Brombær over espallier
Fra : Pelmar

Dato : 30-06-02 20:54

Er det nogen det har erfaring med at træne gamle brombær planter over en
espalier?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-06-02 22:41

Pelmar <pelmar@mail.tele.dk> skrev i en
> Er det nogen det har erfaring med at træne gamle brombær planter over en
> espalier?

Jeg har trænet længe med mine, men de kan end ikke lære at holde fast i den
første ribbe....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-07-02 07:44

On Sun, 30 Jun 2002 23:41:28 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Jeg har trænet længe med mine, men de kan end ikke lære at holde fast i den
>første ribbe....

Så skal du have dem med torne - de holder fast i _alt_ og slipper helst
ikke igen.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-07-02 23:03

> Så skal du have dem med torne - de holder fast i _alt_ og slipper helst
> ikke igen.
>
> --
> Mads Lie Jensen

Nej det skal jeg ikke, jeg har nok i tjørnehækken hvis jeg trænger til at
blive stukket lidt. Men sagen er at de vokser ikke, her på andet år. Er der
noget særligt de gerne vil have? Kan der være noget der gnaver rødderne?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-07-02 08:46

On Thu, 4 Jul 2002 00:03:08 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>noget særligt de gerne vil have? Kan der være noget der gnaver rødderne?

Måske.... Min egen brombær den gror som en vild. Jeg har aldrig oplevet
en som slet ikke gror. Men hvis den virkelig ikke gror, så prøv at grave
den op (forsigtigt) og se om rødderne ser fine ud eller der er noget som
gnaver.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-07-02 23:54

> [...]
> en som slet ikke gror. Men hvis den virkelig ikke gror, så prøv at grave
> den op (forsigtigt) og se om rødderne ser fine ud eller der er noget som

Rødderne havde ikke bredt sig en millimeter udenfor den pottes størrelse,
den blev taget ud af. Jeg fandt èn hvid larve med en mørk stribe på ryggen,
mellemstor. Hvad hedder den? (den ville ikke selv sige det). Derudover fandt
jeg en masse gule 'kugler', 3-4 mm store, jeg ikke har set før. Der var
noget smadder i de fleste, kan det være æg af et eller andet?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-07-02 06:28

On Sat, 6 Jul 2002 00:54:00 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>jeg en masse gule 'kugler', 3-4 mm store, jeg ikke har set før. Der var
>noget smadder i de fleste, kan det være æg af et eller andet?

Larven kunne måske være en øresnudebillelarve. De er slemme til at gnave
i rødderne. Men det er et skud i tågen.

De gule kugler er gødning (Osmocote). Det er langsomtvirkende gødning
som ofte bruges i potter.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-07-02 23:12

> [...]
> i rødderne. Men det er et skud i tågen.
>
> De gule kugler er gødning (Osmocote). Det er langsomtvirkende gødning

Ligner godt nok, bortset fra at jeg ikke kan se ryglinien, og jeg mener den
var mere end 1 cm. De gule er så ikke æg til flere af slagsen, kan jeg
forstå. Men skulle 1 stk. larve i den grad forhindre rødder i at brede sig,
idet mindste lidt, på to sæsoner?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-07-02 08:12

On Sun, 7 Jul 2002 00:12:29 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>forstå. Men skulle 1 stk. larve i den grad forhindre rødder i at brede sig,

Der har nok været et par stykker mere af de larver.... jeg har nogle få
gange haft dem i nogle potter, en larve i en 11centimeters potte og
planten gror nærmest ikke. Så er man tilpas uheldig.....

http://www.gartneriet.dk

Fra : Eigil Gregersen

Dato : 01-07-02 19:21

"Pelmar" <pelmar@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Er det nogen det har erfaring med at træne gamle brombær planter over en
> espalier?

Jeg har sat mit espalier frit i haven, altså ikke op ad en mur derved kan
man flette stænglerne ind i espalieret

Eigil Gregersen www.eigilgregersen.dk eigilgregersen@get2net.dk