen deklaratoriske bestemmelser på området?

Hvis han er ansat under funktionærlignende vilkår, så gælder nok
funktionærlovens regler.

Hvis han er håndværker, så kører de vel normalt de første måneder med
kort/ingen opsigelse, og det er hvad der tæller.

Og så skal han huske at score de 5-10k på den manglende kontrakt.

Fra : Michael Petersen

Dato : 04-07-02 21:21

Povl H. Pedersen skrev i meddelelsen ...
>In article <3d1f8349$0$49747$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,

>Hvis han er håndværker, så kører de vel normalt de første måneder >med
kort/ingen opsigelse, og det er hvad der tæller.

jepser, inden for dansk metal kan man fx. sige op om morgenen [1] og glide
ud af døren til fyraften det første ½år[2]

[1] jeg forudsætter i eksemplet at der er tale om dag job.
[2] det er gensidigt, dvs. arb.giver har samme ret, til at stritte arb.tager
ud..

det var tider
--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post

Fra : Jakob Paikin

Dato : 01-07-02 06:42

On Mon, 1 Jul 2002 00:19:45 +0200, "VisseVasse" <gunst@oncable.dk>
wrote:

>Dvs. min kammi kan således sige op uden varsel i mangel af anden aftale. Der
>gælder ingen deklaratoriske bestemmelser på området?

Det har hverken Povl eller jeg skrevet. Det er muligt, at det
forholder sig således, men jeg tør i hvert fald ikke sige det med
sikkerhed uden flere oplysninger.

Hvilken type stilling er der tale om? Er der evt. en overenskomst, der
regulerer forholdet (det er dog ikke sikkert, at de vides, når der
ikke er en kontrakt)?

--
Jakob Paikin

Fra : Peter G C

Dato : 06-07-02 12:24

VisseVasse <gunst@oncable.dk> skrev:

> Tak for jeres svar.
> Dvs. min kammi kan således sige op uden varsel i mangel af anden aftale.
> Der gælder ingen deklaratoriske bestemmelser på området?

Et løbende kontraktsforhold skal opsiges med et passende varsel til et
passende tidspunkt. Du kan skele til de gældende regler i øvrigt - f.eks.
overenskomster og Funktionærloven.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 30-06-02 23:00

In article <d9uuhu4plhsh9ou9pgmh9seiql0opl2odh@4ax.com>,
Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> wrote:

> Pas på med generaliseringerne. Kravet på ansættelsesbevis gælder kun
> ved ansættelser over 1 måned og med mere end 8 timers ugentligt
> arbejde i gennemsnit.

Når man taler om opsigelse og varsler, så lyder det sandsynligt over 1
md.

> Når der ikke gives oplysninger om ansættelsens varighed kan du ikke
> konkludere, at der er krav på godtgørelse.

Korrekt

> Dernæst behøver vedkommende ikke fremsætte kravet på godtgørelse inden
> opsigelsen - det kan lige så vel (og måske endda bedre) fremsættes,
> når ansættelsesforholdet er ophørt og al løn mv. er udbetalt.

Ja, er det ikke bedst at fremsætte kravet i forb med en opsigelse ? Hvis
der drages tvivl om opsigelsens længde, så stiger prisen vel fra 5 til
10k